• 1
  • 2
2009-11-09, 15:53
Medlem
Rhymes avatar
Hej!
Jag är lite fundersam om reglerna kring större kontantuttag.

Vad finns det för regler kring det?
Låt oss säga att jag tar ett lån på ca 150.000 Kr och vill ha ut lånet i kontanter.
Vad är max för hur mycket jag kan få ut? Är det baserat på max / dag / vecka / månad.
Hur mycket information behöver man lämna om vad pengarna ska gå till?
Det är ju ändå mina pengar så borde väll kunna ta ut dom tycker jag.

Är det stor skillnad från bank till bank? Vad gäller för te.x Nordea? Swedbank?
Tack på förhand!
Mvh Rhyme
Citera
2009-11-09, 17:40
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Vad är max för hur mycket jag kan få ut?
Det är upp till varje kontor för sig att avgöra hur stora värden man är villiga att ge ut till kund över disk. Du kan ta ut en miljon i kontanter, banken kan gå med på det men du kommer aldrig att få en miljon på en gång. Antagligen delar dom upp det i mindre delar och med ett x antal dagar mellan varje gång. Bankerna vill inte ha pengar hemma idag.

Citat:
Hur mycket information behöver man lämna om vad pengarna ska gå till?
Ingenting. Banken kan inte neka dig uttag från ditt eget konto. Men det underlättar om du talar om för personalen om vad du ska ha pengarna till. Ger du inte banken en trovärdig anledning och banken tycker det är suspekt så...
Citera
2009-11-09, 18:14
Medlem
Rhymes avatar
Okej, men jag låt oss säga att jag precis har flyttat och tänker använda pengarna till att renovera lägenheten och köpa inredningsprodukter. Då måste jag väll kunna få ut 120.000:- utan problem eller? Eller kommer dom säga att jag får betala det med kortet? Vad är max för att ta ut på bankomater då? har hört att det är 15.000 i veckan?

Varierar från kontor till kontor säger du, det bästa vore då om jag tar kontakt med banken och frågar om det går bra då antar jag. Tänkte att ja kollar här först, vad det än gäller finns ju svaret på flashback som vi alla vet.
Tack för svaret!
Citera
2009-11-09, 18:42
Medlem
150 tusen är absolut inga problem.

Däremot tar du ut pengarna på ett bankkontor och inte i bankomat. Ring banken någon eller ett par dagar innan så att de har kontanterna åt dig när du tar ut dem. Inga problem.

Banken kanske undrar vad du ska ha pengarna till, mest för att utforska om det finns bättre alternativ. Däremot skiter dom i praktiken i det, till skillnad mot kontantinsättningar.
Citera
2009-11-09, 23:26
Medlem
Kan bara hålla med föregående. Bara ring banken och säg hur mycket du ska ta ut och när eventuellt kan de vilja att du har pengarna på kontot eller i fonder när du gör beställningen.
Citera
2009-11-10, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhyme
Okej, men jag låt oss säga att jag precis har flyttat och tänker använda pengarna till att renovera lägenheten och köpa inredningsprodukter. Då måste jag väll kunna få ut 120.000:- utan problem eller? Eller kommer dom säga att jag får betala det med kortet? Vad är max för att ta ut på bankomater då? har hört att det är 15.000 i veckan?

Varierar från kontor till kontor säger du, det bästa vore då om jag tar kontakt med banken och frågar om det går bra då antar jag. Tänkte att ja kollar här först, vad det än gäller finns ju svaret på flashback som vi alla vet.
Tack för svaret!

jag kan ta ut24000 på mitt visakort inom 4 dar i alla fall
Citera
2010-01-07, 20:59
Medlem
SmiLLies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cp barn
jag kan ta ut24000 på mitt visakort inom 4 dar i alla fall

Bumpar lite!

Om jag behöver 50 000 i handen på måndag och de kommer in på mitt konto i helgen, är det okej att ringa och anmäla att man vill ta ut pengarna redan innan man har dem på kontot?

Eller ska jag sätta över pengarna på ett till kort som jag har på en annan bank så jag får ut dem via automaten?
Citera
2010-01-07, 21:28
Medlem
joceks avatar
En stilla undran bara, varför måste du ha cash? En bankväxel borde fungera exakt lika bra och då är både banken och du skyddade mot rånare.

Dock går det att få ut kontanter om man beställer i förväg, jag tog ut en dryg miljon i tusenlappar (6 cm bunt!) på nördbankens kontor för typ 10 år sedan (för att slippa förmögenhetsskatt).
Citera
2010-01-08, 01:39
Bannlyst
jag skulle bli skapligt förbannad om jag skulle ta ut 100.000 och de frågar vad jag skulle ha pengarna till. jag skulle säga att att de inte har med det att göra! sen skulle det få bära eller brista! skulle verkligen säga det. det är mina pengar, vad har dom med det att göra.
Citera
2010-01-08, 17:55
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend
det är mina pengar, vad har dom med det att göra.

Inte ett jäkla skit, och inte är dom intresserade av att veta det heller. Banken frågar för att det finns en lag som säger att de måste fråga om de inte förstår transaktionen. Så enkelt är det.
Citera
2010-01-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
Inte ett jäkla skit, och inte är dom intresserade av att veta det heller. Banken frågar för att det finns en lag som säger att de måste fråga om de inte förstår transaktionen. Så enkelt är det.

Men förstår inte. Om man inte lånat pengarna från banken eller nått, utan bara har sparat en större summa vad fan har banken med det att göra då?

Kommer jag och vill ta ut 500 000 direkt så ska jag väl få ta ut dom om jag vill utan problem, det är ju mina pengar?

Banken är min madrass där jag har pengarna och vill ja ha dom så har dom väl ingen rätt att säga nej.
Citera
2010-01-10, 00:31
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saint91
Kommer jag och vill ta ut 500 000 direkt så ska jag väl få ta ut dom om jag vill utan problem, det är ju mina pengar?

Problemet är att banken inte vet att det är dina pengar. Pengarna kan lika gärna tillhöra en knarklangare, ligamedlem eller vilket pack som helst, där du kan agera mellanhand eller vad som helst. Förstår banken inte transaktionen så måste de fråga, och det gör de för att försäkra sig om att pengarna har ett legalt ursprung och att du har ärliga avsikter.

Skulle de inte fråga skulle bankerna krylla av diverse slödder med oärliga avsikter, och ingen seriös bank vill ha med sådana människor att göra, och det vill inte kunderna som är på banken heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Saint91
Banken är min madrass där jag har pengarna och vill ja ha dom så har dom väl ingen rätt att säga nej.

Banken kan inte neka dig ett uttag, det är riktigt, men väljer du att ha banken som din madrass så är det bankens villkor som gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in