2010-03-27, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Nej, det ær inte bra ifall det fanns en misstanke om något i samband med detta. Bara før att du ær våldsam finns det ingen anledning att kontrollera dig alltid dæremot.

Jag kan tænka mig att landsortspolisen kan dra sig før att trigga igång ett psykfall i onødan. I stan hade det gått fint.

Tænk på detta nær du røstar då och stød de som vill ge polisen større resurser.

nja...detta brukar ske i större stad i mellansverige ca 100 000 invånare....

normalt sett så tas piketen in då jag befinner mig i en bil och detta enda som händer e att förarens körkort och nykterhet kontrolleras samtidigt som typ 4-5 snutar står o blänger snett på en annan...

lite roligt sist då förarens nykterhet kontrollerades 5-10 min innan och sedan när han plockar upp mig så tas piketen in och gör en ny nykterhetskontroll... + att den patrullbil som nyss tog nykterhetskontroll 5-10 min innan står med den med...fast de trodde väl att föraren smygsöp i bilen...

gick på stan igår natt och mötte folk som kom ut från krogen.... då tas 2 patrullbilar + en civil saab 9-5 som sitter och åker cirklar runt en annan...

skulle tro att snuten gör så för att få mera anslag till nästa år...

mvh.T
Citera
2010-03-27, 15:53
Medlem
Min kompis fick fortkörning på 30-väg, erkände (så klart, vafan gör man annars när man sitter där och svettas...), och nu i efterhand så har han kollat igenom hela området efter 30-skyltar, hittar INGA skyltar whatsoever.

Hur gör han för att överklaga?

(shout-out to ma main maaan sticky)
Citera
2010-03-28, 05:39
Citat:
Ursprungligen postat av FlaPanFan
Min kompis fick fortkörning på 30-väg, erkände (så klart, vafan gör man annars när man sitter där och svettas...), och nu i efterhand så har han kollat igenom hela området efter 30-skyltar, hittar INGA skyltar whatsoever.

Har han erkänt och skrivit under boten så behöver han vända sig till tingsrätten och förklara läget. Begär att få ta del av polisens platsprotokoll, där finns en ruta för "skyltar kontrollerade". Är den rutan ikryssad lär det inte skördas några större framgångar.
Citera
2010-03-28, 12:44
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlaPanFan

Det kan vara en zon med fast hastighet. Kirseberg i Malmö till exempel. Det är 30 i hela stadsdelen och det står när du kör in. Sedan är det väldigt dåligt skyltat.
Citera
2010-03-29, 09:40
Medlem
En fråga: Hur ser schemat ut som polis? Vet att det handlar om tre-skift som "gatupolis", men hur ser en typisk period på två veckor ut tex? Vill veta hur mycket obekväma arbetstider och helgjobb det är.

Varierar säkert mycket från distrikt till distrikt osv, men kanske kan våra trådskapare dela med sig av deras schema under två veckor
Citera
2010-03-29, 10:49
Citat:
Ursprungligen postat av Alogan
En fråga: Hur ser schemat ut som polis? Vet att det handlar om tre-skift som "gatupolis", men hur ser en typisk period på två veckor ut tex? Vill veta hur mycket obekväma arbetstider och helgjobb det är.

Varierar säkert mycket från distrikt till distrikt osv, men kanske kan våra trådskapare dela med sig av deras schema under två veckor
Där jag jobbar tillämpar vi periodplanering, i normalfallet i perioder om sex veckor. Vi behöver göra mellan fem och sex helgpass per gubbe under dessa sex veckor, alltså två av sex helger om man gör tre pass per helg.

Fördelen med periodplanering är att man kan styra ganska mycket själv hur man vill jobba, så det är individuellt hur man lägger skiften i övrigt. Så länge listan går ihop så flyttas man inte i onödan. En naturlig följd brukar bli att aningen äldre kollegor kanske gör fler dagpass medan de yngre och kanske lite hungrigare konstaplarna bokar eftermiddagar och kvällar.
Citera
2010-03-29, 10:55
Medlem
Tjena farbror blå!

Har en fråga.
Jag åkte dit för ringa narkotikabrott, ja erkände under mitt förhör att ja testat hasch.
Mitt pissprov visade sedan negativt men har ja något val att överklaga för att sedan lägga om min berättelse och neka?

OCH om inte kommer polisen att sätta mig på någon beroende central för detta eller är de soc som väljer att kontakta mig?
mvh
Citera
2010-03-29, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.xduba
Tjena farbror blå!

Har en fråga.
Jag åkte dit för ringa narkotikabrott, ja erkände under mitt förhör att ja testat hasch.
Mitt pissprov visade sedan negativt men har ja något val att överklaga för att sedan lägga om min berättelse och neka?

OCH om inte kommer polisen att sätta mig på någon beroende central för detta eller är de soc som väljer att kontakta mig?
mvh

har de inga bevis på att du knarkat så borde det väl bli nerlagt....

finns ju ingenting som styrker att du rökt på om inte pissprovet ger utslag på det....

säg att de måste missuppfattad dig då du sa följande citat: jag har rökt TIDIGARE......(i mitt liv menar du....typ i tonåren )

mvh.T
Citera
2010-03-29, 12:11
Bannlyst
En fråga som du säkert inte har lärt dig utan som grundar sig på vad du har hört eller sett: När någon polis går in i en lägenhet som haft inbrott eller liknande, vilken orsak som helst som kräver att han eller hon måste vara där inne, hur ofta händer det att han/hon går ut med en glasspinne från frysen eller en "ny" klocka, eller något annat?
Senast redigerad av pethom 2010-03-29 kl. 13:03.
Citera
2010-03-29, 13:32
Medlem
juventuskahps avatar
om man blir grovt misshandlad och får ta emot uppemot 20-30 sparkar mot kropp och huvudet, samt slagen med "vapen" och utsatt för dråpförsök, vad ligger skadeståndet på då? man klarar sig trots omständigheterna relativt bra. Min kompis blev utsatt för detta och förövarna är fortfarande på fri fot, även om dem inte åker fast får han väl ersättning?
Citera
2010-03-29, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juventuskahp
om man blir grovt misshandlad och får ta emot uppemot 20-30 sparkar mot kropp och huvudet, samt slagen med "vapen" och utsatt för dråpförsök, vad ligger skadeståndet på då? man klarar sig trots omständigheterna relativt bra. Min kompis blev utsatt för detta och förövarna är fortfarande på fri fot, även om dem inte åker fast får han väl ersättning?

Det finns tabeller på http://www.brottsoffermyndigheten.se/ som bygger på praxis från tidigare fall.

Gången brukar vara att man först skall försöka få skadestånd från gärningsman, om det inte går så skall man kontrollera om man har någon försäkring som täcker. Efter det så kan man ansöka om brottsskadeersättning.
Citera
2010-03-29, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
En fråga som du säkert inte har lärt dig utan som grundar sig på vad du har hört eller sett: När någon polis går in i en lägenhet som haft inbrott eller liknande, vilken orsak som helst som kräver att han eller hon måste vara där inne, hur ofta händer det att han/hon går ut med en glasspinne från frysen eller en "ny" klocka, eller något annat?

Har aldrig om om någon skall ha gjort det. Det är troligtvis extremt ovanligt. I regel är man minst 2 personer i en patrull dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in