Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-17, 21:01
  #25
Medlem
Blocket.ses avatar
Som sagts tidigare så är Tumba riktigt stort..

Bra ställen att bo på i Tumba men omnejd.

Vårsta, Bremora, Segersjö, Vretarna, Solhöjden, Skäcklinge, Hästmossen, dessa är villaområden.
Dock finns det hyreshus och bostadsrätter i Vårsta, Bremora och Segersjö.

Vårsta och Bremora som ligger intill varandra är som ett eget litet samhälle med en Ica affär och en Pizzeria. Det tillhörde förut kommunen Grödinge, men blev sedan en del i Botkyrka..

Efter det så tycker jag Tuna är helt ok. Finns ändel alkisar och invandrare.
kan vara lite livat från Tuna centrum på helgerna.. men dock betydligt lugnare än Storvreten..
Citera
2010-08-17, 21:20
  #26
Medlem
Snurrens avatar
Det finns många ställen som är Ok där, men tänk efter hur det är med tonåringar som vill komma hem på natten. Kanske det kan kännas bra att ha erbjudit ungen taxi hem om det "strular" med kommunikationer. Är själv uppvuxen med föräldrar som hellre sett att jag xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx än att betalat taxi hem. Snälla ni föräldrar till tonåringar, var inte så taskiga. Eller hämta med bil. Att vara tonåring är inte minst ett logistiskt problem.
Citera
2010-08-17, 21:37
  #27
Medlem
Astrofaess avatar
Min erfarenhet av Tumba är att det finns ett centrum med hyfsat utbud, pendeltåg till centrum á 20 min, täta förbindelser till norra delen av kommunen som har T-bana samt naturskön omgivning.
Vad beträffar "personlig säkerhet" så tror jag att den är jämförbar med jämstor håla på landsbygden.
Citera
2010-08-17, 23:06
  #28
Medlem
Storvreten (berget med lägenhetshus) är lungt som en kyrkogård nattetid.

Att vara ett ungt barnlöst par eller ungkarl funkar utmärkt där, men har ni småbarn kommer dom ju bli kompisar med alla finsk-turkiska hybridungar i området...
__________________
Senast redigerad av PBUNisse 2010-08-17 kl. 23:13.
Citera
2010-08-17, 23:44
  #29
Medlem
Dessemawls avatar
Jag har fått känslan av att tumba är ett riktigt ghetto. Det springer ju bara runt en massa smågangsters där. Många andra närliggande områden är inte heller så kul, och eftersom att pendeltågsstationen ligger i tumba så dras allt skit dit.
Citera
2011-09-11, 13:22
  #30
Awaiting Email Confirmation
Intressant ämne om man bott/bor i Tumba.

Som söderförort är Tumba betydligt bättre än sitt rykte. I slutet på 80-talet var Tumba fortfarande en liten idyll för småbarnsfamiljer men detta har sakta förändrats, dock är det knappast ett "ghetto". Den stora kommunen består av väldigt olika delar kuturellt och socialt sett. I norra Botkyrka (Alby, Fittja etc) är förhållandena mycket annorlunda jämfört med i Södra Botkyrka (Tumba, Uttran och Vårsta).

Bra och trygga områden om man tänker sig att flytta till Tumba är villaområdena i gamla Tumba, Kassmyra, Broängen och Uttran. Det finns även ok hr och br i t ex. Segersjö men undvik gärna områden som Storvreten, Tuna, Tumba C, Vretarna och hela de norra delarna av kommunen.
Med pendeltåget tar det ca 25 min till Stockholms C från Tumba och det är en bra ort för de som vill bo billigt och pendla. Prismässigt ligger villor och br bra till och man kan absolut få "mycket hus för pengarna".

Skolorna var också i en helt annan klass för 20 år sedan, idag är det svårt att rekommendera någon kommunal skola i Tumba. En friskola finns som är populär för många av de svenska familjerna men flera av de övriga skolorna i Tumba är numera ett sorgligt kapitel. Alla sociialgrupper finns representerade i Tumba, och visst finns det stora sociala problem i vissa områden men också en stor och välmående medelklass som sällan syns eller hörs i media.

Fördelar med Tumba finns och Tumba C har ett av de bästa centrumen i södeförort. Kommunen har också satsat mycket pengar på att ha en fin utemiljö med välskötta gator och vägar och det är grönt och fint med natur och badsjöar på nära håll. Hågelbyparken är väl värt ett besök för alla stockholmare. Kulturellt finns mycket bra i kommunen som står sig väl i konkurrens med många andra Stockholmskommuner. Botkyrka är en bra kommun för barnfamiljer om man väljer rätt områden.
Citera
2011-09-12, 21:01
  #31
Medlem
Bor själv i Tumba nu efter att jag flyttat från Vårsta. Hängde runt centrum och runt hela Tumba varenda helg när jag var 15-18 och aldrig blivit rånat eller känt mig otrygg! Går fortfarande hem från diverse hemma fester mitt i natten och då är det stendött. Bra ställe att bo på!
Citera
2011-09-13, 14:29
  #32
Medlem
Barringtons avatar
Bör tilläggas att de "turkar" som flyttar till välbärgade områden av Tumba framförallt tjänar mycket stålar. Krögare, Egenföretagare etc som inte tolererar stök och bus i sitt område. Varför också "ghettobarnen" från Storvreten inte alls spiller över...

Området kring Picasso(lokalt alkishak) är det enda utöver busstationen som är stökigt på helger/ skol-lov.
Citera
2011-09-13, 14:33
  #33
Medlem
Har vistats en del i Tumba och det är ju ingen hotfull, otrygg stämning som vilar tungt och det är väl inte farligare att vistas i "centrum" under nattetid, än det är i någon annan Stockholmsförort. Slummiga områden finns väl precis som överallt, men att det skulle vara en anledning att sålla bort Tumba tycker jag verkar dumt.
__________________
Senast redigerad av SlaktarBosse 2011-09-13 kl. 14:36.
Citera
2012-04-11, 12:11
  #34
Medlem
SevenStarss avatar
Eftersom tråden är så gammal så gör jag som några andra och skriver om Tumba i allmänhet.

Omkring "statyn" är mitt favoritområde, alltså Munkhättevägen...
där hade jag helst bosatt mig om jag var på jakt efter en lägenhet i Tumba. Alternativt Gröndalsvägen där omkring. Jag hade inte bosatt mig i någon av "borgarna" (blå borgen, osv i Tuna).
Förvisso vet jag inte hur det är där nu men för en sådär 10 år sedan var det inget vidare bra område. En "vän" bodde i ett av husen och på bottenvåningen bodde flertalet alkoholister.

Kottestigen i Vretarna har en viss charm, eller det hade det i alla fall då på den tiden. Jag har inte varit där på 10+ år så jag vet inte hur det har förändrats. Jag skall förhoppningsvis dit något någon dag snart, får hoppas att man inte blir förfärad. Min farmor bodde där och det var väldigt mysigt med den lilla plätten utanför dörren, att det var två våningar, trädgårdsplätten utanför. Jag var dock på en annan väg i närheten förra året och blev besviken över förändringarna. Mitt minne som liten var att det kändes så svenskt och tryggt, men nu har det kommit fler invandrare dit...

Jag befinner mig i Tumba, Munkhättevägen för närvarande (för första gången på runt 10 år) och har inte märkt av några konstigheter. Har varit här i 6 dagar hittills och har väl inte varit ute så mycket, men när jag har varit det så har det varit lugnt. I huset är det mest lugnt, familjen under är utländsk och kan föra lite liv ibland men det är allt...

Något som fascinerar mig lite med Tumba är att just samma busshållplats ständigt skall förstöras. För omkring 10 år sedan var en viss hållplats väldigt utsatt, och vad såg man nyligen...? jo att den gamla vanliga hållplatsen hade förstörts.
Citera
2012-04-11, 17:27
  #35
Medlem
outoforders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dw89
-bump-

Är själv uppväxt på Sedelvägen, samma område som Prästgårdsvägen. Flyttade därifrån 2001 och bor numera i ett villaområde i en annan del av Tumba.

+ Nära till dagis, grundskola och gymnasium. Tumba Centrum ligger bara 10-15 minuters promenad bort. Tuna Matcenter ligger väldigt nära Prästgårdsvägen men rekommenderas enbart i nödfall. Mycket barnfamiljer/äldre. Pendeltåg från Tumba C tar en in till Stockholm på ca 20 minuter om man nu råkar jobba där.

- Man bor tekniskt sett i Tuna. Många a-lagare och annat löst folk har bosatt sig i höghusen. Tågstationen/bussterminalen är som tidigare nämnt kaos på helgnätterna. Lekparkerna i området var minst sagt slitna sist jag passerade (förra sommaren). Närmaste skolan (Tunaskolan) var/är kass, även om det ska ha blivit bättre på senare år.

(Sen är det förbannat mycket invandrare också, men alla ser ju inte det som något negativt...)

Allt som allt är Tumba ganska trevligt att bo i, men det beror helt och hållet på vart i Tumba man bor. Man kan stå i ett fint villaområde och hamna i ett ghetto genom att korsa gatan. Skulle dock inte rekommendera Prästgårdsvägen eller Sedelvägen så som det ser ut idag. Ugglevägen i Skäcklinge eller Vretabacken i Vretarna vore nog bättre alternativ.

Kan nämnas att området jag själv bor i - skicka PM om ni vill ha gatunamnet - är (i princip) perfekt för barnfamiljer. Villaområde dock, men vill/kan man lägga ut 4-5 miljoner är det värt det.

Har tuna verkligen FÖRBANNAT mycket invandrare när det trots allt bor mer än 50% svenskar där?..Vad är det då i vissa andra områden..Sluta överdriv!
Citera
2018-03-15, 21:21
  #36
Medlem
bumpar denna tråd. hur är det med tumba nu för tiden?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback