Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-08, 00:41
  #349
Avstängd
Det här är sanslöst. Dom vet inte ens vad dom har upptäckt än och alla skriker hysteriskt om Nobelpriset!?
Citera
2012-07-08, 04:30
  #350
Medlem
Jessicaffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalohux
Det här är sanslöst. Dom vet inte ens vad dom har upptäckt än och alla skriker hysteriskt om Nobelpriset!?

hahahaha lol vad du låter ointelligent . Inte ens jag är insatt i fysik men förstår vikten av att hitta en partikel som tidigare bara torde finnas. Detta är ju som att hitta en enormt viktig försvunnen skatt.

p.s mitt öga e snyggare än ditt
Citera
2012-07-08, 12:33
  #351
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalohux
Det här är sanslöst. Dom vet inte ens vad dom har upptäckt än och alla skriker hysteriskt om Nobelpriset!?

Att hitta en ny partikel, oavsett om det är Higgsbosonen eller ej, är värt spekulationer om Nobelpris.
Citera
2012-07-08, 14:45
  #352
Medlem
Vart kan man hitta seminariet från CERN när de presenterade Higgs boson?

Om det är Higgsfältet som ger massa till alla andra partiklar, hur får Higgs boson massa?
Citera
2012-07-08, 15:23
  #353
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jättejenny
Vart kan man hitta seminariet från CERN när de presenterade Higgs boson?
http://www.youtube.com/watch?v=9iOgAlZOf7k

Citat:
Om det är Higgsfältet som ger massa till alla andra partiklar, hur får Higgs boson massa?
Det är avancerad numerologi, inte vetenskap.
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Att hitta en ny partikel, oavsett om det är Higgsbosonen eller ej, är värt spekulationer om Nobelpris.
Det är ingen som har pratat om Nobelpriset utan att ha Higgs i samma artikel.

Jag har ännu inte hört någon nämna något om kvantkorrektioner eller renormalisering, fram tills dom gör det, så förutsätter jag att det är en scam.

Ungefär som när italienarna påstod att dom hade fått en neutrin att färdas snabbare än ljuset, eller när samma land påstod sig ha lyckats åstadkomma kall fusion.

Förmodligen är det någon italienare som har suttit vid spakarna till kollideraren.

Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaffs
hahahaha lol vad du låter ointelligent . Inte ens jag är insatt i fysik men förstår vikten av att hitta en partikel som tidigare bara torde finnas. Detta är ju som att hitta en enormt viktig försvunnen skatt.

p.s mitt öga e snyggare än ditt
Det var ett moget och konstruktivt inlägg. Vad är det du vill diskutera? Vem som är smartast eller om dom har hittat den aktuella partikeln i TS?
__________________
Senast redigerad av Kalohux 2012-07-08 kl. 15:35.
Citera
2012-07-08, 18:02
  #354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jättejenny
Om det är Higgsfältet som ger massa till alla andra partiklar, hur får Higgs boson massa?
Genom att interagera med Higgsfältet, det finns inget som förbjuder Higgs från att interagera med sig själv. Så Higgsbosonen får massa på exakt samma sätt som alla andra partiklar.
Citera
2012-07-08, 18:18
  #355
Medlem
DemocracyNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalohux
http://www.youtube.com/watch?v=9iOgAlZOf7k

Ungefär som när italienarna påstod att dom hade fått en neutrin att färdas snabbare än ljuset,

Det gjorde dom aldrig. Dom meddelade avvikande data och bad andra hjälpa dom att hitta en eventuell felkälla. Helt enligt rutin.
Citera
2012-07-08, 19:28
  #356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Genom att interagera med Higgsfältet, det finns inget som förbjuder Higgs från att interagera med sig själv. Så Higgsbosonen får massa på exakt samma sätt som alla andra partiklar.
Okej, liten korrektion till mig själv. Higgsbosonen har också en explicit massterm, och får bara en del av sin massa från självinteraktioner. Denna explicita massterm är dock "onaturlig" (eller snarare, det är onaturligt varför dess värde är så litet, detta kallas för det lilla hierarki-problemet), och det vore bättre/mer attraktivt om den kunde förklaras i termer av något mer dynamiskt. Därför finns det modeller där även denna term kommer från en interaktion med en annan Higgsboson, främst kanske vissa supersymmetriska modeller (varianter av MSSM, t.ex.).
Citera
2012-07-08, 20:44
  #357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Higgsbosonen har också en explicit massterm, och får bara en del av sin massa från självinteraktioner.

Går inte renormaliserbarheten åt pipan om man lägger till en explicit massterm för higgsfältet?
Citera
2012-07-08, 21:45
  #358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lukoboy
Går inte renormaliserbarheten åt pipan om man lägger till en explicit massterm för higgsfältet?
Nja, renormalisering funkar fortfarande egentligen, problemet är ju att higgsmassan får en korrektion där m² ~ m0² + k Λ², där Λ är ens UV cutoff. Så det betyder att för SM som ju såvitt vi vet har en cutoff vid någon stor GUT-skala (tänk 10^15 GeV eller större) borde higgsmassan vi kan se vara av den storleksordningen. En förklaring är att parametern m0² kan ha ett värde som väldigt precist uppväger korrektionen, så att m0² + k Λ² ~ 125 GeV (vilket betyder att m0²<0, men det går i princip bra eftersom m0² bara är en parameter och inte svarar mot något direkt fysikaliskt), men det känns som en konstig förklaring eftersom det kräver att m0 har ett väldigt finjusterat värde som "råkar" uppväga k Λ² till en del på 10^13 eller så. Detta kallas för hierarkiproblemet och är en än så länge olöst gåta inom partikelfysiken. Det finns såklart ett par olika förslag på lösningar som kan förklara varför higgsmassan är såpass liten, som t.ex. supersymmetri, technicolor och extra dimensioner (Randall-Sundrum), för att nämna några populära ideer. LHC har dock än så länge inte sett röken av någon av dessa. Denna diskussion är oberoende om huruvida vi har en explicit massterm för Higgs eller inte; den explicita masstermen och den del som kommer från Higgs VEV funkar på samma sätt. En explicit massterm är helt enkelt en av termerna i Higgspotentialen som vi får skriva ner, så vi får anta att den finns där.
Citera
2012-07-08, 21:54
  #359
Medlem
Om jag förstår dig rätt så säger du att gaugeinvarians bibehålls även med en massterm m*phi^2 eftersom vi inte har några derivator i L för phi? Om så, så är jag med dig.
Citera
2012-07-08, 22:04
  #360
Medlem
Frågan är om detta är värt nobelpriset i fysik! Jag har den naiva bilden av att nobelpriset i fysik ska tilldelas en extraordinär fysiker (eller flera) som lyckats lösa problem som andra har misslyckats med. Hjärnornas kamp! I detta fall har upptäckten snarare att göra med pengarnas kamp. Man fick ett stort antal miljarder som var tillräckliga för att bygga en så stark maskin som krävdes för att få fram en ny partikel. Visserligen är fysikerna i CERN duktiga men det har ju inte varit så att de varit extraordinära. Fysiker från USA, Kina, Japan och andra länder skulle säkert lyckats de med om de hade tillgång till LHC! Det har ju inte varit tal om några genialiska drag från enskilda forskare (eller??), eller genialiska experiment som ingen annan har tänkt på innan.

Visserligen har andra fått pris för att ha upptäckt en ny partikel...
__________________
Senast redigerad av Linola 2012-07-08 kl. 22:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback