2009-11-16, 13:59
Medlem
jag har försökt installera windows xp på min polares bärbara hp compax nx9420 vägrar gå att installera om.

windows xp installationen börjar som vanligt, men innan vi valt vilken partition vi ska installera på har vi bara ett val. att avsluta, den hittar ingen hårddisk säger den.

och det är inget problem med att starta datorn med hårddisken, för vi kommer ju in på windows. men nu har vi formaterat burken från bios och nu kommer vi varken in på datorn,eller vi får inte igång installationsprogrammet.

någon som vet lösning på problemet? eller vet hur man löser det?
Citera
2009-11-16, 14:08
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MSeaCreasy
jag har försökt installera windows xp på min polares bärbara hp compax nx9420 vägrar gå att installera om.

windows xp installationen börjar som vanligt, men innan vi valt vilken partition vi ska installera på har vi bara ett val. att avsluta, den hittar ingen hårddisk säger den.

och det är inget problem med att starta datorn med hårddisken, för vi kommer ju in på windows. men nu har vi formaterat burken från bios och nu kommer vi varken in på datorn,eller vi får inte igång installationsprogrammet.

någon som vet lösning på problemet? eller vet hur man löser det?
Formaterat från BIOS?

Det kan vara så att datorn behöver SATA-drivrutiner för att hitta hårddisken.
Alternativt disabla SATA native mode i BIOS

Kolla bootordning i BIOS så att CD:n ligger först.
Citera
2009-11-16, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Formaterat från BIOS?

Det kan vara så att datorn behöver SATA-drivrutiner för att hitta hårddisken.
Alternativt disabla SATA native mode i BIOS

Kolla bootordning i BIOS så att CD:n ligger först.

ska testa disabla sata native mode om den e igång. ja vi körde någon som tömde disken helt genom bios.

det var det jag tänkte,men hur sjka vi få dit drivrutinerna innan installationen?

vi kör rätt boot ordniung
Citera
2009-11-16, 14:29
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MSeaCreasy
ska testa disabla sata native mode om den e igång. ja vi körde någon som tömde disken helt genom bios.

det var det jag tänkte,men hur sjka vi få dit drivrutinerna innan installationen?

vi kör rätt boot ordniung

Om detta med "sata native mode" fungerar så ska det gå att installera sedan.

Jag har aldrig hamnat i sitsen att drivrutiner behövs till disken.
Citera
2009-11-16, 14:39
Medlem
tack för hjälpen, hjälpte disablea native mode
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här