• 1
  • 2
2009-11-04, 19:50
Medlem
tjo, har lite funderingar kring hembränt, jag numrerar frågorna 1-5 inom () för att enlkare få svar på mina alla frågor^^,

jag har läst en del runt om i trådar och hört massor av olika svar, vill nu ha ett korrekt svar,(1) kan man bli blind genom att dricka hembränd som man bara har bränt av vanlig hederlig mäsk via en plastbrännare under +50 grader? (2/4) Och har tempraturen betydelse till att den blir pdrickbar?

En kompis kemilärare sa till honom att de inte går att bli blind om man bränner de av vanlig mäsk, att de inte går att göra något fel på så vis att man blir blind av drickat. (3) uppenbarligen går de att göra fel då så många säger att dom har erfarenhet av de?(4/2) Isåfall, vad är felet man kan göra för att spriten ska bli odrickbar.

Har länge funderat på att bränna hemma då de blir så dyrt med ett lock varje helg om man fortfarande studerar. så jag har ipsincip allt utom en tillräcklig doppvärmare, jag har en som går upp till +35 greder, (5) fungerar den bara att spriten blir klenare eller blir de bara pannkaka av alltihopa?

Tacksam för snabba svar
Citera
2009-11-04, 19:57
Medlem
Filuren89s avatar
Svar 1. Lägg tråden i rätt del? Kanske i hembränningsdelen? Testa leta lite först så löser det sig lättare med svaren också
Citera
2009-11-04, 20:13
Medlem
PocketRockets avatar
Nej, du kan inte bli blind av att bränna "vanlig mäsk".

Dom fall man hört om då folk blivit blinda är för att någon blandat metanol i flaskorna. Metanol är också en alkohol, dessutom supergiftig.

När du destillerar mäsk får du fram etanol. För all del giftig även den, men inte giftigare än renat brännvin från Systembolaget.

Läs mer om etanol och metanol.
Citera
2009-11-04, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren89
Svar 1. Lägg tråden i rätt del? Kanske i hembränningsdelen? Testa leta lite först så löser det sig lättare med svaren också

Sorry, som du kanske ser har jag inte hållt till på detta förum allt för mycket, förresten hur flyttar jag den?

Citat:
Ursprungligen postat av PocketRocket
Nej, du kan inte bli blind av att bränna "vanlig mäsk".

Dom fall man hört om då folk blivit blinda är för att någon blandat metanol i flaskorna. Metanol är också en alkohol, dessutom supergiftig.

När du destillerar mäsk får du fram etanol. För all del giftig även den, men inte giftigare än renat brännvin från Systembolaget.

Läs mer om etanol och metanol.

okej, tack för svaret
Citera
2009-11-04, 22:10
Moderator
Gromguttens avatar
Flytter fra alkohol til Heimebrent.

/mod
Citera
2009-11-04, 23:08
Medlem
klybans avatar
1, spelar ingen större roll du har i vanlig brännare 50 eller 99 grader, det blir ingen metanol.
2, För avancerat att svara på beror på typ av brännare och fart på destillationen.
3, Nej det går inte, metanol är rätt svårt att framställa vs etanol då.
Sen pektin när det jäser ombildas till metanol, men det är så små mängder så det kan du glömma om att tänka på.
4, Finkeloljor gör spriten odrickbar i så fall.
5, kolla om det går modda din doppvärmare, enkalst är om du tar reda först vilken doppvärmare du har.
Och sen kollar igenom olika moddnings tips, för sen se vad du kan göra.
Går det modda så ska du säkert kunna dra upp den till 50 grader.
Citera
2009-11-04, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
För att klargöra så blir den inte "odrickbar" utan den smakar bara inte bra och baksmällan blir kraftigare. Men det är inte farligt.
Citera
2009-11-05, 05:16
Medlem
Baztardos avatar
Angående Metanol

Det enkla svaret är att det inte går att framställa metanol (träsprit) utan att göra en mäskbas på torkat trä, vatten och socker. Och anledning till att det existerar sådant som säljes som "vanlig" sprit, är att i vissa skrupelfria länder så är det en vinst i att använda den billiga jäsningsbasen torkat trä. För ett gäng år sedan var en vanlig transportväg med Metanolen över Östersjön via mellannorrland över till Norge. Otaliga incidenter i Bl.a. Östersund med grav andningspåverkan, förstörd/a synnerv/er och inte så sällan död som följd.

Det är alltså 100% ofarligt att dricka hembränt om det är DU som gjort det och du inte råkat använda trä istället för turbojäst/frukt/bakjäst som jäsbas.

För att krångla till det så finns det mikroskopiska mängder Metanol i all sprit oavsett om det är hembränd eller "systemsprit". Men försumbara mängder.

Angående finkeloljor som någon skrev.. Frisätts väl runt 49 grader celicius. därav vinsten med "plastisen", och doppvärmare värmeställd strax under.

Finkeloljor är bara en besk biprodukt och då främst (heads/tails) vid detsillation av mäsk. Helt ofarligt men smakar och luktar besk fis!? Och är anledningen till att uttorkningen blir kraftigaredagen efter--> mer huvudvärk och mer back rent vätskemässigt.

Dock är finkeloljor det man använder sig av för att få karaktären på whiskey, således mer bakfylla på det, rent biokemiskt, sedan är vi alla olika..

Finkeloljor kolas effektivt bort med aktivt kol. Finns även en vinst att kola även om spriten inte har "bränts" i över 49 grader, då jästsmaken som oftare är mer framträdande då, tenderar att försvinna.

Hoppas jag inte rörde till det för mycket..
M.v.H
/Baz
Citera
2009-11-05, 07:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
För att klargöra så blir den inte "odrickbar" utan den smakar bara inte bra och baksmällan blir kraftigare. Men det är inte farligt.
Jo, men använde bara hans termer, vet ju att finkel oljor är ju det som gör flera olika spritsorter.
Och utan finkeloljorna så skulle det nog inte smaka nått gott alls.

Finkelolja kan man ju också lugnt säga är ett mycket vitt begrepp, pga det handlar om så många olika ämnen inom denna grupp.
Citera
2009-11-05, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
1, spelar ingen större roll du har i vanlig brännare 50 eller 99 grader, det blir ingen metanol.
2, För avancerat att svara på beror på typ av brännare och fart på destillationen.
3, Nej det går inte, metanol är rätt svårt att framställa vs etanol då.
Sen pektin när det jäser ombildas till metanol, men det är så små mängder så det kan du glömma om att tänka på.
5, kolla om det går modda din doppvärmare, enkalst är om du tar reda först vilken doppvärmare du har.
Och sen kollar igenom olika moddnings tips, för sen se vad du kan göra.
Går det modda så ska du säkert kunna dra upp den till 50 grader.

haha tack, ja tog bort ett stopp som fanns och nu får den att överstrida de 35 grater som va utsatta ^^,

Tack fär alla andra svar också
Citera
2009-11-05, 16:50
Bannlyst
Jag har också några frågor.

1. Hur om-aktiverar jag aktivtkol?
2. Hur snabbstartar jag tubojäst? Jag kör Willes Turbo Guld 8 Kg.
Citera
2009-11-05, 17:06
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Jag har också några frågor.

1. Hur om-aktiverar jag aktivtkol?
2. Hur snabbstartar jag tubojäst? Jag kör Willes Turbo Guld 8 Kg.

1. har du läst aktivt-kol-PDFen?
http://www.bryggforum.nu/wiki/wiki/u...Aktivt_kol.pdf

Tror det står flera metoder runt s. 20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in