Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-12, 09:51
  #1
Medlem
Har en skadad rotatorcuff sedan 6 månader tillbaka. Jag tränar hela kroppen utom bröst eftersom vanliga pressövningar,flyes och kabelcross gör ont. Men finns det någon annan "special övnning" som inte kopplar in rotatorcuffen? Eftersom jag tränar hela kroppen utom bröst börjar det se väldigt tokigt ut så nu skulle jag vilja ha nån övning så att brösten hålls skapligt aktiverade, för någon volym kanske jag inte får hoppas på ?
Citera
2009-11-12, 10:04
  #2
Medlem
Du kan inte göra rotatorcuffövningar för att rehabilitera dem?
Citera
2009-11-12, 10:07
  #3
Medlem
Thomaspunkts avatar
Kan du träna axlar utan problem?
Citera
2009-11-12, 10:13
  #4
Medlem
Basens avatar
Har du prövat pec dec:en eller någon annan maskin?
Citera
2009-11-12, 11:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Kan du träna axlar utan problem?


Glömde ju säga att jag kör ett rehab program för axlarna 3ggr/vecka. Mest dragövningar,rotationer samt en rodd i maskin med händerna lodräta. Absolut inga pressar.

Men finns det någon övning som kopplar in bröst väldigt mycket utan användning av rotatorcuffen?

Citat:
Ursprungligen postat av Basen
Har du prövat pec dec:en eller någon annan maskin?

Skulle kanske kunna köra den med en väldigt liten rörelse? Liksom bara så jag klämmer ihop brösten?
__________________
Senast redigerad av 77martin 2009-11-12 kl. 11:35.
Citera
2009-11-12, 11:37
  #6
Medlem
epiqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basen
Har du prövat pec dec:en eller någon annan maskin?

Pec decen ska väl vara en axeldödare, jag hatar den iallafall får ont av den.
Citera
2009-11-12, 12:10
  #7
Medlem
Basens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiq
Pec decen ska väl vara en axeldödare, jag hatar den iallafall får ont av den.

Axon har skrivit några rader om pec dec här:



Pec decs är alltså inte den bästa övningen i och med att det påfrestar axelleden, men jag ser inte riktigt att TS skulle ha något annat alternativ än att träna i maskin. All bröstträning med fria vikter borde väl ändå vara uteslutet för TS?

TS: Känn efter hur det känns i rotatorcuffen när du kör pec dec och undvik att köra full ROM. Sluta upp genast om du känner smärta.
Citera
2009-11-12, 13:06
  #8
Medlem
pezrulezhaakons avatar
77martin

Det är i princip omöjligt att träna övningar för bröstmuskeln utan att rotatorcuffen på något sätt är inkopplad.

Maskinövningar är generellt "bättre" i det syftet, men det viktigaste är att alltid placera armbågarna i rörelseriktningen/belastningsriktningen för att minska stressen på cuffen.
Citera
2009-11-12, 17:03
  #9
Medlem
Axons avatar
Rotatorcuffen verkar som stabilisator på alla överkroppsövningar.
Citera
2009-11-12, 23:15
  #10
Medlem
Wrms avatar
Rätta mig om jag har fel, men det går inte prova köra lite mera statiskt om du har någon som backar dig?
Citera
2009-11-12, 23:33
  #11
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Rotatorcuffen verkar som stabilisator på alla överkroppsövningar.
Inte crunches!!!!!!!!11!1!!1!

Kunde inte låta bli :] :[ :[[[ :]]]
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback