Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Jag hällde en massa salt i vatten en gång, det började bra, dunstade på fint. Men sen stannade dunstningsprocessen upp mer och mer tills det typ helt ochhållet slutade dunsta. Det jävla vattnet VÄGRADE dunsta!

Jag blandade t.om om skiten varje dag men ingenting hjälpte. Till slut gav jag upp.
Salt höjer kokpunkten i vatten, så när vattenmängden minskar ökar andelen salt (till ett visst maximum då vattnet är mättat) och ännu kokpunkten blir ännu högre. Avdunstning sker när små fickor av vatten får tillräckligt hög temperatur. Temperaturen du känner när du sticker ned fingret i vattnet är ju 15C men små delar är över 100C. Dessa avdunstar då. En termometer får liksom fram medelvärdet på vattnet. Så den lilla mängden vatten som är över 100C avdunstar. Och detta sker ganska så random. Utan att någon behöver värma vatten. Ibland rör sig molekylerna snabbare helt enkelt, helt på egen hand.
Så du har nu en liten andel vatten med mycket salt. Låt oss säga att kokpunkten nu är 200C, chansen är nu ännu mindre för att en vattenmolekyl kommer att nå den temperaturen. Så vattnet kommer att avdunsta saktare. Men det slutar aldrig att avdunsta helt skulle jag tro. Så försök igen, det kanske tar en månad eller mer. Men avdunsta, det kommer det att göra tids nog.