Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-08, 14:00
  #1
Medlem
Som topic lyder.

Jag har en mobil med företagsabbonemang som jag använder privat då abbonemanget är av fastprismodell. 599:- per månad så får man ringa och skicka sms så mycket man vill.

Arbetsgivaren kommer ibland med listor till oss anställda där vi får bocka av om vi ringt utlandssamtal osv, dessa får vi då betala själva.

Jag förstår att mängden skickade sms säkert specas från operatören men kan innehåll, klockslag och mottagare av sms också listas?
Fråga: finns det något sätt som arbetsgivaren kan läsa skickade eller mottagna sms? Går det att begära ut dessa från operatören? (Telenor)

Arbetar på ett privatägt bolag.
Citera
2009-11-08, 14:03
  #2
Medlem
Nej.
Citera
2009-11-08, 14:04
  #3
Medlem
micaeles avatar
Nej, arbetsgivaren kan inte se annat än mängden (och i förekommande fall mottagande nummer, beroende på operatör och hur specificerad fakturan är) när det gäller sms.

Så fortsätt skriv snuskiga sms med dina älskarinnor, du.
Citera
2009-11-08, 14:04
  #4
Avstängd
Krikks avatar
Nej.
Citera
2009-11-08, 14:14
  #5
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krikk
Nej.
Bra att du klargjorde de där, för man blev lite tveksam när det bara är två som gett svar tidigare
Citera
2009-11-08, 14:17
  #6
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Bra att du klargjorde de där, för man blev lite tveksam när det bara är två som gett svar tidigare
Ja fast kollar du klockslaget på inlägget så ser du att de möjligtvis postade alla dessa tre inlägg samtidigt, fast krikks dator möjligtvis varit lite seg.
Citera
2009-11-08, 14:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Nej,

Så fortsätt skriv snuskiga sms med dina älskarinnor, du.

Haha... Bulls eye!
Citera
2009-11-08, 14:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testing123
Som topic lyder.

Jag har en mobil med företagsabbonemang som jag använder privat då abbonemanget är av fastprismodell. 599:- per månad så får man ringa och skicka sms så mycket man vill.

Arbetsgivaren kommer ibland med listor till oss anställda där vi får bocka av om vi ringt utlandssamtal osv, dessa får vi då betala själva.

Jag förstår att mängden skickade sms säkert specas från operatören men kan innehåll, klockslag och mottagare av sms också listas?
Fråga: finns det något sätt som arbetsgivaren kan läsa skickade eller mottagna sms? Går det att begära ut dessa från operatören? (Telenor)

Arbetar på ett privatägt bolag.

Om vi hypotetiskt antar att din arbetsgivare heter Telenor och din(a) chef(er) bara råkar jobba på Telenors debiteringsavdelning så är det ju inga pix för dom att se hur många porrsamtal du har ringt till utlandet.

Under andra omständigheter så näe... det som ditt företag troligtvis får är en spec på samtalens längs och sånt där..., samt givetvis fakturan...

De enda som kan få ut mer info än så är polisen... och inte ens då är det bara för polisen att trava in hos vilken operatör som helst...
Citera
2009-11-08, 14:34
  #9
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja fast kollar du klockslaget på inlägget så ser du att de möjligtvis postade alla dessa tre inlägg samtidigt, fast krikks dator möjligtvis varit lite seg.
De har du faktiskt rätt i
Citera
2009-11-08, 16:33
  #10
Medlem
zpiffs avatar
Detta om AG har rätt att se SMS mm beror på vad som avtalats mellan AG och den anställde när telefonen uppläts till den anställde.

Det finns olika tolkningar på detta från AG-organisationer och fack-förbund, här ett antal exempel:

http://www8.umu.se/umu/lokal/umu_internt/Telefonen.htm
http://www.skl.se/artikel.asp?A=60624&C=835
http://www.nwt.se/article593000.ece
Citera
2009-11-08, 17:01
  #11
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zpiff
Detta om AG har rätt att se SMS mm beror på vad som avtalats mellan AG och den anställde när telefonen uppläts till den anställde. ...
Men exemplena du tar upp verkar mest handla om telefoner som används i offentlighetens tjänst, där det finns helt andra regelverk angående öppenhet och diarieföring av både samtal och sms.
När det handlar om privata företag lär det vara en annan femma.

Ditt sista exempel handlar dessutom om en polismans telefon som kostar pengar beroende på hur mycket den används, något man inte råkar ut för ifall det är fastprisavtal. Något alla chefer med minsta vett tecknar då man ger ut en telefon till sin anställda och tillåter privat användande.

Som kuriosa kan nämnas att jag har en tjänstetelefon med fastprisavtal. Ring, sms:a och surfa så det rykar utan att det kostar ett öre mer än 599:- eller nåt däromkring. Med full tillåtelse från min överordnade att använda den hur jag vill vid sidan om, endast utlandsbruk bör undvikas eller meddelas i förväg.
Så ska det väl fungera, eller har jag bara en bra deal med min chef?
Citera
2009-11-08, 21:54
  #12
Medlem
zpiffs avatar
Har du svart på vitt att AG inte ska forska efter vem du ringer eller SMS:ar även under arbetstid är det grönt för din del .

I annat fall kan det tolkas som att efter som utrustningen tillhör AG, så har de rätt att kolla hur den används, tex att du i värsta fall ringer mycket till konkurenten och messar prislistor och marginaler detta även om du uppfattat det som att "Det gör f*n det samma det kostar dock oss ändå det samma bara du är inom Sverige!"

Sedan har du risken att skatte snoken hittar detta vid en revission, vet inte vad de räknar "fri mobil" när det gäller förmåner...
De nötterna tänker inte som vanliga Svenskar!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback