Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-03-25, 19:06
  #85
Medlem
Dubbelt upp med saffran! I blandningen inuti: Smält vit choklad blandat med rumstempererat smör som bredes ut på degen! Sen kardemumma strösocker o lite vaniljsocker! Min familj är helt tokiga i dom
Citera
2017-11-23, 20:14
  #86
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stitch81
Wow! Nu blev jag verkligen hedrad måste jag säga! Men jag är beredd att hålla med. Det är ett GRYMT recept! Tack Luismi @flashback

Jag brukar aldrig baka egna lussebullar för de blir inte så goda som de köpta tycker jag. Men jag har ändrat mig! Ditt recept är verkligen toppen och nu har jag provat att byta saffran + socker till kardemumma+socker istället och det blev så himla gott!

Tack för ditt recept, det ska sparas till framtida jular
Citera
2017-12-12, 16:37
  #87
Medlem
Provrorsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omsorg
Dubbelt upp med saffran! I blandningen inuti: Smält vit choklad blandat med rumstempererat smör som bredes ut på degen! Sen kardemumma strösocker o lite vaniljsocker! Min familj är helt tokiga i dom


Det skär sig inte om man blandar smält vit choklad med rumstempererat smör? Vill hellre ha det så än att riva chokladen över smöret
Citera
2017-12-13, 00:59
  #88
Medlem
donaukinds avatar
Själv använder jag bara vanlig bulldeg och har i saffran och russin istället för kardemumma.
Citera
2017-12-19, 22:54
  #89
Medlem
Av egen erfarenhet och vad man hört av duktiga bagare är nyckeln till en bra lussebulle : Att man får till en bra glutenutveckling, inte smälter smöret, inte ha för mycket mjöl och att man låter de jäsa upp ordentligt innan de går in i ugnen.

Martin Johanssons recept är trevligt. Aningen fetare och sötare än många andra. : http://paindemartin.se/?p=2321. När jag kalljäser och bakar ut dem på silikonmatta kan jag hantera en kladdig deg utan att behöva tillföra mer mjöl. Men hellre ha mer mjöl från början än att behöva knåda in mjöl inför slutjäsningen.
__________________
Senast redigerad av danneln 2017-12-19 kl. 23:00.
Citera
2018-11-26, 16:10
  #90
Medlem
Jag lagade just efter Jan Hedhs recept och det lyckades direkt. Gick utmärkt att knåda en vanlig sats för hand. De vackraste och godaste jag ätit. Inget kladd eller klibb, bara en perfekt elastisk deg lätt att forma. Vanligtvis brukar jag inte ta i kardemumma, men nu gjorde jag det och det snarare förstärker saffranet.

Inga dumheter som kvarg eller kesella.

Fördeg med jästen, mjölken, en del av mjölet, saffranet (som jag mortlat med lite socker och spetsat med vodka), jäs. Andradeg av resten av mjölet, havssalt, socker och kardemumma, tillförs förstadegen, knåda medan bit för bit tärningar av smör sätts till, jäs. Forma kattorna, tryck in blötade russin, pensla med vispat ägg, jäs. In i ugnen. Pensla igen när de är gräddade. Ät. Toppengott!
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback