2009-11-15, 19:50
Medlem
I brist på stadig ekonomi som nybliven student har jag räknat ut att det inte kommer bli mycket pengar över till julklappar det här året efter att CSN rövknullat en i december. Därför har jag funderat på att göra julklapparna själv istället för att köpa massa krimskrams.

Mormodern är konstintresserad så jag fick den lysande idén att man kanske borde göra en målning av den vackra naturen i Dalarna där jag råkar befinna mig nu. Problemet är bara att jag aldrig riktigt gjort en målning. Visst älskade man att rita och färglägga och så när man var liten, men på äldre dagar har intresset lagt sig mer till att arbeta i photoshop.

Så jag undrar nu hur jag bör gå till väga för att göra en så bra naturmålning som möjligt och samtidigt inte frysa rumpan av mig och inte heller betala oerhörda summor för papper och pennor etc. Vad rekommenderar ni att jag använder? Bör jag bara ta ett foto med min kompakta digicam eller kanske jag skulle ta ett par timmar i kylan och skissa? Alla tips uppskattas!
Citera
2009-11-15, 21:05
Medlem
Schutnes avatar
Om du väl sätter dig i naturen så kommer du få en så jävla mycket bättre målning än om du tar ett kort och ritar av det. Sen så är det kanske hur mycket du vill och orkar lägga ner tid etc på målningen.

Jag tycker att du skall sätta dig i naturen, ta med dig en filt och en stol eller ngt så är de lungt ;]...Du kommer inte ångra det i efterhand om du får till en bra uppskattad målning!
Citera
2009-11-15, 21:10
Medlem
Fairytudes avatar
Om du nu inte alls är duktig på att måla så föreslår jag att du ägnar dig åt någon sorts collage. Löv, pinnar, kottar, mossa osv. Eller ett fotomontage. Mormödrar brukar gilla bilder på barnbarn, sätt ihop en massa bilder på dig och henne från att du var liten och fram tills nu, och så snygg ram till. Ramar kan man ofta få billigt på Myrorna eller Röda Korset. Pyssla ihop en snitsig julkrans att ha på dörren är lätt och billigt med, enris/lingonris, röda band, ståltråd och tallkottar, voilá!

Om du nu absolut vill måla, köp pannå och en liten låda oljefärger och håll motivet lite abstrakt så syns det inte så mycket att du inte kan rita en gran!
Jag skulle inte bry mig om att sitta utomhus och måla, skitkallt ju! Stå en stund på platsen, känn in vilken stämning du vill förmedla med bilden, ta ett kort och gå in till köksbordet!

Lycka till!
Citera
2009-11-15, 22:05
Medlem
Tack för svaren! Oljefärger låter bra. Men man kan inte kompromissa och sitta ute i naturen och bara skissa med blyerts för att sedan måla över med oljefärger och färglägga? Eller syns blyertsen igenom? Det var verkligen länge sen jag målade med oljefärger
Citera
2009-11-15, 22:25
Medlem
Fairytudes avatar
Ah! Du har målat förut! Men då så!
Jo, visst kan du måla över blyertsen, syns inte under oljan sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in