2019-12-20, 13:00
Medlem
knarkarlistans avatar
En riktig ingenjör, som mig, skaffar en termometer. Då slipper man äta torr eller farlig kyckling.

-Att mäta är att veta
Citera
2019-12-20, 13:29
Medlem
Snabbt svar uppskattas! Jag köpte pepparkaksburk för ca 2 veckor sedan som jag öppnat (med lock på stängt såklart)

Jag undrar: kan jag fortfarande förtära pepparkakorna eller är de dåliga? Pallar ej med att bli magsjuk nu till juletider
Citera
2019-12-20, 13:59
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Snabbt svar uppskattas! Jag köpte pepparkaksburk för ca 2 veckor sedan som jag öppnat (med lock på stängt såklart)

Jag undrar: kan jag fortfarande förtära pepparkakorna eller är de dåliga? Pallar ej med att bli magsjuk nu till juletider
Du kommer inte bli sjuk av dessa. Men de kanske kommer smaka tråkigt/sämre än när de var nyöppnade.
Citera
2019-12-20, 14:07
Medlem
SadEyess avatar
Citat:

Jösses människa, är du tolv år gammal? Pepparkakor håller hur länge som helst. Du kan äta dem nästa jul utan problem.
Citera
2019-12-20, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Jösses människa, är du tolv år gammal? Pepparkakor håller hur länge som helst. Du kan äta dem nästa jul utan problem.

Jag har extrem paranoia för att förtära minsta lilla näring om jag betvivlar dess färskhet. Det, efter att jag insjuknat i extrem magsjuka för några år sedan vilket innebar att jag bajsade vatten i ca 7 dagar i sträck.

Tack för svaret!
Citera
2019-12-20, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarlistan
Du kommer inte bli sjuk av dessa. Men de kanske kommer smaka tråkigt/sämre än när de var nyöppnade.

Tack kompis
Citera
2019-12-20, 15:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag har extrem paranoia för att förtära minsta lilla näring om jag betvivlar dess färskhet. Det, efter att jag insjuknat i extrem magsjuka för några år sedan vilket innebar att jag bajsade vatten i ca 7 dagar i sträck.

Tack för svaret!

Torra pepparkakor blir inte dåliga i första taget. Förvarar du dem bara torrt så är dom garanterat fullt ätbara nästa jul och säkert julen efter det också. Bakterier behöver vatten för att utvecklas. Inga bakterier trivs i torrvaror. Sedan smakar dom nog inte lika gott nästa jul men farliga blir dom inte ifall du inte får in fukt i burken.
Citera
2019-12-20, 18:22
Medlem
zepofans avatar
Citat:

1. Vad gör ett stängt lock för skillnad? Motivera ditt svar. 2. Vad i pepparkakor är det som kan bli dåligt och ge magsjuka?
Citera
2019-12-24, 06:18
Medlem
Glömde den ugnsbakade julskinkan framme över natten, mellan 23-05:30 hade tänkt griljera den i dag. Vad tror ni?

Griljerar den nu och låter den bli 100 grader innertemperatur. Kan det hjälpa om det skukle bildats bakterier?
Senast redigerad av granskottet80 2019-12-24 kl. 06:46.
Citera
2019-12-24, 08:33
Medlem
Helvete!!! Upptäckte nu att ansjovisburkarna som skulle användas till Janssons är utgången: den ena gick ut i mitten av november och den andra för tio dagar sedan.
Befinner mig många mil från närmaste matbutik.

Tippar på att det inte är nån fara, ska öppna och göra ett doftprov här, men vad säger expertpanelen om detta? Vad har ni för erfarenheter?
Citera
2019-12-24, 11:59
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av django_0818
Helvete!!! Upptäckte nu att ansjovisburkarna som skulle användas till Janssons är utgången: den ena gick ut i mitten av november och den andra för tio dagar sedan.
Befinner mig många mil från närmaste matbutik.

Tippar på att det inte är nån fara, ska öppna och göra ett doftprov här, men vad säger expertpanelen om detta? Vad har ni för erfarenheter?
Står det "bäst före" (och inte "sista förbrukningsdag") och den luktar/smakar bra så är det ingen fara.
Citera
2019-12-24, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Står det "bäst före" (och inte "sista förbrukningsdag") och den luktar/smakar bra så är det ingen fara.

Tack, kan meddela att det inte var några som helst problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in