2019-10-15, 00:11
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Varför skulle inte det gå att äta? Frys inte in igen om det är tinat, laga till alltihop och frys sen in de färdiga portionerna. Helt safe med någon timme i rumstemperatur.

Nu slängde jag dock in fisken och kycklingen i frysen. Men det kanske går ändå? Förpackningarna var som sagt fortfarande ganska kalla. Inte helt tinade.

Tack för era svar i övrigt!
Citera
2019-10-15, 02:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Nu slängde jag dock in fisken och kycklingen i frysen. Men det kanske går ändå? Förpackningarna var som sagt fortfarande ganska kalla. Inte helt tinade.

Tack för era svar i övrigt!
Ända som skulle kunna hända av detta är väl frysbränna men detta gör ju inte att det blir farligt att äta utan bara att det blir torrare.
Citera
2019-10-15, 07:03
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ända som skulle kunna hända av detta är väl frysbränna men detta gör ju inte att det blir farligt att äta utan bara att det blir torrare.
Better safe then sorry
Principen är att man aldrig skall bryta fryskjedjan, utan först tillaga tinade livsmeden innan återfrysning. Man gör detta för att behålla kvalitet på livsmedlet, men slå ihjäl de bakterier som redan börjat dela sig.
Citera
2019-10-15, 10:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Better safe then sorry
Principen är att man aldrig skall bryta fryskjedjan, utan först tillaga tinade livsmeden innan återfrysning. Man gör detta för att behålla kvalitet på livsmedlet, men slå ihjäl de bakterier som redan börjat dela sig.

Hinner knappast växa till sig några farliga mängder bakterier på 1 1/2 timma där maten antagligen inte ens var helt tinad. Det bästa är ju självklart ändå att tillaga direkt men i det här fallet är det nog mer en kvalitetsfråga än att man skulle bli sjuk.
Citera
2019-10-15, 13:00
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hinner knappast växa till sig några farliga mängder bakterier på 1 1/2 timma där maten antagligen inte ens var helt tinad. Det bästa är ju självklart ändå att tillaga direkt men i det här fallet är det nog mer en kvalitetsfråga än att man skulle bli sjuk.
Som jag skrev: Better safe,,,
Under förutsättning att du inte slaktar hemma, har du noll koll på hur köttet har hanterats i distributionskedjan.
I vilket fall som helst är det aldrig bra att ta chanser när det handlar om rått kött
Citera
2019-10-15, 16:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Pommes frites har 2 påsar som legat i frysen sen makarna hedenhös levde(1år kanske), nåt å ha eller lika bra å skicka av?
Citera
2019-10-15, 17:12
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Pommes frites har 2 påsar som legat i frysen sen makarna hedenhös levde(1år kanske), nåt å ha eller lika bra å skicka av?
Det är i a f inte farligt att äta, och smaken kanske inte blir som på Donken (ens) men någon obehaglig bismak får de inte av ett år i frysen.

Det enda du kommer att märka är att en hel del vatten krupit ur potatisen och frusit till något snöliknande i påsen. Den "snön", skulle förvandlas till vatten om du hällde frittarna direkt ur påsen i pannan, vilket skulle göra dem svårstekta och mjuka.
Ett sätt att avlägsna "snön" är att hälla upp en portion frittar på en tallrik och sedan lyfta dem över till pannan (mer eller mindre en och en) utan att få med "snön", som sedan hälls bort i vasken.
Citera
2019-10-15, 17:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det är i a f inte farligt att äta, och smaken kanske inte blir som på Donken (ens) men någon obehaglig bismak får de inte av ett år i frysen.

Det enda du kommer att märka är att en hel del vatten krupit ur potatisen och frusit till något snöliknande i påsen. Den "snön", skulle förvandlas till vatten om du hällde frittarna direkt ur påsen i pannan, vilket skulle göra dem svårstekta och mjuka.
Ett sätt att avlägsna "snön" är att hälla upp en portion frittar på en tallrik och sedan lyfta dem över till pannan (mer eller mindre en och en) utan att få med "snön", som sedan hälls bort i vasken.
Kör med varmluftsfritös så "snö" torde torka upp rätt snabbt, är mest smaken jag tänker på.
Citera
2019-10-15, 17:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kör med varmluftsfritös så "snö" torde torka upp rätt snabbt, är mest smaken jag tänker på.
Det som kan hända är att fettet härsknat men det är bara att smaka. Härsket fett är Avslöjar sig direkt på smaken då det smakar rätt illa men är inte farligt.
Citera
2019-10-22, 09:40
Medlem
BarryHeros avatar
Smör som gick ut i början av augusti? Ser och smakar helt OK ut men gick ju ut för över två månader sen?
Citera
2019-10-22, 13:39
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Smör som gick ut i början av augusti? Ser och smakar helt OK ut men gick ju ut för över två månader sen?
Om syn- oh smakintryck är "helt OK" är det bara att köra.
(Jag skulle dock inte vänta för länge med att göra slut på smöret)
Citera
2019-10-22, 16:25
Medlem
Grisbrottarens avatar
Ansjovis har visserligen tagits upp tidigare i tråden, men utan ordentlig utredning.
Jag har ett par burkar som går ut i dagarna, som jag hade tänkt använda till min jul-Jansson. Lite googling säger ganska enstämmigt att ansjovis som kylkonserv håller i 18 månader, men det framgår inte från vilket datum, dvs. om det är från konserveringen eller BF-datum, och något tillverkningsdatum finns inte på burken.

Har någon provat och sett hur fiskarna i en några månader eller något år gammal ansjovisburk ser ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in