• 1
  • 2
2009-11-16, 22:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kung-joker
Röksvamp behöver aldrig förvällas eller torkas då de inte är giftiga att förvälla dem borde dock ta bort lite av röken.
Hm, det är nog inte ett helt korrekt påstående. Återigen saxat ur Wiki:

"Edibility
Gem-studded puffballs are considered to be a choice edible mushroom when young and the gleba is homogeneous and white. They become inedible as they mature: the gleba becomes yellow-tinged, then finally develops into a mass of powdery olive-green spores.

The immature "buttons" or "eggs" of deadly Amanita species can be confused with puffballs. For this reason puffballs should always be sliced vertically and inspected for the developing structures of a mushroom. However, Amanitas will generally not have 'jewels' or a bumpy surface, for the most part.

Gem-studded puffball spores are ornamented with many sharp, microscopic spines and can cause severe irritation of the lung (lycoperdonosis) when deliberately inhaled (Anon. 1994; Strand 1967)."

~Paul~
Citera
2009-11-17, 08:21
Medlem
kung-jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hm, det är nog inte ett helt korrekt påstående. Återigen saxat ur Wiki:

"Edibility
Gem-studded puffballs are considered to be a choice edible mushroom when young and the gleba is homogeneous and white. They become inedible as they mature: the gleba becomes yellow-tinged, then finally develops into a mass of powdery olive-green spores.

The immature "buttons" or "eggs" of deadly Amanita species can be confused with puffballs. For this reason puffballs should always be sliced vertically and inspected for the developing structures of a mushroom. However, Amanitas will generally not have 'jewels' or a bumpy surface, for the most part.

Gem-studded puffball spores are ornamented with many sharp, microscopic spines and can cause severe irritation of the lung (lycoperdonosis) when deliberately inhaled (Anon. 1994; Strand 1967)."

~Paul~

Hehe,, vart står det att röksvamp är giftigt och ska förvällas eller torkas.
Man kan blanda ihop de flesta svampar och är man det minsta osäker så ska man undvika att provsmaka.
Citera
2009-11-17, 09:04
Medlem
klybans avatar
Du tog ingen bild på utsidan av svampen, det borde hjälpa till markant, att absolut avgöra vad det är för svamp
Citera
2009-11-17, 10:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kung-joker
Hehe,, vart står det att röksvamp är giftigt och ska förvällas eller torkas.
Man kan blanda ihop de flesta svampar och är man det minsta osäker så ska man undvika att provsmaka.
Jag har aldrig sagt att den blir giftig. Du blandar nog mitt inlägg med ditt eget .

Däremot har jag skrivit att den är oätbar i det tillståndet som bilden visar. Precis som du kan läsa i Wiki. Enda möjligheten är således att behandla den genom att förvälla, torka och använda som krydda.

Håller med om att man inte bör äta svamp om man är det minsta osäker på vad det är.

~Paul~
Citera
2009-11-17, 10:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du tog ingen bild på utsidan av svampen, det borde hjälpa till markant, att absolut avgöra vad det är för svamp
Ja, det är lite synd att bilden inte visar svampens yttre. Dessutom hade det varit intressant att få känna till konsistensen.

~Paul~
Citera
2009-11-17, 19:18
Medlem
FordEscis avatar
Citat:
Ja, det är lite synd att bilden inte visar svampens yttre. Dessutom hade det varit intressant att få känna till konsistensen.

~Paul~
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Tyvärr ingen bild på utsidan, men den ser ut precis som en potatistryffel. Lite gulvit-aktigt "skal".

Konsistensen då, den var hård som attan, ungefär som en potatis, lite mjukare möjligtvis.

Men jag tror som sagt stenhårt på att det är en potatistryffel.
Citera
2009-11-17, 19:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FordEsci

Men jag tror som sagt stenhårt på att det är en potatistryffel.
OK, vi kör på det .

~Paul~
Citera
2009-11-17, 19:47
Medlem
FordEscis avatar
Citat:
OK, vi kör på det .

~Paul~

Det tycker jag vi gör rätt i. Vad skulle det annars kunna vara? Har sökt och sökt, potatistryffel är det enda jag kan komma fram till. Kan man bara få reda på om den kan växa även under jord så är jag övertygad sen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in