Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-11, 11:39
  #15721
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Inte alls. 22000 anställda som protesterade på riktigt skulle låta en hel del. Att skicka brev lite hit och dit och få 3 minuter på MSM är inte att protestera. Inte heller att skicka fram fackrepresentanten i TV och klaga på lön. I den takten och på det sättet kommer ni aldrig komma fram. Det är bara till för att få tyst på polisen internt inte att få resultat. Det är inte i polisens intresse att några enskilda polismän lyckats få plats i diverse tidningar för att få klaga. Det måste framgå med extra tydlighet varför det är så illa som det är. Dels att er chef är inkompetent dels att tingsrätterna inte fungerar. Det finns tunga intressen som motarbetar lag och rätt samt polis. Det kan man ju låta antyda så massan fattar vad som är på g.

Jag får nog hålla med om detta.

Jag anser att polisen nu har ett guldläge att bli av med pajasen Eliasson men det skulle kräva total uppslutning och beslutsamhet. Anders Karlssons brev var ju helt fantastiskt men Eliasson kom ändå undan med att säga "jag ska ta till mig detta" och sedan är allt som vanligt.

En poliskår som gick ut i total strejk skulle synnerligen snabbt göra att huvuddelen av svenska folket skulle få spader av oro. Det skulle bli en massiv uppslutning från det svenska folket på polisens sida.

Polishatande och kriminalälskande gammelmedia med vår störda journalistkår skulle håna och häckla polisen i någon dag, men det skulle bli annat ljud i skällan redan efter någon dag.

Är medveten om att er strejkrätt i praktiken är begränsad, men någonstans måste det ju för tusan hända något.


Jag hävdar bestämt att polisen fotfolk har mer att säga till om än de kanske tror.
Citera
2016-02-11, 17:22
  #15722
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Jag får nog hålla med om detta.

Jag anser att polisen nu har ett guldläge att bli av med pajasen Eliasson men det skulle kräva total uppslutning och beslutsamhet. Anders Karlssons brev var ju helt fantastiskt men Eliasson kom ändå undan med att säga "jag ska ta till mig detta" och sedan är allt som vanligt.

En poliskår som gick ut i total strejk skulle synnerligen snabbt göra att huvuddelen av svenska folket skulle få spader av oro. Det skulle bli en massiv uppslutning från det svenska folket på polisens sida.

Polishatande och kriminalälskande gammelmedia med vår störda journalistkår skulle håna och häckla polisen i någon dag, men det skulle bli annat ljud i skällan redan efter någon dag.

Är medveten om att er strejkrätt i praktiken är begränsad, men någonstans måste det ju för tusan hända något.


Jag hävdar bestämt att polisen fotfolk har mer att säga till om än de kanske tror.

Det vore ju bra om någon i den här tråden kunde ta reda på något innan fantasierna bär iväg med dem.
På arbetsrättens område finns det något som heter "samhällsfarlig konflikt". Skulle polisen "gå ut i strejk" så skulle det ta ca 2 minuter innan regeringen förklarar den som samhällsfarlig och beordrar polisen tillbaka till arbetet, så var det med det.
Citera
2016-02-11, 20:32
  #15723
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det vore ju bra om någon i den här tråden kunde ta reda på något innan fantasierna bär iväg med dem.
På arbetsrättens område finns det något som heter "samhällsfarlig konflikt". Skulle polisen "gå ut i strejk" så skulle det ta ca 2 minuter innan regeringen förklarar den som samhällsfarlig och beordrar polisen tillbaka till arbetet, så var det med det.

Ptja "beordrar" ja, men om polisen vägrar böja sig för byråkraterna och helt sonika struntar i att följa den ordern då, vad ska man göra då? Avskeda en stor majoritet av landets poliskår? Sätta samtliga i fängelse?

Som någon skrev, om polisen slöt upp i en i det närmaste "total" strejk så finns det nog mycket lite regeringen kan sätta emot om den är rädd om sitt eget skinn.

Sen tror jag ju iofs inte att poliskåren i allmänhet utgörs av den sortens människor som skulle försätta allmänheten i sådan fara som sker om man slutade gå till jobbet land och rike runt, men det är ju en annan sak.
Citera
2016-02-11, 20:54
  #15724
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det vore ju bra om någon i den här tråden kunde ta reda på något innan fantasierna bär iväg med dem.
På arbetsrättens område finns det något som heter "samhällsfarlig konflikt". Skulle polisen "gå ut i strejk" så skulle det ta ca 2 minuter innan regeringen förklarar den som samhällsfarlig och beordrar polisen tillbaka till arbetet, så var det med det.

Om du läst lite noggrannare skulle du sett att jag skrev "Är medveten om att er strejkrätt i praktiken är begränsad".
Citera
2016-02-13, 21:08
  #15725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det vore ju bra om någon i den här tråden kunde ta reda på något innan fantasierna bär iväg med dem.
På arbetsrättens område finns det något som heter "samhällsfarlig konflikt". Skulle polisen "gå ut i strejk" så skulle det ta ca 2 minuter innan regeringen förklarar den som samhällsfarlig och beordrar polisen tillbaka till arbetet, så var det med det.

Antingen vill man förändra och gör det som krävs eller så håller man käft och gnäller inte. Svensk polis har en mycket svår tid framför sig och behöver i den Svensson med sig. I en mycket snar framtid kommer Svensson få klara sig själv då ni kommer ha viktigare saker att göra. Såsom att slåss på liv och död med bladingar, terrorister och inflyttade yrkeskriminella som släpps in av politiska skäl. Att i det läget, mot bättre vetande, "skydda" kriminella från Svensson istället för Svensson från kriminella, skydda en inkompetent chef och skydda en samhällsfarlig regering är inte det smartaste draget. Oavsett vilka regelverk som gäller för polisen. Ni måste agera och tiden är knapp. Inse, till stora delar är samhällskontraktet brutet eller håller på att krackelera i tusen bitar. Efter det spelar det inte så stor roll vad ni gör. Det kommer bli ohanterbart.

Just saying.
Citera
2016-02-15, 16:49
  #15726
Medlem
Tjena, vart frihetsberövad i misstanke om narkotikabrott häromdagen. Fick sitta i fyllecell/arresten tills 10 på morgonen, sedan vart jag satt i förhör men jag sa ingenting. Så jag fick lämna, det lustiga är att jag hade varken droger på mig eller har lämnat urinprov... så min fråga till er, kan jag ens åka på den här? var riktigt uppkäftig mot polisen dock.. något jag ångrar i efterhand kanske, men de här snutarna var inga mjukbrallor.
Citera
2016-02-16, 08:54
  #15727
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du vet nog inte riktigt vad du pratar om. Karriärsmöjligheterna i den privata sektorn för en polis är ytterst begränsade.

Självklart är möjligheterna begränsade, har jag påstått motsatsen? Dock känner jag många som tyvärr slutat och börjat jobba för diverse "bevaknings- säkerhetsföretag" både i Sverige och i Danmark. Ofta har lönen stigit med runt 10k kr.
Citera
2016-02-16, 08:58
  #15728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Okejokej, vad är det för jobb inom privat sektor en fd polis erbjuds? Hade ingen aning om att många hade policyn att man börjar med inre tjänst? Vad får man göra då tex och är det nytt?
Jag har alltid hört att de tvärtom nämligen. Btw med den policyn bör man ju tekniskt sätt aldrig behöva va uniformerad polis utan kanske kan hoppa direkt till spanare eller kanske jobba som kommissarie. Om de nu heter så i Sverige

För en ny polis handlar det oftast om utredning om man ska jobba inne. Vissa väljer även att jobba i reception eller på PKC.
Reception och PKC är en del av den kommendering man haft i region syd, vissa nya har valt att stanna kvar.

Ja man kan börja jobba på span i princip direkt. Det är ovanligt men det händer.
Citera
2016-02-16, 12:30
  #15729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Ptja "beordrar" ja, men om polisen vägrar böja sig för byråkraterna och helt sonika struntar i att följa den ordern då, vad ska man göra då? Avskeda en stor majoritet av landets poliskår? Sätta samtliga i fängelse?

Som någon skrev, om polisen slöt upp i en i det närmaste "total" strejk så finns det nog mycket lite regeringen kan sätta emot om den är rädd om sitt eget skinn.

Sen tror jag ju iofs inte att poliskåren i allmänhet utgörs av den sortens människor som skulle försätta allmänheten i sådan fara som sker om man slutade gå till jobbet land och rike runt, men det är ju en annan sak.

Du får det till att låta så enkelt, ditt resonemang idiotförklarar hela kåren.

Så tidigt som på polishögskolan har folk fått höra att det bara är till att sluta om man är missnöjd. "Det finns så många som kan ta din plats!"
Men till sist kostar de rebelliska tankarna mer än det smakar, många har familjer och lån att ta hänsyn till och även det faktum att man faktiskt trivs med sitt jobb i övrigt. Att "bara sluta" är alltså inte ett alternativ.
Citera
2016-02-16, 15:18
  #15730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satansskit
Du får det till att låta så enkelt, ditt resonemang idiotförklarar hela kåren.

Så tidigt som på polishögskolan har folk fått höra att det bara är till att sluta om man är missnöjd. "Det finns så många som kan ta din plats!"
Men till sist kostar de rebelliska tankarna mer än det smakar, många har familjer och lån att ta hänsyn till och även det faktum att man faktiskt trivs med sitt jobb i övrigt. Att "bara sluta" är alltså inte ett alternativ.

Precis som på ALLA andra företag alltså. Det är ingen som helst skillnad. Om DET är att idiotförklara so be it. Ni gnäller men vågar inte ta striden. Inte undra på att det ser ut som det gör.
Citera
2016-02-16, 17:08
  #15731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Precis som på ALLA andra företag alltså. Det är ingen som helst skillnad. Om DET är att idiotförklara so be it. Ni gnäller men vågar inte ta striden. Inte undra på att det ser ut som det gör.

Jag håller med om att missnöjda poliser skulle kunna göra större väsen av sig, det som kanske skulle vara effektivast vore att strejka, dock är det inte ett alternativ.
Citera
2016-02-16, 17:21
  #15732
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satansskit
Självklart är möjligheterna begränsade, har jag påstått motsatsen? Dock känner jag många som tyvärr slutat och börjat jobba för diverse "bevaknings- säkerhetsföretag" både i Sverige och i Danmark. Ofta har lönen stigit med runt 10k kr.

Jag kanske gick ut lite för hårt, ber om ursäkt för det. Är bara lite trött på folk som tror att PHS ger någon gräddfil till välbetalda jobb i den privata sektorn.
Har man erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete eller haft arbetsledande funktioner inom polisen, ja då kan du kanske landa ett hyfsat jobb i ett privat företag men bara PHS ger inga meriter alls i princip.

Sedan kan jag väl tycka att det är en jäkla omväg att först gå PHS och jobba som polis bara för att få ett jobb i ett bevakningsföretag. Må vara att det är bättre betalt än att vara polis men var det verkligen därför man sökte till PHS från början?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback