Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-01-23, 11:40
  #1
Medlem
ButterFlys avatar
Chilisås passar ju nästan till allt och det är jävligt gott!
Vilket märke tycker ni är godast?
Citera
2004-01-23, 12:09
  #2
Medlem
Hajar i poolen?s avatar
Jag gillar bäst Felix, den vanliga inte den heta.

Blandat med lite gräddfill blir det en smarrig kall sås till grillat och potatisgratäng.
Citera
2004-01-23, 12:42
  #3
Medlem
Såser görs av Heinz. Allt annat går bort.
Citera
2004-01-23, 13:05
  #4
Medlem
mirakelpiskans avatar
Felix tror jag. Tycker inte om varianter med vitlök.

Förstod det som att detta handlar om hetare och godare "ketchup", men existerar det inte en språkförbistring när det gäller just chilisås (sweet-chili sås som ibland (felaktigt?) kallas chilisås)?

Edit: tankefel
Citera
2004-01-23, 13:23
  #5
Medlem
Rubbermans avatar
Om det är sweet-chilisås som åsyftas så gå till ÖB och handla!

De har en alldeles underbar "no-name-sås" sweet chili som är helt perfekt, inte för stark, inte för mjäkig. Perfekt avvägning i smaken!

Stor flaska som räcker länge, finns bland deras konserver och dylikt!
Citera
2004-01-26, 02:20
  #6
Medlem
ButterFlys avatar
Det är inte Sweet-chilli jag är ute efter, utan den år ketchuphållet!
Citera
2004-01-26, 02:41
  #7
Medlem
Rubbermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButterFly
Det är inte Sweet-chilli jag är ute efter, utan den år ketchuphållet!

Då är det nog Heinz du söker, de är verkligen mästare på att göra dylikt!
Citera
2004-01-26, 13:48
  #8
Medlem
ButterFlys avatar
Då skall vi kolla in dom.. ibland måste man ju ha chilisåsen som bas och den enda tomatersättaren i vissa recept.
Citera
2018-02-19, 13:17
  #9
Medlem
HasseBanans avatar
Den bästa och godaste chilisåsen inhandlas i asiatiska matbutiker. Där finns riktig chilisås som inte smakar syntetiskt och socker, som Heinz Och Felix. Huy Fong Foods fr. USA gör den bästa enligt mig.
Citera
2018-02-19, 14:11
  #10
Medlem
flaskborstes avatar
Nu använder jag inte det som svenska butiker kallar för chilisås (Ketchup med lite chilipulver och extra socker).

En riktig chilisås innehåller inget tomat, utan enbart chili ev vinäger och extra kryddor.

Den bästa som finns på hyllorna i Svenska butiker är Tabascos Habanero sås (Habanero är en chilifrukt)

Har smakat på det som TS kallar chilisås Heinz och Willys.. och jag har svårt att förstå meningen med dessa går lika bra att blanda i lite chilipulver i sin ketchup.. produkten borde byta namn till chiliketchup.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback