Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-01-10, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saint91
Men förstår inte. Om man inte lånat pengarna från banken eller nått, utan bara har sparat en större summa vad fan har banken med det att göra då?

Kommer jag och vill ta ut 500 000 direkt så ska jag väl få ta ut dom om jag vill utan problem, det är ju mina pengar?

Banken är min madrass där jag har pengarna och vill ja ha dom så har dom väl ingen rätt att säga nej.

Tror folk på allvar att var och varannat bankkontor har massa kontanter liggandes ifall någon kommer och vill ta ut 500k bara sådär...?

Wow...
Citera
2010-01-10, 02:38
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av errk
Tror folk på allvar att var och varannat bankkontor har massa kontanter liggandes ifall någon kommer och vill ta ut 500k bara sådär...?

Wow...

För de flesta kontor är detta absolut möjigt. Över miljonen däremot börjar det bli kinkigt. F.ö. kan banken absolut neka dig ett uttag, precis som tidigare sgt, om de inte förstår transaktionen.
Citera
2012-01-01, 19:09
Medlem
loogamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
För de flesta kontor är detta absolut möjigt. Över miljonen däremot börjar det bli kinkigt. F.ö. kan banken absolut neka dig ett uttag, precis som tidigare sgt, om de inte förstår transaktionen.

Banken har ingen rätt att neka någon uttag av sina egna pengar. Om det skulle hända är det bara att kontakta kronofogden som då skickar ut ett betalningsföreläggande till banken.

/L
Citera
2012-01-02, 13:50
Medlem
Banken frågar inte för sin egen skull utan de är skyldiga att ställa frågor enligt Lag (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism

2 kap. Kundkännedom
Krav på riskbaserad kundkännedom

1 § En verksamhetsutövare ska vidta åtgärder för att uppnå kundkännedom. Omfattningen av dessa åtgärder ska anpassas efter risken för penningtvätt eller finansiering av terrorism.

Situationer som kräver kundkännedom

2 § En verksamhetsutövare ska vidta grundläggande åtgärder för att uppnå kundkännedom enligt 3 §

1. vid etableringen av en affärsförbindelse,
2. vid enstaka transaktioner som uppgår till ett belopp motsvarande 15 000 euro eller mer,
3. vid transaktioner som understiger ett belopp motsvarande 15 000 euro men kan antas ha samband med en eller flera andra transaktioner och som tillsammans uppgår till minst detta belopp, och
4. vid osäkerhet om tillförlitligheten eller tillräckligheten av tidigare mottagna uppgifter om kundens identitet.

Om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism, ska åtgärder som anges i första stycket vidtas, oavsett eventuella undantag, befrielser eller tröskelbelopp.

Sen kan man alltid undra över vilken betydelse det har om du anger ena eller andra svaret på fråga om pengarnas användning.

1. Jag ska använda pengarna till att renovera huset
2. Jag ska använda pengarna till att lösa en gammal skuld till en polare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in