Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-10, 23:52
  #1
Avstängd
knasig23s avatar
Ja, skulle det överhuvudtaget gå särskilt bra?
Min idrottslärare med flera sa att det skulle funka i alla fall, sen har jag hört av andra experter att det inte går blablabla.
Lite dubbla budskap helt enkelt!

Rätta svaret överlåter jag till flashback!





Trodde det fanns en sån här tråd men jag har inte hittat i så feel free att skälla ut mig om nu så är fallet.
Citera
2009-11-10, 23:55
  #2
Medlem
Känns som att man kan utvidga sin lungkapacitet, och det borde ju påverka konditionen?
Citera
2009-11-11, 00:02
  #3
Medlem
bds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamNilsson
Känns som att man kan utvidga sin lungkapacitet, och det borde ju påverka konditionen?
På vilket sätt skulle lungkapaciteten påverkas om man håller andan? Då används dom ju inte.
Citera
2009-11-11, 00:11
  #4
Medlem
Garneringsmannens avatar
http://www.wikihow.com/Increase-Your-Lung-Capacity

jag fattar det som att om du tränar lungkapaciteten i vatten genom att sänka ner dig typ till halsen och sedan tränar du i vatten, med vikter föredragsvis. Trycket borde göra så att dina lungor får extra träning.

Men att bara hålla andan tror jag inte är nån särskilt bra träning. Däremot inte sagt att folk med bra kondition inte kan hålla andan längre än "svenssons".
Citera
2009-11-11, 00:15
  #5
Medlem
bjaefss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bd
På vilket sätt skulle lungkapaciteten påverkas om man håller andan? Då används dom ju inte.

I och med att man håller andan så vänjer sig lungorna vid att ha lite luft, vilket resulterar i att de tar bättre tillvara på den luft som finns, vilket ger bättre lungkapacitet.
Citera
2009-11-11, 00:26
  #6
Medlem
Ipwns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjaefs
I och med att man håller andan så vänjer sig lungorna vid att ha lite luft, vilket resulterar i att de tar bättre tillvara på den luft som finns, vilket ger bättre lungkapacitet.

Har ändå svårt att se någon få bättre kondition utav att sitta på fb och hålla andan. Ut o spring 15-20 minuter varannan dag så blir det nog bättre resultat.
Citera
2009-11-11, 00:27
  #7
Medlem
bjaefss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipwn
Har ändå svårt att se någon få bättre kondition utav att sitta på fb och hålla andan. Ut o spring 15-20 minuter varannan dag så blir det nog bättre resultat.

Ja, jag tror inte heller på det riktigt. Rent logiskt sett tycker jag dock att det verkar stämma.
Citera
2009-11-11, 00:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasig23
Ja, skulle det överhuvudtaget gå särskilt bra?
Min idrottslärare med flera sa att det skulle funka i alla fall, sen har jag hört av andra experter att det inte går blablabla.
Lite dubbla budskap helt enkelt!
Kondition är förmågan att transportera syre från lungor till muskler.
På vilket sätt skulle den förmågan förbättras genom att hålla andan, när
ingen av de inblandade delarna lungor hjärta blod muskler involveras?

Citat:
Ursprungligen postat av AdamNilsson
Känns som att man kan utvidga sin lungkapacitet, och det borde ju påverka konditionen?
Även om det första vore sant så är syreupptag i lungorna inte den begränsande faktorn i kondition utom i undantagsfall.

Citat:
Ursprungligen postat av bjaefs
I och med att man håller andan så vänjer sig lungorna vid att ha lite luft, vilket resulterar i att de tar bättre tillvara på den luft som finns
Det finns ett sätt att "ta bättre tillvara på den luft som finns" och det är att slappna av mer. Och det är inte samma sak som att förbättra konditionen, med risk för att påpeka det uppenbara.
Citera
2009-11-11, 00:47
  #9
Medlem
Damericuss avatar
Tycker att det borde stämma rent logiskt.

Genom att hålla andan vänjer sig lungorna att ta till vara på den begränsade mängd syre som finns vilket bjaefs redan sagt. Om lungorna tar tillvara på syre bättre bör de också fördela syre bättre när de har kontinuerlig tillgång till det via andning.

Nu testade jag hur länge jag kunde hålla andan och det var inte mer än 60 sekunder utan att det började kännas riktigt obehagligt. Jag är nu tämligen otränad, har inte motionerat eller gymmat på mer än 3 månader.

I gymnasiet kollade vi hur länge vi kunde hålla andan och då klarade jag av 120 sekunder. Under min gymnasietid hade jag en betydligt bättre kondition då jag tränade minst 4 gånger i veckan.

Kanske ökar det inte konditionen av att man lär sig hålla andan längre men jag tror nog att möjligheten att hålla andan länge påverkas av vilken kondition man har.

Men som jag sa i början borde det ha inverkan åt båda hållen rent logiskt.
Citera
2009-11-11, 11:50
  #10
Medlem
Som det redan nämnts här så är det inte oftast syreupptagningen i lungorna som begränsar konditionen i de flesta fall, så därför är det nog dåligt att träna kondition genom att hålla andan :P
Citera
2009-11-11, 13:02
  #11
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Nej, man förbättrar inte konditionen genom att hålla andan. Det som styr hur mycket syre man kan ta upp är den mängd hemoglobin man har i blodet, samt hur stor lungkapaceteten är. Enda sättet att öka båda delar är att andas under ansträning.
Citera
2009-11-11, 15:13
  #12
Medlem
Inom dykning(fridykning) kan man få bättre resultat genom att träna bort andningsreflexen. Tanken är att det är inte syrebristen som gör att du får en impuls att hämta ny luft utan den höga halten av koldioxid. Genom att tex springa och stundtals hålla andan kan man dock tänja på den reflexen. Om det är lämpligt att göra vet jag inte, det finns ju trots allt en anledning till att reflexen finns där....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback