Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-15, 23:28
  #1
Medlem
trickydicks avatar
Det nya sk superfängelset i Härnösand är dyrt att driva. Det skulle vara mycket billigare att inhysa fångarna på Sheraton Hotel.

.

http://st.nu/start/sundsvall/1.1525803



Är det värt pengarna? Eller skulle man kunna hysa fångarna billigare och ändå lika rymningsäkert och vårdande för en billigare kostnad?
Citera
2009-11-15, 23:35
  #2
Medlem
skulle lika gärna kunna slänga in 24 pers i en halv gympasal
Citera
2009-11-15, 23:35
  #3
Medlem
InteIgens avatar
Dessa brottslingar kommer gissningsvis aldrig att återträda till ett lagligt liv, utan kommer förbli kriminella tills de är för gamla och därmed får ut pension. Kortsagt så lär de vara betydligt mer konstads effektivt med nackskott eller kanske en snara...
Citera
2009-11-15, 23:38
  #4
Medlem
Ode-Ns avatar
Jag tycker ju att Kriminalvården som det så fint heter är alldeles för slappt, och vi ger "fångarna" för mycket.

Som Pierce & Pierce, tycker man likagärna kunde samla dom i en lokal och sen sätta några vakter till att vakta dom.

Annars så kunde dom ju få betala av sin skuld sen när dom är fria?

5000 kr/natt X 5 år, smack, så får dom en saftig nota i brevinkastet när dom är fria
Citera
2009-11-16, 00:41
  #5
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
5000 kr/natt X 5 år, smack, så får dom en saftig nota i brevinkastet när dom är fria
Kostar lite mer än 9 miljoner SEK.
Citera
2009-11-16, 00:59
  #6
Medlem
UAAs avatar
Undra just hur dessa 5k kronor är uträknade. Vad är inräknat? Jag gissar på att kost och andra bekvämligheter är en relativt liten del av de pengarna. Om kostnader som avskrivningar, löner, juridiska kostnader, etc, etc är inräknade så är jag inte särskilt förvånad.
Citera
2009-11-16, 00:59
  #7
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Inte värt pengarna, tvärt om.

Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det nya sk superfängelset i Härnösand är dyrt att driva. Det skulle vara mycket billigare att inhysa fångarna på Sheraton Hotel.

Är det värt pengarna? Eller skulle man kunna hysa fångarna billigare och ändå lika rymningsäkert och vårdande för en billigare kostnad?
Inom kriminalvården på chefsnivå och bland finare tjänstemän som psykologer råder en annan syn på kriminalvårdens uppgift. Man vill ha ut fångarna så fort som möjligt och man vill ha hög personaltäthet för då kan de vårda buset tror dom (sic).

Nu kan man få det på detta superfängelse där vårdarna ska leva tätt på fångarna dygnet runt. Fan vet om de inte ska dela säng också.

Man vill säkert bevisa att dessa fångar blir mycket bättre av att leva tätt på icke kriminella men det ända resultatet man kommer att kunna visa är att de inte rymmer. Skälet är inte personaltätheten utan alla tekniska finesser.

Jag ser det strikt ekonomiskt, höga murar låg personaltäthet hög inlåsningsgrad i trånga celler och mycket ensamhet. Sedan kan gärningsmännens offer stå utanför och lyssna på massmördarnas och serie våldtäktsmännens vrål när de har blivit galna.
Citera
2009-11-16, 01:07
  #8
Medlem
Leif Ds avatar
Hur i glödheta kan det kosta så mycket?

Det går att lösa med enkalre och billigare byggander. Träbaracker med gård mitt på. Då sysns det direkt om någon springer runt på gården och försöker smita. Ett vanligt fängelse kan fångar gå runt i korridorer utan att någon ser något misstänkt.
Fotboja på samtliga intagna så man kan se deras röresler.

Sedan är det vara att gräva vallgravar, sätta upp stängsel och rulla ut taggtråd. Behövs ingen betongmur. 7 meter taggtrad tar det en stund att komma igenom.

Vägen till ett rymningssäkert fängelse går inte via murar, utan ett som är så optiskt genomskinligt som möjligt.
Citera
2009-11-16, 01:07
  #9
Medlem
cavalls avatar
får dom det att fungera så är det värt pengarna, helt klart.

bara de ser till att få personal som är van vid både fångar och psykiskt sjuka människor.
Citera
2009-11-16, 10:13
  #10
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Kostar lite mer än 9 miljoner SEK.
Underbart , då får dom se till att skaffa sej ett vettigt jobb när dom kommer ut
Citera
2009-11-16, 10:32
  #11
Avstängd
spoozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Undra just hur dessa 5k kronor är uträknade. Vad är inräknat? Jag gissar på att kost och andra bekvämligheter är en relativt liten del av de pengarna. Om kostnader som avskrivningar, löner, juridiska kostnader, etc, etc är inräknade så är jag inte särskilt förvånad.
Det står ju att det handlar om personalkostnader?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback