Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2009-11-16, 20:44
  #25
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddan_89
Människor som spelar för mycket hade iaf aldrig blivit något, kanske något undantag. Kommer nog dröja innan denna fråga blir aktuell som valfråga
Kan inte hålla med. Väldigt ofta jag har stött på ytterst skarpa människor som gått fördärvade för att de har börjat spela spel. 2 av mina bästa vänner är några av de skarpast sinnade människorna jag har träffat och de sitter just nu antagligen och spelar WoW och skiter i allt annat.

Så visst, samhället, om vi tar makroperspektiv, förlorar i stort en hel del klyftiga människor till datorspelen. Å andra sidan tycker jag att det är deras ensak vad de ska göra med sitt liv.
Citera
2009-11-16, 21:23
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Kan inte hålla med. Väldigt ofta jag har stött på ytterst skarpa människor som gått fördärvade för att de har börjat spela spel. 2 av mina bästa vänner är några av de skarpast sinnade människorna jag har träffat och de sitter just nu antagligen och spelar WoW och skiter i allt annat.

Så visst, samhället, om vi tar makroperspektiv, förlorar i stort en hel del klyftiga människor till datorspelen. Å andra sidan tycker jag att det är deras ensak vad de ska göra med sitt liv.

Kan bara instämma.. hade en kompis första året på gymnasiet som hoppade av för att spela wow. Jag spelar/spelade själv wow, men hade ganska bra betyg.. hade jag inte spelat wow hade jag med 100% säkerhet haft mycket bättre betyg..
Citera
2009-11-17, 01:51
  #27
Medlem
Aristotélēss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4r7in
Kan bara instämma.. hade en kompis första året på gymnasiet som hoppade av för att spela wow. Jag spelar/spelade själv wow, men hade ganska bra betyg.. hade jag inte spelat wow hade jag med 100% säkerhet haft mycket bättre betyg..
Jaha, så din kompis är korkad, och du är inte mycket smartare heller?
Sitter föräldrarna brevid eller är de bara likvärdigt efterblivna?

Hade också polare som skippade skolan för att sitta och spela Quake,
till råga på allt inte hemma utan i de nyrenoverade datasalarna med
sina för tiden blixtsnabba linor.

Vad utmärkte dessa individer? Var det ett spelberoende? Nej, de var helt
enkelt bara ett gäng korkade idioter som fick betala dyrt för sitt trams när
de skulle söka högre studier eller arbete.

Att säga att man är beroende av WOW är lite som att säga att man är beroende av att ruska tupp.
För i helvete, liksom.
Citera
2009-11-17, 02:20
  #28
Medlem
Jag kan på ett sätt förstå dem som säger att det inte är ett riktigt beroende eftersom det oftast inte är det utan det handlar bara om att folk tycker att det är roligt att spela, men om konsekvenserna skulle bli för stora hade de kunnat sluta.

Samtidigt finns det ju flera fall där personer dött av utmattning efter att ha spelat i flera dygn, så man skall inte vara allt för arrogant.
Citera
2009-11-17, 03:44
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristotélēs
Jaha, så din kompis är korkad, och du är inte mycket smartare heller?
Sitter föräldrarna brevid eller är de bara likvärdigt efterblivna?

Hade också polare som skippade skolan för att sitta och spela Quake,
till råga på allt inte hemma utan i de nyrenoverade datasalarna med
sina för tiden blixtsnabba linor.

Vad utmärkte dessa individer? Var det ett spelberoende? Nej, de var helt
enkelt bara ett gäng korkade idioter som fick betala dyrt för sitt trams när
de skulle söka högre studier eller arbete.

Att säga att man är beroende av WOW är lite som att säga att man är beroende av att ruska tupp.
För i helvete, liksom.



Det fungerar inte riktigt så.
Det kan i allra högsta grad bli ett beroende. Och jo, folk far illa av det.
bara för att NI inte har upplevt det så betyder det inte att fenomenet inte finns.
Capish?
Citera
2009-11-20, 00:48
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristotélēs
Jaha, så din kompis är korkad, och du är inte mycket smartare heller?
Sitter föräldrarna brevid eller är de bara likvärdigt efterblivna?
Jadu försök att få en tonåring att sluta spela ett spel som alla kompisar spelar etc, inte lätt. Sen är det nog väldigt lätt att fly in i spelvärlden om det är jobbigt hemma eller i skolan men det kanske inte är en dålig sak.. eller?

Citat:
Hade också polare som skippade skolan för att sitta och spela Quake,
till råga på allt inte hemma utan i de nyrenoverade datasalarna med
sina för tiden blixtsnabba linor.

Vad utmärkte dessa individer? Var det ett spelberoende? Nej, de var helt
enkelt bara ett gäng korkade idioter som fick betala dyrt för sitt trams när
de skulle söka högre studier eller arbete.
Quake är inte i närheten av hur wow och andra mmorpgspel är uppbyggda för att få en att spela mycket etc.
Kolla på listan 1-6 på http://sv.wikipedia.org/wiki/Beroende jag kan själv känna igen mig i alla 6.
Citera
2009-12-21, 00:43
  #31
Medlem
Guldpixels avatar
Game Over är ett behandlingshem i Linköping för data- och hasardspelberoende.
På deras hemsida (http://www.gameoverlinkoping.com/) kan man bl.a. hitta följande varningssignaler på ett spelberoende:
  • Så mycket tid som möjligt läggs på spelet och andra aktiviteter inkl. skola eller arbete kommer i andra hand.
  • Spelaren upplever det som om allting annat stör och tar tid från det som är viktigast - nämligen spelet.
  • Det blir mindre viktigt att sköta måltider och se till att man äter bra mat regelbundet.
  • Man struntar i den personliga hygienen och hur man klär sig och ser ut.
  • Man svarar inte i telefon och öppnar inte dörren när någon söker kontakt.
  • Man slutar öppna posten och betala räkningar.
  • Man tappar kontrollen över sin ekonomi.
  • Man svarar inte även om det är myndighetskontakter, som normalt sett skulle anses vara viktiga.
  • Man städar inte och sköter inte hemmet.
  • Man börjar känna av att fysiska symtom såsom exempelvis problem med mage och tarm, domningar i armar och fötter, ont i nacke, rygg eller armar. problem med synen och ögonen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback