Flashback bygger pepparkakshus!
2009-11-10, 13:18
Medlem
Blastins avatar
UNT gav ut en artikel som handlade om en minnes-cermoni för Kristallnatten som hände för 71 år sedan.

http://www2.unt.se/article/1,1826,MC...?from=most_com

I artikeln samt kommentarerna förekom det en massa snack om att SD mycket väl kunde skapa en ny kristallnatt.

Självklart väckte denna grova anti-rasism och felaktiga fakta en debatt.

Efter ca 18 kommentarer som mest bestod av inlägg för och mot SD så låste UNT kommentarerna och man kunde varken se dom eller lägga in nya.

Diskutera, har vi inte yttrandefrihet här i Sverige? Varför låsa en debatt om ett viktigt ämne ?

Nu verkar dock ämnet vara öppet igen. Är också 1 mindre kommentar än förut.
Senast redigerad av Blastin 2009-11-10 kl. 13:36.
Citera
2009-11-10, 14:29
Medlem
Nauthizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blastin
UNT gav ut en artikel som handlade om en minnes-cermoni för Kristallnatten som hände för 71 år sedan.

http://www2.unt.se/article/1,1826,MC...?from=most_com

I artikeln samt kommentarerna förekom det en massa snack om att SD mycket väl kunde skapa en ny kristallnatt.

Självklart väckte denna grova anti-rasism och felaktiga fakta en debatt.

Efter ca 18 kommentarer som mest bestod av inlägg för och mot SD så låste UNT kommentarerna och man kunde varken se dom eller lägga in nya.

Diskutera, har vi inte yttrandefrihet här i Sverige? Varför låsa en debatt om ett viktigt ämne ?

Nu verkar dock ämnet vara öppet igen. Är också 1 mindre kommentar än förut.

Personligen tycker jag att argumentet "det kan hända igen" är oerhört mystiskt.

Vad är det egentligen man syftar på? Att en natt där man dödar judar och förstör byggnader som har med judar att göra eller mord och vandalism mot en folk grupp i allmänhet?

Samma sak är det med att "förintelsen kan hända igen". Syftar man då på ett folkmord riktat åt just judarna eller ett folkmord i allmänhet?

Här kommer debatten om människors lika värde in på ett elegant vis, vilket flera av individerna bakom dessa argument inte verkar ha tänkt på.
Citera
2009-11-10, 16:16
Medlem
Kommentarsfunktionen verkar fungera, så förstår inte riktigt vad du menar. Jag tycker för övrigt att det är jävligt mossigt att uppmärksamma en ceremoni som genomförs på kristallnattens 71-årsdag.

Citat:
Ursprungligen postat av Nauthiz
Samma sak är det med att "förintelsen kan hända igen". Syftar man då på ett folkmord riktat åt just judarna eller ett folkmord i allmänhet?

Som jag förstår det syftar man på den påstådda hjärntvätten av ett helt folk, vilken senare utmynnade i förintelsen.
Citera
2009-11-10, 17:27
Medlem
Rusens avatar
Angående kristallnatten; vad sysslar AFA, de autnoma, reclaimare o.s.v. med?
Må så vara att ingen tas av daga, men allmän vandalism är tydligen helt i sin ordning.
Citera
2009-11-11, 01:17
Medlem
Blastins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojah
Kommentarsfunktionen verkar fungera, så förstår inte riktigt vad du menar. Jag tycker för övrigt att det är jävligt mossigt att uppmärksamma en ceremoni som genomförs på kristallnattens 71-årsdag.

Som jag förstår det syftar man på den påstådda hjärntvätten av ett helt folk, vilken senare utmynnade i förintelsen.

Kommentarsidan var nere under en tid och dom rensade bort kommentarer som försvarade SD
Citera
2009-11-11, 03:04
Medlem
Flytande_argots avatar
Det är deras sida - de bestämmer själva vilka kommentarer som ska få finnas eller inte finnas. Info14 rensar också bort kommentarer som går emot deras agenda. Vad är alternativet? Ska infor14, UNT etc tvingas visa alla kommentarer via nån ny lagstiftning eller hur hade TS tänkt sig det hela?
Citera
2011-08-18, 14:59
Medlem
Enligt en insändare:

http://www.unt.se/debattspecial/tala...t-1428680.aspx

"På nätet förekommer ett otal rasistiska bloggar och sajter som exempelvis Flashback, där sprids vandringssägner, falska rykten och ett hat mot invandrare som ibland har gått så långt att flyktingförläggningar blivit angripna av hämndlystna, hätska mobbar med rasister. "

Alla kommentarer som försöker försvara flashback rensas snabbt bort.
Märkligt, eftersom insändaren handlar om att "tala öppet" om våldet.
Citera
2011-08-18, 16:34
Medlem
caztors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blastin

Något säger mig att "debatten" inte bara var på en intellektuell nivå. Ibland är gränsen mellan det och skamlös trolling/hets hårfin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in