Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-03, 21:44
  #1
Medlem
Arthass avatar

http://svt.se/svttext/web/pages/307.html


Alla som har lite koll på fotboll, basket osv. vet att Sveriges skatteregler för idrott är mycket ogynnsam jämfört med exempelvis Danmark där alla från ett annat land går under artistskatten när de sportar t.ex.. I Sverige gällde det tidigare i 6 månader. Klubbar med ansträng ekonomi kommer ej kunna locka ett par utländska duktiga spelare om året, idrottsgalor kommer att armas ut, Sverige kommer få en ännu sämre internationell status i ligor. Vem gynnar det?

Blir förbannad när man läser sånt här. Ett lysande exempel på hur skatter och moms förstör om man suger ut allt näringsliv. Hur motiverar man detta idiotiska förslag istället för att göra en fuling som Danmark och utvidga artistskatten?
Citera
2009-11-03, 22:00
  #2
Avstängd
Snarare bör man ha extra skatt för fotbollsklubbar då de kostar samhället massa pengar.
Citera
2009-11-03, 22:07
  #3
Medlem
Hårbolls avatar
"Idrottsrörelsen" kan suga min kuk.

De får massa direkta bidrag från stat och kommun och än mer i form av arenor som byggs för skattepengar och nyttjas/köps för en spottstyver av "idrottsrörelsen".

Dessutom tjänar de multum på Sveriges korrumperade förbudspolitik kring spel.

Räcker inte detta? Skall de även vara ett skattefrälse?
Citera
2009-11-03, 22:16
  #4
Medlem
LYNWAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htpc
Snarare bör man ha extra skatt för fotbollsklubbar då de kostar samhället massa pengar.


Väldigt väldigt tveksam till det där. Då jag läste att fotbollsklubbarna för nåt år sen kostade 60 miljoner. Och samtidigt drog in omkring 300 miljoner. Så det är bara våra politikerna som inte insett det resten av världen har, att sport är en vinnande industri.
Citera
2009-11-03, 22:22
  #5
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LYNWA
Väldigt väldigt tveksam till det där. Då jag läste att fotbollsklubbarna för nåt år sen kostade 60 miljoner. Och samtidigt drog in omkring 300 miljoner. Så det är bara våra politikerna som inte insett det resten av världen har, att sport är en vinnande industri.

I resten av världen är tex ledande fotbollsklubbar inte beroende av skattebidrag.
Citera
2009-11-03, 22:28
  #6
Medlem
Fotboll i synnerhet kan suga kuk. Leder till ansträngningar för vården, polismakten & rättsväsendet som inte kan ses som fördelaktigt för någon.

Det är självklart att en fotbollsmatch med många besökare ger mycket ekonomiska synergier för näringslivet och i slutändan samhället som helhet i form av skatteintäkter men frågan är varför de skall få mer "handouts" än vad de redan får.
Citera
2009-11-03, 22:29
  #7
Medlem
Stig-Britts avatar
Vad innebär artistskatten egentligen? Någon som kan förklara snabbt och lätt? Hur kan det dessutom bli dyrare att anlita tillfälliga stjärnor om den avskaffas?
Citera
2009-11-03, 22:49
  #8
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Toppidrott avnjutes bäst via de internationella tv-kanalerna.
Vi är hursomhelst en dekadent B-nation, eller t o m C-nation.

Handboll, fotboll, friidrott,,, m fl,,, vi är hopplöst på bakgården.

Vår storhetstid är över, vissa enstaka toppfigurer förekommer att raggas upp och försvinner från landet, inom några sporter. Men jag tror att vi är förvisade till bandy, handikappidrott och några udda sporter, där veklingar från Sverige fortfarande kan hävda sig. Vår sociala omfamningsmodell, 'välfärdsinvaggning', och 'förbudet' mot s k klyftor i den sista sovjetstaten, har förpassat oss till blåbär. Man skäms över hur usla vi blivit inom idrott, där inga dj-vla skyddsnät existerar.
Citera
2009-11-03, 22:51
  #9
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Vad innebär artistskatten egentligen? Någon som kan förklara snabbt och lätt? Hur kan det dessutom bli dyrare att anlita tillfälliga stjärnor om den avskaffas?

Det är ett EU-påfund och går ibland under namnet "Expert-skatt". Dvs att man har skattelättnader för experter som anses ha väldigt säregna kunskaper eller expertis inom ett arbetsområde. Då kan de få lättnader för att länderna ska kunna locka till sig dem.

Dock har EU gett länderna fri hand i hur länge man får tillämpa reglerna inom en gräns. Sverige har hårdast tidsfrist som då endast är 6 mån tillsammans med Storbrittanien (har jag för mig). Spanien är en av de generösare länderna med 5 år. Danmark har tidigare haft 3 år men ska skifta till 5 år efter årsskiftet.

Idrottsklubbar inom framförallt fotboll har nyttjat detta hårt men i Sverige är tiden för kort så där har endast Hockeyn utnyttjat detta. Fotbollen i Sverige drabbas då många spelare åker iväg till DK och spelar istället för att stanna hemma då det inte går att matcha lönerna.

En lustig sak i det hela är att titta på Europeisk fotboll. Premier League har överlägset mest pengar. Men i och med att den progressiva skatten slår hårt så tjänar inte spelarna alltid bäst där. Spanien däremot har så pass gynnsamma skatteregler i och med de 5 åren att de största stjärnorna alltid hamnar där till slut. Beckham, Ronaldo och Kaka är bra exempel på detta.
Zlatan hade exempelvis slut på sina "år" i Italien. Ronaldihno hade med sina 5 år i Spanien utnyttjat sina "friår" och drog till Italien där han får tre nya expertår.
Citera
2009-11-03, 22:55
  #10
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Det är ett EU-påfund och går ibland under namnet "Expert-skatt". Dvs att man har skattelättnader för experter som anses ha väldigt säregna kunskaper eller expertis inom ett arbetsområde. Då kan de få lättnader för att länderna ska kunna locka till sig dem.

Dock har EU gett länderna fri hand i hur länge man får tillämpa reglerna inom en gräns. Sverige har hårdast tidsfrist som då endast är 6 mån tillsammans med Storbrittanien (har jag för mig). Spanien är en av de generösare länderna med 5 år. Danmark har tidigare haft 3 år men ska skifta till 5 år efter årsskiftet.

Idrottsklubbar inom framförallt fotboll har nyttjat detta hårt men i Sverige är tiden för kort så där har endast Hockeyn utnyttjat detta. Fotbollen i Sverige drabbas då många spelare åker iväg till DK och spelar istället för att stanna hemma då det inte går att matcha lönerna.

En lustig sak i det hela är att titta på Europeisk fotboll. Premier League har överlägset mest pengar. Men i och med att den progressiva skatten slår hårt så tjänar inte spelarna alltid bäst där. Spanien däremot har så pass gynnsamma skatteregler i och med de 5 åren att de största stjärnorna alltid hamnar där till slut. Beckham, Ronaldo och Kaka är bra exempel på detta.
Zlatan hade exempelvis slut på sina "år" i Italien. Ronaldihno hade med sina 5 år i Spanien utnyttjat sina "friår" och drog till Italien där han får tre nya expertår.

Tack för förklaringen!

Jag tycker detta låter som idioti och för mig låter det urkorkat att ha temporära skattelättnader på det här viset, men då är jag mycket ekonomiskt liberal och tror mestadels på en marknad som tar hand om sig själv. Lustigt att skatterna driver bort kompetens från landet i vilket fall som helst, det borde ge en tankeställare.
Citera
2009-11-03, 23:02
  #11
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Tack för förklaringen!

Jag tycker detta låter som idioti och för mig låter det urkorkat att ha temporära skattelättnader på det här viset, men då är jag mycket ekonomiskt liberal och tror mestadels på en marknad som tar hand om sig själv. Lustigt att skatterna driver bort kompetens från landet i vilket fall som helst, det borde ge en tankeställare.

Det driver ju bort kompetens pga ojämnheterna på marknaden. Dvs den tar ju faktiskt hand om sig själv. Även om det är ett hinder på vägen...

Det hade varit lustigt om EU hade bestämt sig för ett gemensamt regelverk angående tidsperspektivet över alla länder...
Citera
2009-11-03, 23:05
  #12
Medlem
Arthass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Tack för förklaringen!

Jag tycker detta låter som idioti och för mig låter det urkorkat att ha temporära skattelättnader på det här viset, men då är jag mycket ekonomiskt liberal och tror mestadels på en marknad som tar hand om sig själv. Lustigt att skatterna driver bort kompetens från landet i vilket fall som helst, det borde ge en tankeställare.

Hur ska Sverige konkurera när vi har en tokhög skattesats överhuvudtaget? Folk vill ha låga skatter och går därför till länder där det är lägre skatter. Här finns ingen "skatter är till för välfärd"-argument heller. Eller ja, vi har sämre konkurans helt enkelt.

För övrigt verkar folk skita i sport i denna tråd, men då är ni väl för skatta sönder all annan verksamhet så den offentliga ineffektiva sektorn kan gödas?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback