Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-27, 03:06
  #15949
Medlem
JahLoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-Mo
Om du ringer Politi i Norge och säger att du fått ett mystiskt paket hemskickat som du misstänker innehåller narkotika så blir du inte misstänkt för brott. De kommer och tar paketet i beslag.

ja, men defakto är ju att jag -vet- att det innehåller narkotika...
Citera
2016-07-28, 17:46
  #15950
Medlem
TatueradeSnutkukars avatar
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/upp...-frustrationen

Citat:
Ursprungligen postat av TatueradeSnutkukar
Fråga:

Med anledning av stenkastningar mot polis t.ex. i samband med Gothia Cup, då den knapphändiga "polisstyrkan" riskerar fara.....
http://www.gp.se/sport/fotboll/gothi...isen-1.3507011

Rent hypotetiskt - varför inte avlossa ett skott i benet - i den hotfulla situation som det är?

Kan tänka mig att svaret blir: Ja hur skulle det se ut om vi skjuter på barn så fort de kastar sten?

Men....hur skulle det se ut om polisen flyr fältet? Hur skulle det se ut? Ja det ser inte klokt ut

Fetad mening=min fråga till vänlig polis

Tack på förhand!
Citera
2016-08-04, 06:50
  #15951
Medlem
Bäst lämpade tråden jag kunde hitta, anar att det finns några polisintresserade i allmänhet i denna tråd.

Snuten i USA (i film) brukar köra Crown Victorias, och på förardörren mellan fönsterlisten och handtaget finns det en liten infälld enhet med fyra-fem knappar.
Någon som vet vad dessa knappar gör, och om det är en speciell polisvariant?
Citera
2016-08-05, 23:28
  #15952
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Jag var med om en märklig sak igår natt som jag skulle vilja ha lite klarhet i.

Jag var på semester i en ort i Sverige dit många åker vid den här tiden på året för att festa, så det är ju inte oväntat att det blir lite stökigt ibland. Mina polare som skulle köra hem hyfsat tidigt idag tog det lugnt med spriten och gick och la sig vid halv 12-snåret, men jag som just började komma igång kände verkligen ingen lust att avsluta kvällen så tidigt, så jag gick själv ner på stan för att roa mig, träffade så småningom ett gäng trevliga killar och tjejer och vi gick runt och snackade och hade det bra.

När vi sedan stod vid en mack så kom det fram två poliser och ville gå iväg med mig en bit för att snacka. Där trodde jag att jag skulle få sova på en gul madrass, men icke, de ville bara se min legitimation. Jag frågade vad detta handlade om och de svarade att de hade några signalement på en gärningsman som skulle kunna stämma in på mig. Ett rån, tydligen. Så den ena polisen fotograferar mitt körkort och önskar mig en trevlig fortsättning och de går sedan därifrån. Jag lugnade mig då genom att intala mig att de trodde jag var under 20 och ville hitta vem som köpt ut åt mig, men eftersom jag var över 20 så sket dem i det.

Nu idag börjar jag bli lite nojig, för jag vet ju inte om jag är med i en brottsutredning eller inte. Dessutom saknar jag ju alibi för cirka en timme, efter att mina vänner gick till sängs. Polisen tog inte mitt telefonnummer, så jag vet ju inte hur öppna de hade tänkt att vara med det här. De betedde sig väldigt lugnt och själva bemötandet var exemplariskt, men jag trodde inte att de jobbade på det här viset.

Om de hör ett vittne som säger att bilden på mig inte är intressant, kommer jag få veta det då eller ska jag gå runt och noja tills jag kan intala mig själv att det har blåst över?
Brukar polis göra på det här viset?
Kommer de att höra av sig?

Kan inte hitta något om något rån i den här aktuella orten, trots att den är väldigt liten, och ryktesspridningen borde ske fort.

Det här är inte relevant för de frågor jag ställer, men jag vill ändå tillägga att jag är helt oskyldig.
Citera
2016-08-07, 17:22
  #15953
Medlem
Vad betyder koden: "Sekretess PU: N"?
Varför får jag inget svar på min ansökan om belastnings (misstanke)register, trotts 5 veckors väntetid?
Citera
2016-08-08, 00:37
  #15954
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Jag var med om en märklig sak igår natt som jag skulle vilja ha lite klarhet i.

Jag var på semester i en ort i Sverige dit många åker vid den här tiden på året för att festa, så det är ju inte oväntat att det blir lite stökigt ibland. Mina polare som skulle köra hem hyfsat tidigt idag tog det lugnt med spriten och gick och la sig vid halv 12-snåret, men jag som just började komma igång kände verkligen ingen lust att avsluta kvällen så tidigt, så jag gick själv ner på stan för att roa mig, träffade så småningom ett gäng trevliga killar och tjejer och vi gick runt och snackade och hade det bra.

