Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-10, 19:53
  #1
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Ja vad säger ni FB:are?

Snart är det åter igen dags att fylla våran vardag och våra magar med lussebullar.


Jag vill gärna laga några riktigt goda som är otroligt saftiga! Vad har ni för tips på recept? Med kesella kanske? Mjölk? Vem vet!

Låt recepten regna
Citera
2009-11-10, 20:27
  #2
Avstängd
Byt ut saffran mot gurkmeja.
Citera
2009-11-10, 21:39
  #3
Medlem
Att låta den mortlade saffranen dra ett tag i någon tesked vodka brukar jag göra
Citera
2009-11-11, 02:51
  #4
Medlem
64550.s avatar
Hur får man sina lussebullar saftiga?
Alltså vill inte ha dom blöta eller så men ni fattar nog vad jag menar me saftiga.
Hatar när man går till nått kafé/affär och köper färdiga så är dom torra.
Citera
2009-11-11, 07:32
  #5
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.
Hur får man sina lussebullar saftiga?
Alltså vill inte ha dom blöta eller så men ni fattar nog vad jag menar me saftiga.
Hatar när man går till nått kafé/affär och köper färdiga så är dom torra.

Det är precis det jag vill veta! Jag har för mig att Kesella är bra för att få de saftiga, men jag vill ändå ha recept som folk är nöjda med !
Citera
2009-11-11, 09:48
  #6
Medlem
yellowboxfishs avatar
Japp Kesella 10% och gammaldags mjölk (extra fet ) använder jag alltid vid lussebak, brukar bli fina lussekatter det Inga lättprodukter vid bullbak är ett av mina budord.
Citera
2009-11-11, 12:24
  #7
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
YBF du är ju överallt och räddar trådar . Så fet kesella plus fet mjölk! Detta skall provas så fort det blir advent
Citera
2009-11-11, 13:00
  #8
Medlem
Stitch81s avatar
Jag har testat många lussebullsrecept i mina dagar utan att bli nöjd. Förra året hittade jag det ultimata receptet! Bullarna blir grymma!

Lussekatter

50 g jäst för söta degar (1 paket)
150 g riktigt smör
5 dl gammeldags mjölk
250 g Kesella gourmet
2 pkt saffran (1 g) + 1 sockerbit
2 dl vit baksirap
1/2 tsk salt
drygt 18 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
russin
ägg till pensling

Gör så här:
Lägg russinen i blöt i en skål med vatten.
Smula jäst i en bunke.
Stöt saffran tillsammans med en sockerbit i mortel och häll sedan över det i en kastrull som du ställer på spisen med en klick smör i. Låt saffranen "svettas" med smöret tills det småputtrar men se till att det inte bränns (OBS detta moment är mycket viktigt för att få ut smak från saffranen!).

Lägg i resten av smöret i kastrullen och smält på svag värme, häll i Kesella och mjölk och värm till fingervarmt. Häll spadet över jästen och rör om. Ha genast i sirapen.

Rör i övriga torra ingredienser (mjöl, salt och bakpulver).

Låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter, helst nära spisen eller nära ett element.

Baka ut degen. Knåda ordentligt men knåda inte i för mycket mjöl! Degen ska vara så fast att den inte fastnar i bakbordet men fortfarande lite klibbig. Forma degen till lussebullar.

Låt jäsa på plåt ca 20 minuter. Låt russinen rinna av och peta i dem i bullarna och pensla med äggvita. Grädda i ugn 8-10 minuter (beroende på storlek) i 225 grader. Vakta noga och låt inte bullarna vara inne för länge!
Citera
2009-11-11, 13:03
  #9
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Stitch81 du är en riktig hjälte! Tack så hemskt mycket blir att testa! Hade aldrig tänkt på det där med saffran annars. Det blir absolut att testa det receptet.
Citera
2009-11-11, 13:08
  #10
Medlem
Maledictuss avatar
Återkom gärna när du provat receptet. Jag letar själv efter ett bra recept som ger "saftiga" bullar
Citera
2009-11-11, 13:13
  #11
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Inga problem! Jag hade tänkt att vänta till advent men receptet var så speciellt så jag kanske måste prova redan nu . Återkommer när jag provat!
Citera
2009-11-11, 14:19
  #12
Medlem
64550.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stitch81
Jag har testat många lussebullsrecept i mina dagar utan att bli nöjd. Förra året hittade jag det ultimata receptet! Bullarna blir grymma!

Lussekatter

50 g jäst för söta degar (1 paket)
150 g riktigt smör
5 dl gammeldags mjölk
250 g Kesella gourmet
2 pkt saffran (1 g) + 1 sockerbit
2 dl vit baksirap
1/2 tsk salt
drygt 18 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
russin
ägg till pensling

Gör så här:
Lägg russinen i blöt i en skål med vatten.
Smula jäst i en bunke.
Stöt saffran tillsammans med en sockerbit i mortel och häll sedan över det i en kastrull som du ställer på spisen med en klick smör i. Låt saffranen "svettas" med smöret tills det småputtrar men se till att det inte bränns (OBS detta moment är mycket viktigt för att få ut smak från saffranen!).

Lägg i resten av smöret i kastrullen och smält på svag värme, häll i Kesella och mjölk och värm till fingervarmt. Häll spadet över jästen och rör om. Ha genast i sirapen.

Rör i övriga torra ingredienser (mjöl, salt och bakpulver).

Låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter, helst nära spisen eller nära ett element.

Baka ut degen. Knåda ordentligt men knåda inte i för mycket mjöl! Degen ska vara så fast att den inte fastnar i bakbordet men fortfarande lite klibbig. Forma degen till lussebullar.

Låt jäsa på plåt ca 20 minuter. Låt russinen rinna av och peta i dem i bullarna och pensla med äggvita. Grädda i ugn 8-10 minuter (beroende på storlek) i 225 grader. Vakta noga och låt inte bullarna vara inne för länge!

Blir att testa det där. tack så mycket, återkommer om några veckor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback