Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-13, 11:49
  #1
Medlem
ochsås avatar
En kompis till mig kan omöjligt sluta prata om företaget diamyd som han har aktier i. Vad jag förstår så har de kommit långt i forskningen kring diabetes, och ska tydligen ha kommit på hur man behandlar diabetes med enbart en enda dos medicin, vid tidig ålder.

Han själv har aktier i företaget och tycker att jag är korkad som inte går in och köper aktier i diamyd.

Så låt höra, är det någon här som har aktier i diamyd, och vad tror ni själva om företagets framtid? Kan det vara något att satsa på?
Citera
2009-11-13, 12:34
  #2
Medlem
Flytande_argots avatar
Verkar vara en extrem högriskaktie? Skulle inte sätta mer än 1-2% av aktieportföljen i det bolaget (om jag nu hade en aktieportfölj).
Citera
2009-11-13, 12:51
  #3
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Verkar vara en extrem högriskaktie? Skulle inte sätta mer än 1-2% av aktieportföljen i det bolaget (om jag nu hade en aktieportfölj).

Amen broder!

• Group net sales for the quarter amounted to KSEK 29 (133)
• Loss before tax for the quarter was KSEK -29 772 (-20 327)

Det enda jag behöver veta för att inte vilja investera är siffrorna ovan som återfinns i rapporten för q3an. Förlusten var alltså nästan 30 Mkr på 3 månader, de går back 10 Mkr i månaden. Året innan gick de back ca 7 Mkr per månad. Känns detta stabilt? Räknat på ett år förlorar de 10 Kronor per aktie, per år. Aktiekursen är i 130 kronor, men varför köpa detta förhoppningsbolag? Berätta för din kompis att han är idiot om han lägger mer än max någon procent av portföljen i detta skräpbolag. Köp bolag som tjänar bra med pengar, eller förut tjänat bra med pengar och som med 99 % sannolikhet kommer göra det igen. Diamyd platsar inte i kategorin och det är nog bättre att spela på svart på Roulette. Där har du iaf ca 48 % chans att dubbla pengarna.
Citera
2009-11-13, 13:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Amen broder!

• Group net sales for the quarter amounted to KSEK 29 (133)
• Loss before tax for the quarter was KSEK -29 772 (-20 327)

Det enda jag behöver veta för att inte vilja investera är siffrorna ovan som återfinns i rapporten för q3an. Förlusten var alltså nästan 30 Mkr på 3 månader, de går back 10 Mkr i månaden. Året innan gick de back ca 7 Mkr per månad. Känns detta stabilt? Räknat på ett år förlorar de 10 Kronor per aktie, per år. Aktiekursen är i 130 kronor, men varför köpa detta förhoppningsbolag? Berätta för din kompis att han är idiot om han lägger mer än max någon procent av portföljen i detta skräpbolag. Köp bolag som tjänar bra med pengar, eller förut tjänat bra med pengar och som med 99 % sannolikhet kommer göra det igen. Diamyd platsar inte i kategorin och det är nog bättre att spela på svart på Roulette. Där har du iaf ca 48 % chans att dubbla pengarna.


Nu har du helt missförstått vad forskningsbolag handlar om, de har inga intäkter och bränner pengar varje månad ja det ligger liksom i verksamhetens natur.

Diamyd har kommit ganska långt i sin forskning och räknar väl med en marknadsansökan om ca 2 år dvs de hoppas få ut läkemedlet mot diabetes på marknaden då om allt går vägen, det är sen de får sina (ganska feta) intäkter, innan dess kan de få in pengar genom t ex avtal med något av de stora läkemedelsbolagen och då talar vi troligen om miljardsummor.

De har precis tagit in 220msek i en nyemission och haft ett väldigt positivt nyhetsflöde under hösten så aktien kan säkert fortsätta gå bra så länge nyhetsflödet pekar åt rätt håll.
Citera
2009-11-13, 13:28
  #5
Medlem
ochsås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gwpersson
Nu har du helt missförstått vad forskningsbolag handlar om, de har inga intäkter och bränner pengar varje månad ja det ligger liksom i verksamhetens natur.

Diamyd har kommit ganska långt i sin forskning och räknar väl med en marknadsansökan om ca 2 år dvs de hoppas få ut läkemedlet mot diabetes på marknaden då om allt går vägen, det är sen de får sina (ganska feta) intäkter, innan dess kan de få in pengar genom t ex avtal med något av de stora läkemedelsbolagen och då talar vi troligen om miljardsummor.

De har precis tagit in 220msek i en nyemission och haft ett väldigt positivt nyhetsflöde under hösten så aktien kan säkert fortsätta gå bra så länge nyhetsflödet pekar åt rätt håll.

Ja, detta har min kompis pratat om. Han snackade dessutom att de har alla pengar som krävs fram till dess att de blir klara om 2 år. Ägaren av något patent samt alla aktieägarna hade skjutit in pengar så att de har en garanterad ekonomi i två år.

Tydligen har astra zeneca lagt ett bud också, men det tackade man tydligen nej till. Enligt min kompis så blir det garanterat nobelpris om allt går vägen.
Citera
2009-11-13, 15:22
  #6
Medlem
Jag har läst en del om företaget och det verkar lovande, men såklart finns det en hög risk. Under första kvartalet 2011 kommer en rapport från en pågående studie och mycket hänger nog på den
Citera
2009-11-13, 19:53
  #7
Medlem
ButtiBoys avatar
Äger själv aktier..

Så här långt har dom kommit:

http://www.bequoted.com/businessbrie...karta_stor.gif

Citat:
Diamyds europeiska fas III-studie fullrekryterad

Diamyd Medical meddelar idag att bolagets europeiska fas III-studie med diabetesvaccinet Diamyd® nu är fullrekryterad. Resultat från studien beräknas kunna presenteras under våren 2011. 320 barn och ungdomar mellan 10 och 20 år, som nyligen fått typ 1-diabetes har nu identifierats och inkluderats i bolagets europeiska fas III-studie och har fått sin första spruta med Diamyd®-vaccin eller placebo. Studien är därmed fullrekryterad. - Nu är det alltså klart att resultat från studien kommer att kunna presenteras under våren 2011 och vår tidplan för marknadsansökan står därmed fast, säger Elisabeth Lindner, vd och koncernchef för Diamyd Medical. Studien syftar till att undersöka om Diamyd®-vaccinet kan bromsa eller stoppa nedbrytningen av betaceller i bukspottkörteln vid typ 1-diabetes och därmed bevara kroppens egen förmåga till blodsockerkontroll.
Citera
2009-11-27, 09:24
  #8
Medlem
ochsås avatar
Diamyd sticker som raket.
Citera
2009-11-27, 15:10
  #9
Medlem
kKoreans avatar
Ja köpte man diamyd för 12 månader sedan hade det ju varit ett jävla kap, samt idag när de sticker med hela 17 kr 2½ timme innan stängning
Citera
2009-11-27, 15:19
  #10
Medlem
ButtiBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kKorean
Ja köpte man diamyd för 12 månader sedan hade det ju varit ett jävla kap, samt idag när de sticker med hela 17 kr 2½ timme innan stängning

Måste kännas riktigt bra
Själv så ångrar man ju att man inte gick in med mer på de lite lägre nivåerna. Men eftersom Diamyds redan utgör ca 50% av min portfölj var jag tvungen att sprida riskerna lite.
Får iaf nöja mig med ett GAV på 115kr
Citera
2009-11-27, 15:29
  #11
Medlem
ochsås avatar
Till er som inte har köpt än, köp! Aktien kommer att sticka som en rymdraket.
Citera
2009-11-27, 18:42
  #12
Medlem
Jag köpte en del vid ca 130kr, men kändes ganska osäkert. Än så länge har det ju bara rusat upp iallafall
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback