Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-11-16, 17:42
Medlem
FordEscis avatar
HIttade denna svamp när jag grävde i potatislandet i somras. Undrar om någon med säkerhet kan fastställa vad det är för sort.

http://i36.tinypic.com/r8ukhy.jpg
Citera
2009-11-16, 17:48
Medlem
Spikeys avatar
Ser ut som en vanlig röksvamp. De blir grå inuti efter ett tag.
Citera
2009-11-16, 17:49
Medlem
kung-jokers avatar
Tyvärr ingen tryffel utan en fullt ätlig röksvamp.
Citera
2009-11-16, 18:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kung-joker
Tyvärr ingen tryffel utan en fullt ätlig röksvamp.
Hm, röksvamp är det men utan förvällning är den knappast fullt ätlig.

~Paul~
Citera
2009-11-16, 18:55
Medlem
zepofans avatar
En röksvamp som ser ut sådär är inte ätlig under några omständigheter. Små svampar som är fasta och helt vita är ätbara, men i mitt tycke meningslösa som föda. Smaken är obefintlig och konsistensen är heller inget vidare.
Citera
2009-11-16, 19:05
Medlem
FordEscis avatar
Men växer röksvamp under jord? Dessa låg typ 15 cm under jordytan, tycker inte liknar röksvamp förutom på formen....
Citera
2009-11-16, 20:58
Medlem
SpaceCats avatar
Nog är det en tryffel alltid.

Troligen en Potatistryffel, Scleroderma bovista.
Svagt giftig och allmän i hela landet, utom i fjällen och norrlands inland.

Alla röksvampar är ätliga, utan avkokning, sålänge köttet är vitt och fast.

OT:
Fan så skönt att få slå dePaul på fingrarna - det kommer jag att leva såååå länge på.
Kan till och med platsa i mina memoirer.
Citera
2009-11-16, 21:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat

OT:
Fan så skönt att få slå dePaul på fingrarna - det kommer jag att leva såååå länge på.
Skulle gärna vilja bjuda på det men - har du kollat färgen på den aktuella svampen?

~Paul~
Citera
2009-11-16, 21:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
En röksvamp som ser ut sådär är inte ätlig under några omständigheter. Små svampar som är fasta och helt vita är ätbara, men i mitt tycke meningslösa som föda. Smaken är obefintlig och konsistensen är heller inget vidare.
Även såhär pass mörka röksvampar går att äta. Man måste dock förvälla dem, torka och helst använda som krydda.

~Paul~
Citera
2009-11-16, 21:51
Medlem
kung-jokers avatar
Röksvamp behöver aldrig förvällas eller torkas då de inte är giftiga att förvälla dem borde dock ta bort lite av röken.
Citera
2009-11-16, 21:51
Medlem
FordEscis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Nog är det en tryffel alltid.

Troligen en Potatistryffel, Scleroderma bovista.
Svagt giftig och allmän i hela landet, utom i fjällen och norrlands inland.

OT:
Kan till och med platsa i mina memoirer.

Tackar för infon, detta tror jag starkt på. En röksvamp ser inte ut som den jag visade på bild, den på bilden var dessutom den som grävdes upp i mitt potatisland.
Citera
2009-11-16, 22:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FordEsci
Tackar för infon, detta tror jag starkt på. En röksvamp ser inte ut som den jag visade på bild, den på bilden var dessutom den som grävdes upp i mitt potatisland.
Saxat:
"Potatistryffel (Sclerodérma bovísta)
Potatistryffel växer mindre allmänt gräsmattor och löv- och blandskog i södra sverige och längs Ångermanlandskusten. Potatistryffel är en mer eller mindre klotformad svamp med ett ljust brungult segt yttersta skikt. Köttet är först vitt sedan svart. Smaken är mild, lukten är syrlig. Potatistryffel innehåller magtarmretande gifter, vilket orsakar magtarmsmärtor vid förtäring. Potatistryffel kan förväxlas med äggsvamp, röksvamp och stjärnhovstryffel men dessa två sistnämnda saknar den för potatistryffeln karaktäristiska sega yttersta skikt."

Som det låter så växer denna svamp ovanför jord. Tycker heller inte att beskrivningen stämmer fullt ut jämfört med bilden.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in