• 1
  • 2
2009-11-13, 16:04
Medlem
irrblosss avatar
Jag har testat allt från kniv och osthyvel till mandolin. Problemet är inte att få det fint, utan att vitkålen till sin natur älskar att falla sönder om man skär ner den i mindre bitar. Man kan ju inte hyvla ett helt vitkålshuvud. Gillar pizzasallad och gör det ganska ofta men det slutar alltid med katastrof i köket - vitkålsbitar på bord, golv, under strumpor osv...
Citera
2009-11-13, 16:06
Medlem
Kan du inte köra det i någon form av matberedare?
Citera
2009-11-13, 16:12
Medlem
kompjuters avatar
Jag har testat olika metoder, osthyvel, rivjärn och matberedare.
Inget klår en simpel osthyvel, det blir bäst helt enkelt.

Jag gör också en hel del pizzasallad och det är tyvärr ett helvete att hyvla hela huvudet.
Citera
2009-11-13, 16:41
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Jag har testat olika metoder, osthyvel, rivjärn och matberedare.
Inget klår en simpel osthyvel, det blir bäst helt enkelt.

Jag gör också en hel del pizzasallad och det är tyvärr ett helvete att hyvla hela huvudet.
Men hyvlar du från ett helt huvud alltså? Skär inte ner i mindre bitar (som givetvis faller sönder)?
Citera
2009-11-13, 17:25
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Men hyvlar du från ett helt huvud alltså? Skär inte ner i mindre bitar (som givetvis faller sönder)?

Jag del det på mitten och kör, det funkar bra. Men kul är det fan inte
Citera
2009-11-13, 17:28
Medlem
irrblosss avatar
Man kan ju undra hur pizzerior gör. De lär inte stå med en osthyvel iaf , och snabbt måste det nog gå om det ska löna sig. Kanske en sådan där skärmaskin funkar...
Citera
2009-11-13, 17:34
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Man kan ju undra hur pizzerior gör. De lär inte stå med en osthyvel iaf , och snabbt måste det nog gå om det ska löna sig. Kanske en sådan där skärmaskin funkar...

Haha...tänkte också på det
Ska fan passa på att fråga nästa gång det blir pizza.
Citera
2009-11-13, 17:40
Medlem
Pratbubblans avatar
Jag skär vitkålen med en vass kockkniv rakt upp och ner. Funkar utmärkt om man vill ha långa, ihophållande bitar av vitkål.
Citera
2009-11-13, 17:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Haha...tänkte också på det
Ska fan passa på att fråga nästa gång det blir pizza.
Pizzerior kör ganska ofta med strimlare av olika storlekar och utföranden: http://www.osab.se/skivningsm/index.html

~Paul~
Citera
2009-11-13, 17:42
Medlem
Rautetastes avatar
Mandolin kanske? Nja jag vet inte, jag gillar inte vitkål. Det smakar så kåligt.
Citera
2009-11-13, 18:36
Medlem
martenihs avatar
När jag praoade på en Pizzeria i högstadiet hade de en ungefär en sådan maskin som dePaul länkar!

När jag varit ute och jobbat på restauranger där de haft coleslaw etc skär har jag kört kniv.
Det

Delar huvudet i fyra bitar och sedan är det bara att skära så tunt man kan.
Citera
2009-11-13, 19:01
Medlem
Stitch81s avatar
Citat:
Jag har testat allt från kniv och osthyvel till mandolin. Problemet är inte att få det fint, utan att vitkålen till sin natur älskar att falla sönder om man skär ner den i mindre bitar. Man kan ju inte hyvla ett helt vitkålshuvud. Gillar pizzasallad och gör det ganska ofta men det slutar alltid med katastrof i köket - vitkålsbitar på bord, golv, under strumpor osv...

Jag kör med mandolin men jag ställer ner bunken jag hyvlar i ner i diskhon, vilket gör att det mesta spillet trillar ner i diskhon. Men pizzasallad är ju så gott så det är värt det

Kan tillägga att jag också delar huvudet i mindre bitar innan jag strimlar det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in