Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-13, 23:40
  #1
Medlem
wzbzs avatar
Hitler sägs ju vara orsaken till många miljoner människors död, och det är väl få som ifrågasätter det. Men jag undrar om han någonsin dödade någon personligen med sina egna händer? Det enda jag kommer att tänka på är WW1, men av det enda jag hittar så var han bara en budbärare som sprang fram- och tillbaka och målade vid sidan om.

Sen finns det ju de sista timmarna innan Sovieterna kom. Men även där är det oklart. Om vi kör på att han tog sitt liv (och inte flydde), dödade han någon innan? Hunden räknas inte.

Det här är ingen moraltråd ala "Hitler var egentligen snäll", utan är mest nyfiken. Det vore lite ironiskt om han aldrig dödade någon själv direkt.
Citera
2009-11-13, 23:43
  #2
Medlem
Mandic!s avatar
En relativt vanlig fråga. Hur ska man veta? Förmodligen, förmodligen inte?
Citera
2009-11-13, 23:47
  #3
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandic!
En relativt vanlig fråga. Hur ska man veta? Förmodligen, förmodligen inte?
Nej, men om man hittar något om att han faktiskt var med och stred lite under WW1 eller att han dödade "Officer X" innan han gick och stängde in sig så räcker det gott för min del.
Citera
2009-11-13, 23:49
  #4
Medlem
Bofinks avatar
Självmördaren Hitler menar du?

Hitler erhöll under FVK/WW1 både första och andra graden av Järnkorset för tapperhet i fält. Nog måste han ha gjort någon nytta.
Citera
2009-11-13, 23:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bofink
Självmördaren Hitler menar du?

Hitler erhöll under FVK/WW1 både första och andra graden av Järnkorset för tapperhet i fält. Nog måste han ha gjort någon nytta.

Precis vad jag tänkte skriva, han plocka nog några fransmän
Citera
2009-11-14, 00:18
  #6
Medlem
som föregående talare nämt erhöll hitler järnkorset och det tilldelade för tapperhet i strid så förmodligen ett flertal fransmän under första.

ska faktiskt forska utförligare i ämnet via arkiv om möjligt ts . tack för tippset
Citera
2009-11-14, 02:29
  #7
Medlem
Imirons avatar
Som sagt så finns det en viss risk för att han dödade någon i VK 1, men därefter tror jag nog inte han dödade någon, det fanns det annat folk som gjorde.
Citera
2009-11-14, 18:56
  #8
Moderator
Jeckes avatar
Angående WWI så var han som sagt rapportkarl, jag har för mig att de två händelserna som han fick järnkorset för (första och andra graden) så var den ena att han med risk för eget liv räddade en officer och den andra att han ensam tillfångatog en grupp franska soldater.

I ingendera av de båda händelserna dödade han någon.
Citera
2009-11-14, 20:26
  #9
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Angående WWI så var han som sagt rapportkarl, jag har för mig att de två händelserna som han fick järnkorset för (första och andra graden) så var den ena att han med risk för eget liv räddade en officer och den andra att han ensam tillfångatog en grupp franska soldater.

I ingendera av de båda händelserna dödade han någon.
Det finns många versioner om orsaken till hans järnkors och det är en av de mest spridda.I en annan version rör det sej om britter.

När man talar osanning brukar detaljerna ofta skilja sej åt, då berättarna ofta bara kan huvuddragen i händelsen och har att själv fylla i detaljerna.

Goggla och järnkors heter eisernes kreuz på tyska så kan ni själva läsa.

Dock tror jag det främst var för lång och trogen tjänst, då han inte blev befordrad till underofficer.
Citera
2009-11-14, 20:33
  #10
Medlem
Svar Nej

Läs på!
Svaret är nej. Dödade inte någon, om det inte var en förlöpen kula från skyttegravarna under ww1 som gjorde det. Det var iallafall inte därför han dekorerades med korsen.
Under vägen till makten blev han fälld för en misshandel, men under den fortsatta kampen och karriären hände inget i den riktningen. Vad som hände efter den sista april 1945 vet man ju som bekant inte........
Men läs på nätet eller i litteraturen, eller varför inte i romanen "Kung priamos skatt", som jag snart har läst ut, massor med fakta........finns på nätet.
Citera
2009-11-14, 21:50
  #11
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Det finns många versioner om orsaken till hans järnkors och det är en av de mest spridda.I en annan version rör det sej om britter.

När man talar osanning brukar detaljerna ofta skilja sej åt, då berättarna ofta bara kan huvuddragen i händelsen och har att själv fylla i detaljerna.

Goggla och järnkors heter eisernes kreuz på tyska så kan ni själva läsa.

Dock tror jag det främst var för lång och trogen tjänst, då han inte blev befordrad till underofficer.

Fast det faktum att han bara var en vanlig menig soldat och belönades med järnkorset talar ju ändå för att han utmärkte sig ganska ordentligt. Det var överhuvudtaget väldigt ovanligt att meniga belönades med järnkorset så att han bara skulle ha fått det för lång och trogen tjänst känns lite långsökt. Man var ju tvungen att bli rekommenderad medaljen med motivering och sen var det tvunget att godkännas uppifrån.

Att han inte blev befordrad lär nog mest ha hängt samman med att han inte var tysk medborgare.
__________________
Senast redigerad av fernebo 2009-11-14 kl. 22:34.
Citera
2009-11-14, 22:11
  #12
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast ju det faktum att han bara var en vanlig menig soldat och belönades med järnkorset talar ju ändå för att han utmärkte sig ganska ordentligt. Det var överhuvudtaget väldigt ovanligt att meniga belönades med järnkorset så att han bara skulle ha fått det för lång och trogen tjänst känns lite långsökt. Man var ju tvungen att bli rekommenderad medaljen med motivering och sen var det tvunget att godkännas uppifrån.

Att han inte blev befordrad lär nog mest ha hängt samman med att han inte var tysk medborgare.

Det är en teori men han blev faktiskt befordrad.
Gefreiter som det kallas brukar översättas med korpral men är snarast menig första klass.
En förklaring till att han inte blev underofficer är den du framför men det finns fler. Det finns några till som jag känner till och alla verkar rimliga men den som du nämner är en av de tre som anses rimligast.
Bataljonsadjutanten Hugo Guttmann var faktiskt var jude och var den som rekommenderade Hitler för järnkorset.
Det finns länkar om detta så googla lite så hittar ni säkert mer

http://www.jewishgen.org/Yizkor/nuremberg2/nur009.html
__________________
Senast redigerad av Rektangel 2009-11-14 kl. 22:16.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback