Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-13, 11:13
  #1
Medlem
Axons avatar
Eftersom det redan finns en guide om tradiotionella marklyft på brädan tänkte jag att en guide om raka (marklyft kanske uppskattas. Det primära som skiljer övningar åt är att under raka marklyft aktiveras inte framsida lår (m. quadriceps femoris) och baksida lår aktiveras i större grad.

Raka marklyft anses ibland vara en renodlad baksida lår övning vilket är felaktigt. Det är en precis lika användbar basövning som tradiotionella marklyft men med undtaget jag nyss nämnda om just aktiveringen av lårmuskulaturen.

Som under alla basövningar är skaderisken enorm om inte rätt teknik används. Marklyft, raka marklyft och knäböj är de övningar flest personers ryggar går sönder av. Betyder det att övningar i sig är skadliga? Självklart inte.

Om syftet är att bygga upp en stark, funktionell och användar fysik är dessa övningar de bästa för ändåmålet.

För att lyckas med raka marklyft och kunna utföra övningen med ett fullt rörelseutslag krävs det att man har relativt god rörlighet i såväl rygg, höft och lårmuskulatur (något som iofs kommer naturligt genom att nöta övningen i sig)

Hur långt ned man kan (ska) gå under ett rakt marklyft styrs av när man tappar ländryggens naturliga kurvatur. Alltså man ska gå ned så djupt man bara kan med behållen ländryggskurvatur. När den naturliga formen på ländryggen övergår till en bananform (krummas) har man gått för långt. Att tappa bröstryggens kurvatur är däremot inte skadligt men helt onödigt.

Vissa kan komma med och nudda stången i golvet med bibehålla naturlig kurvatur medans andra endast kommer ned med stången till knäna innan ryggen. Allt kan dock öka sitt rörelseomfång (ROM) så att övningen kan utföras med ett större djup.

Att utföra raka (även traditionella) marklyft med krummad rygg (bananform) är som att be om diskproblem.

INSTRUKTIONER FÖR ETT KORREKT RAKT MARKLYFT

Jag rekommenderar att man lyfter av stången från ett powerrack eller liknande. Det går självklart även bra att lyfta upp stången från golvet men har man t ex kört framsida lår dagen innan kan det bli jobbigt att få upp stången från golvet till startpositionen (se filmen nedan)
  1. Lyft av stången från powerracket
  2. Stå höftbrett med lätt böjda knän
  3. Använd ett pronerat underarmsgrepp
  4. Dra lätt ihop skulderbladen (rotera bak axlarna lätt)
  5. Koppla på magmuskulaturen och bygg upp ett kraftigt buktryck
  6. Sänk sakta ned stången
  7. Var noga med att stången ska ha kontakt med låren under hela rörelsen
  8. Vänd rörelsen innan du tappar ländryggens kurvatur
  9. Stå stadigt med blicken rakt framåt, lätt nedåt
  10. Avsluta rörelsen och börja ny repetion vid upprät position (överextendera inte)
INSTRUKTIONSFILM
http://www.youtube.com/watch?v=vzGjyArGUaw

/Axon
Citera
2009-11-13, 13:07
  #2
Medlem
Thomaspunkts avatar
Har haft stora problem med denna övningen då jag får ont i ett av mina knän. Gör allt precis som det står enligt din guide, har du någon aning om vad felet är?
Citera
2009-11-13, 14:36
  #3
Medlem
Johnsads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Har haft stora problem med denna övningen då jag får ont i ett av mina knän. Gör allt precis som det står enligt din guide, har du någon aning om vad felet är?

har samma problem. därav finns inte marklyft med på schemat
Citera
2009-12-06, 16:14
  #4
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Har haft stora problem med denna övningen då jag får ont i ett av mina knän. Gör allt precis som det står enligt din guide, har du någon aning om vad felet är?
Nej

Filma så får jag ta en titt. Kan säkert vara en disk på lumbalnivå som strular lite.
Citera
2009-12-06, 16:48
  #5
Medlem
FBKUKs avatar
En fråga: Är det skadligt att inte böja knäna? Tycker det tar grymt på vaderna då.
Citera
2009-12-06, 21:57
  #6
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Fbkuk

Det belastar knäleden ofördelaktigt att ha den helt rak. Att du känner i vaden är ok, du känner att vadmusklerna sträcks.
Citera
2009-12-07, 01:19
  #7
Medlem
FBKUKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Det belastar knäleden ofördelaktigt att ha den helt rak.
Jo, misstänkte det, har inte gjort ont hittills men har inte kört så särskilt länge heller.
Citat:
Att du känner i vaden är ok, du känner att vadmusklerna sträcks.
Asså jag kör ju så just för att det ska ta i vaderna, vilket de gör rejält, men får väl lägga av med det. Tips på nån bra vadövning med frivikter?
Citera
2009-12-07, 07:26
  #8
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Fbkuk

Raka marklyft ger inget träningsvärde för vaderna.

Vadövningar med frivikter blir oftast samtidigt bra balansövningar. Då finns det fördelar med att göra övningarna på ett ben. Tåhävningar med hantlar eller stång på axlarna fungerar fint.
Citera
2009-12-18, 11:28
  #9
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Raka marklyft ger inget träningsvärde för vaderna.

Vadövningar med frivikter blir oftast samtidigt bra balansövningar. Då finns det fördelar med att göra övningarna på ett ben. Tåhävningar med hantlar eller stång på axlarna fungerar fint.
Eller donkeyraises
Citera
2009-12-18, 14:29
  #10
Medlem
bodymoulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Eftersom det redan finns en guide om tradiotionella marklyft på brädan tänkte jag att en guide om raka (marklyft kanske uppskattas. Det primära som skiljer övningar åt är att under raka marklyft aktiveras inte framsida lår (m. quadriceps femoris) och baksida lår aktiveras i större grad.

Raka marklyft anses ibland vara en renodlad baksida lår övning vilket är felaktigt. Det är en precis lika användbar basövning som tradiotionella marklyft men med undtaget jag nyss nämnda om just aktiveringen av lårmuskulaturen.

Som under alla basövningar är skaderisken enorm om inte rätt teknik används. Marklyft, raka marklyft och knäböj är de övningar flest personers ryggar går sönder av. Betyder det att övningar i sig är skadliga? Självklart inte.

Om syftet är att bygga upp en stark, funktionell och användar fysik är dessa övningar de bästa för ändåmålet.

För att lyckas med raka marklyft och kunna utföra övningen med ett fullt rörelseutslag krävs det att man har relativt god rörlighet i såväl rygg, höft och lårmuskulatur (något som iofs kommer naturligt genom att nöta övningen i sig)

Hur långt ned man kan (ska) gå under ett rakt marklyft styrs av när man tappar ländryggens naturliga kurvatur. Alltså man ska gå ned så djupt man bara kan med behållen ländryggskurvatur. När den naturliga formen på ländryggen övergår till en bananform (krummas) har man gått för långt. Att tappa bröstryggens kurvatur är däremot inte skadligt men helt onödigt.

Vissa kan komma med och nudda stången i golvet med bibehålla naturlig kurvatur medans andra endast kommer ned med stången till knäna innan ryggen. Allt kan dock öka sitt rörelseomfång (ROM) så att övningen kan utföras med ett större djup.

Att utföra raka (även traditionella) marklyft med krummad rygg (bananform) är som att be om diskproblem.

INSTRUKTIONER FÖR ETT KORREKT RAKT MARKLYFT

Jag rekommenderar att man lyfter av stången från ett powerrack eller liknande. Det går självklart även bra att lyfta upp stången från golvet men har man t ex kört framsida lår dagen innan kan det bli jobbigt att få upp stången från golvet till startpositionen (se filmen nedan)
  1. Lyft av stången från powerracket
  2. Stå höftbrett med lätt böjda knän
  3. Använd ett pronerat underarmsgrepp
  4. Dra lätt ihop skulderbladen (rotera bak axlarna lätt)
  5. Koppla på magmuskulaturen och bygg upp ett kraftigt buktryck
  6. Sänk sakta ned stången
  7. Var noga med att stången ska ha kontakt med låren under hela rörelsen
  8. Vänd rörelsen innan du tappar ländryggens kurvatur
  9. Stå stadigt med blicken rakt framåt, lätt nedåt
  10. Avsluta rörelsen och börja ny repetion vid upprät position (överextendera inte)
INSTRUKTIONSFILM
http://www.youtube.com/watch?v=vzGjyArGUaw

/Axon

Då jag tittar på filmen så är det ett par saker som faktiskt slår mig med HÄPNAD!
Hur kan du filmledes instruera en såpass riskfylld övning så satans felaktigt?

Du har glömt rörelsens allra viktigaste detaljer för att den ska bli effektiv och säker.

Jag kan inte redovisa källor på detta eftersom jag inte är nån bokmal/googleexpert men läs nedan:

1)Främre delen av foten MÅSTE pallas upp 3-6 cm. Detta för att få "motdrag" dvs få försträckning i hamstrings och därmed en betoning på arbetsbelastning i densamma. Problemet för nybörjare på den här övningen är ju inte att de böjer ryggen utan att de inte "känner" sin hamstring. Försträckningen gör att man "känner" muskeln i ett tidigare skede i övningen.

2)Övningens viktigaste aspekt är att igenom hela rörelsen hålla tyngden "på tårna" dvs hela tiden ha tyngdpunkten framåt.

Alltså.....du får argumentera emot det här om jag har fel.....men själv skulle jag aldrig få kontakt med hamstrings med ditt utförande. 140 kilo är en jättevikt dessutom...........för en kille som knappt drar 200kg i trad marklyft i alla fall.(Du.... ) Maximalt egen BW är min inställning.....om man inte är superflexibel och vrålstark.

Har själv 20+ års praktiskt gymexperimenterande bakom mig.....anser mig därmed kvalificerad att ifrågasätta dig Ax. Kan ha fel såklart......

(Ax!! Annan spott o spe du fått av mig, har inget med detta att göra )

BM
Citera
2009-12-18, 15:18
  #11
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bodymould
Då jag tittar på filmen så är det ett par saker som faktiskt slår mig med HÄPNAD!
Hur kan du filmledes instruera en såpass riskfylld övning så satans felaktigt?
Kom med saklig fakta.

Denna artikel är publicerad på Kolozzeum och där finns förutom mig flera av landets duktigaste styrkelyftare och ingen har ifrågasatt min teknik.

Ska du ha synpunkter bör du vara väl påläst och inte gå på egna teorier.

Utförandet jag visar är optimalt för ett rakt marklyft annars skulle jag ej visat det. Att palla upp med något för tårna är bara rent trams och ditt andra argument också.

P.s ett rakt marklyft ska inte endast aktiveras mm. ischiocrurale om du nu tror det utan även erector spinae och gluteerna ska grillas.
__________________
Senast redigerad av Axon 2009-12-18 kl. 15:20.
Citera
2009-12-18, 15:25
  #12
Medlem
bodymoulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Kom med saklig fakta.

Denna artikel är publicerad på Kolozzeum och där finns förutom mig flera av landets duktigaste styrkelyftare och ingen har ifrågasatt min teknik.

Ska du ha synpunkter bör du vara väl påläst och inte gå på egna teorier.

Utförandet jag visar är optimalt för ett rakt marklyft annars skulle jag ej visat det. Att palla upp med något för tårna är bara rent trams och ditt andra argument också.

P.s ett rakt marklyft ska inte endast aktiveras mm. ischiocrurale om du nu tror det utan även erector spinae och gluteerna ska grillas.

Ok ok......jag backar ..........högst tillfälligt!

Trams är det inte alls fråga om.......ska bara ta fram källa som du kan godta!

Detta är högintressant.............

BM
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback