Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-16, 09:13
  #1
Avstängd
Nu har jag fått en fråga på läxförhör (innehåller 12 frågor som vi ska besvara för att sedan kunna plugga inför ett prov) vilket går såhär:
Vad går Sveriges klimatpolitik ut på?

Någon som kan ge mig en kort å bra sammanfattning på de viktigaste punkterna? Måste ha ett svar inom 1 timma, har googlat etc men väldigt svårt att hitta fakta som sammanställer Sveriges klimatpolitiks viktigaste mål/punkter.

Tack i förhand
Citera
2009-11-16, 09:20
  #2
Medlem
Att reducera utsläppen av växthusgaser?
Citera
2009-11-16, 09:28
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Att reducera utsläppen av växthusgaser?
Låter för simpelt :P Några punkter som finns på nåt papper som kommer från myndigheterna som nån känner till eller kan länka? Orkar inte med ett dokument proppat med sidor
Citera
2009-11-16, 09:41
  #4
Medlem
indens avatar
Kanske kan börja här:

http://www.regeringen.se/sb/d/8756

http://www.regeringen.se/sb/d/1471
Citera
2009-11-16, 09:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillah
Låter för simpelt :P Några punkter som finns på nåt papper som kommer från myndigheterna som nån känner till eller kan länka? Orkar inte med ett dokument proppat med sidor
Det är ju inte mer komplicerat än att gå in på regeringen.se och söka på det andra ordet i denna trådens rubrik. Jag tänker inte leta efter ett precist svar eftersom det är din uppgift och dessutom är många av filerna i PDF-format och mitt internet är segt, men detta är utdrag från:
Svensk klimatpolitik
Miljödepartementet, Klimatberedningen (2007:03), Miljövårdsberedningen (Jo 1968:A), Statens offentliga utredningar (SOU) SOU 2008:24. 4 mars 2008
Citat:
Beredningen anser att det krävs mycket omfattande begränsningar av utsläppen av växthusgaser för att minska risken för farlig klimatpåverkan. Beredningen förordar därför att EU och Sverige redan i ett tidigt skede ska agera med inriktningen att de globala utsläppen till år 2050 måste mer än halveras och till seklets slut bör vara nära noll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback