Flashback bygger pepparkakshus!
2009-11-14, 12:24
Medlem
Swedbank vägrar ge mig ett vanligt betalkort, fick istället ett maestro-kort som inte ens går att betala med över nätet.

Jag är 18, studerar på gymnasienivå o har inga betalningsanmärkningar... Varför får jag inget vanligt kort?!
Citera
2009-11-14, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haraaz
Swedbank vägrar ge mig ett vanligt betalkort, fick istället ett maestro-kort som inte ens går att betala med över nätet.

Jag är 18, studerar på gymnasienivå o har inga betalningsanmärkningar... Varför får jag inget vanligt kort?!
Swedbank är dumma i huvudet. Gå dit och säg att du vill ha ett Bankkort annars går du och fixar ett på SEB istället.

Hände samma med min flickvän när hon gick dit själv, när jag kom tillbaka och antydde på att man enkelt kunde få bankkort på min bank (SEB) så blev det fart på tanterna.
Citera
2009-11-14, 13:29
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haraaz

Därför att få ha ett visa måste man ha fast inkomst, exempelvis ett studiemedel på högskolenivå.

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/i...160144,00.html (Läs här om vad du kan få om du är ung)

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/i...160142,00.html (Här om vad du får som student)
Citera
2009-11-14, 13:42
Medlem
Degerlundens avatar
Så är det inte på NORDEA. Då är det bara att ansöka om kortet.

Varför swedbank kräver att du ska ha en fast inkomst är för att dom lämnar en kredit på 20.000 på visakorten!
Citera
2009-11-14, 13:57
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Degerlunden
Så är det inte på NORDEA. Då är det bara att ansöka om kortet.

Varför swedbank kräver att du ska ha en fast inkomst är för att dom lämnar en kredit på 20.000 på visakorten!

Nej, du ha fel!

Det har inte ett dugg att göra med eventuella kortkrediter. Kortkredit är något man väljer att ha, det följer naturligtvis inte med per automatik bara för att man får ett visa-kort.

Anledningen är att visa-kort inte kräver att (exempelvis) butiken ligger online vid transaktionstillfället. Med andra ord känner kortterminalen inte av saldot på underliggande konto och detta går att övertrassera.

Med sk visa ung/maestro måste terminalen ligga online och således känna av saldot. Följden av detta blir naturligtvis att det är betydligt svårare att överstrassera sitt konto.

Av samma anledning erbjuder banker sällan visa-kort till personer med betalningsanmärkning osv.
Citera
2009-11-14, 15:34
Medlem
bernankes avatar
BYT BANK! Hos både SEB, Handelsbanken och Nordea får du med all sannolikhet ditt VISA/MC!
Citera
2009-11-16, 00:14
Medlem
nexss avatar
Låter helt galet! Fick ett mastercard av handelsbanken när jag var 16 år, som jag sedan bytte till ett visa när jag blev 18!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in