När vi sedan stod vid en mack så kom det fram två poliser och ville gå iväg med mig en bit för att snacka. Där trodde jag att jag skulle få sova på en gul madrass, men icke, de ville bara se min legitimation. Jag frågade vad detta handlade om och de svarade att de hade några signalement på en gärningsman som skulle kunna stämma in på mig. Ett rån, tydligen. Så den ena polisen fotograferar mitt körkort och önskar mig en trevlig fortsättning och de går sedan därifrån. Jag lugnade mig då genom att intala mig att de trodde jag var under 20 och ville hitta vem som köpt ut åt mig, men eftersom jag var över 20 så sket dem i det.

Nu idag börjar jag bli lite nojig, för jag vet ju inte om jag är med i en brottsutredning eller inte. Dessutom saknar jag ju alibi för cirka en timme, efter att mina vänner gick till sängs. Polisen tog inte mitt telefonnummer, så jag vet ju inte hur öppna de hade tänkt att vara med det här. De betedde sig väldigt lugnt och själva bemötandet var exemplariskt, men jag trodde inte att de jobbade på det här viset.

Om de hör ett vittne som säger att bilden på mig inte är intressant, kommer jag få veta det då eller ska jag gå runt och noja tills jag kan intala mig själv att det har blåst över?
Brukar polis göra på det här viset?
Kommer de att höra av sig?

Kan inte hitta något om något rån i den här aktuella orten, trots att den är väldigt liten, och ryktesspridningen borde ske fort.

Det här är inte relevant för de frågor jag ställer, men jag vill ändå tillägga att jag är helt oskyldig.

Du stämde initialt in på ett signalement, poliserna pratade med dig och insåg/uteslöt dig från utredningen. Ingen fara, andas ut.
Citera
2016-08-08, 00:40
  #15955
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amigomalo
Vad betyder koden: "Sekretess PU: N"?
Varför får jag inget svar på min ansökan om belastnings (misstanke)register, trotts 5 veckors väntetid?
Gissning från min sida, men PU står för pågående undersökning. Dvs pågående förundersökning. Därav N som i Nej.
Citera
2016-08-09, 17:13
  #15956
Medlem
Hej

Om jag har varit skäligen misstänkt för ringa narkotikabrott och åklagaren la ner utredningen då han inte trodde att bevisningen kunde leda till en fällande dom. Finns det alltid hos polisen eller är det något som gallras bort efter ett visst antal år? Funderar på att söka myndighetstjänst men vill veta innan om det kan komma frågor på utredningen.

Tacksam för svar
Citera
2016-08-10, 11:32
  #15957
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amigomalo
Vad betyder koden: "Sekretess PU: N"?
Varför får jag inget svar på min ansökan om belastnings (misstanke)register, trotts 5 veckors väntetid?
Sekretessbelagd PersonUppgift - det vill säga har personen skyddad identitet. N för nej.
Citera
2016-08-11, 02:31
  #15958
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaerd
Hej

Om jag har varit skäligen misstänkt för ringa narkotikabrott och åklagaren la ner utredningen då han inte trodde att bevisningen kunde leda till en fällande dom. Finns det alltid hos polisen eller är det något som gallras bort efter ett visst antal år? Funderar på att söka myndighetstjänst men vill veta innan om det kan komma frågor på utredningen.

Tacksam för svar


Någon som har koll?
Citera
2016-08-11, 17:02
  #15959
Medlem
Tokkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaerd
Någon som har koll?

Om förundersökningen läggs ner så försvinner misstanken från misstankeregistret och flyttas därmed aldrig över till belastningsregistret. Eventuellt så har du en notis i spaningsregistret, men det är ingenting som arbetsgivare tar del av.
Citera
2016-08-16, 00:56
  #15960
Medlem
666karuzzels avatar
Varför kommer inte poliserna??

Hittade detta inlägg i Barometern:
"Jag tror att fördelningen av tillgängliga resurser är helt fel och att många poliser inte vill bli fördelade en insats man inte gillar. Men, varför blev man i så fall polis?

Den tidigare alliansregeringen utökade under åtta år antalet poliser i landet till drygt 20 000. Var finns ni? Vad gör ni? Varför kommer ni inte när ni behövs? Är det inte roligt längre att vara polis? Varför blev ni i så fall polis?

Skärpning behövs. Känna ansvar för sin uppgift behövs. Får man inte bevaka nästa KFF-match kommer det snart en ny. Vid bostadsinbrott måste ni komma - omedelbart. En vecka senare är inte okej.

Samhället har inte råd med en polis som inte deltar. Polisen måste synas - överallt och komma när det behövs. Inte sen - men nu."

Ser faktisk aldrig poliser nuförtiden!! Var är dom??
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback