Min gamla MacBook Pro (5 år, och still going strong

) har just nu 26 dagars uptime. Det är förmodligen rätt lågt dock, eftersom batteriet numera är kaputt, så för 26 dagar sedan dog den, då jag råkat glömma koppla in strömmen efter att jag flyttat datorn. När batteriet funkade som det skulle så startade jag nästan aldrig om datorn.
Jag har aldrig egentligen noterat uptimen tidigare på min maskin, då det egentligen är ganska ointressant på en klientdator så här, men det var nog närmare två månader mellan omstarter som bäst skulle jag tro. Har dessutom aldrig fått någon systemkrash någonsin, utan omstarterna har varit för att jag bootat datorn i target disk mode för att använda den som extern disk vid några tillfällen, och för att starta från externa hårddiskar för att testa installationer m.m.
Några gånger när man körde tiger på maskinen (10.4) så hände det att den låste sig, men några gånger lyckades jag låsa upp den från en annan dator i nätverket genom att tvångsavsluta en process som hängt sig, och låst tangentbordet.
De försöken var mest för att det var kul att testa att styra datorn via nätverket. De andra gångerna tvångsavslutade jag datorn istället. Det går faktiskt snabbare.
Sedan har jag använt Leopard och Snow Leopard, och har då aldrig fått datorn att låsa sig. Det har helt klart varit den mest stabila dator jag någonsin haft.
Min gamla PowerBook G4 (12'') från 2003 krånglade dock en hel del. Den rullar dock fortfarande, så helt dålig är den ju inte.
Nu har jag en ny MacBook Air (förra modellen, från utgående lager), och den är sanslöst mycket snabbare än min MacBook Pro, trots att processorn egentligen är sämre om man ser till specifikationerna. SSD-disken gör helt klart underverk.
Eftersom den startar så snabbt har jag försökt imponera på släkt och vänner genom att starta om den hela tiden (18 sekunder tills jag kan starta safari och börja surfa f.ö.), så den har just nu usel uptime

, men den kommer nog visa sig lika stabil som min MacBook Pro skulle jag tippa.
Detta är min historia. Naturligtvis finns det måndagsexemplar, men min erfarenhet med Mac:ar (konsult i grafiska branschen) säger att de är grymt stabila.