• 2
  • 3
2009-11-12, 14:37
Medlem
Hmm. Det här blev ju nästan föör bra. :-)

Från Windowsdatorn ser jag fler mappar än vad som enligt smb.conf är utdelade. Även om jag refreshar så är de kvar. Försöker jag avmontera nätverksenheten, så säger den att det inte finns något att avmontera.

Edit:
Mapparna var visst utdelade mha nautilus. smbtree i Terminalen ger facit på vad som är utdelat.

Jag har hela tiden refererat till /etc/samba/smb.conf. Men det fanns en /usr/share/samba/smb.conf också, som verkar dela ut home-mappar på användare jag loggade in med. Tror jag...

Nu ska jag vara tyst.
Senast redigerad av brr 2009-11-12 kl. 14:59.
Citera
2009-11-13, 23:34
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
Sedan undrar jag om det finns något program där man kan få tillbaka raderad data? Tack på för hand.

Ja, det gör det Testdisk och photorec är dom verktyg jag brukar föredra
bägge programmen finns tillgänliga via synaptic bara sök på testdisk, Testdisk kan med fördel användas om du har raderat en partition du vill ha tillbaka eller om du vill hämta tillbaka enskilda filer, programmet körs från terminalen och är ett mycket kompetent verktyg, men läs dokumentationen först.

photorec lämar sig däremot bättre om du vill återskapa data från t ex en digitalkamera

http://www.cgsecurity.org/

kan du inte installera det via synaptic så prova att bara dra ner Linux, kernel 2.6.x i386/x86_64 och packa upp den på skrivbordet eller så
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in