Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-11, 06:05
  #6901
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Judinna
Jag köpte limpa (Skogaholm) typ 1-2 april och åt den lite tills 6e och sen dess har den stått orörd i kylen. Jag förvarar alltid bröd i kylen.

Den gick ut 9e.
Hur funkar det med bröd som är i kylen? Kan jag fortfarande äta den?


Ser du inget mögel så kan du äta den hur länge som helst
Citera
2018-04-19, 20:48
  #6902
Medlem
Elementarts avatar
Hur länge håller en öppnad påse parmesanost?
Citera
2018-04-20, 12:05
  #6903
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Hur länge håller en öppnad påse parmesanost?
Borde hålla i åratal. Ost håller mycket länge och parmesan innehåller väl dessutom extremt lite vätska. Bara man försluter påsen så inte ohyra tar sig in så skall det nog mycket till innan den blir dålig.
Citera
2018-04-20, 12:16
  #6904
Medlem
Cheeswisss avatar
Lukta alltid på maten om ni är osäkra.. Bäst före datum betyder just bäst FÖRE.. Det är lite psykologiskt faktiskt...
Men mat håller längre än man tror om man förvarar det kylt,, Märkligt att när man handlar tex en flaska ketchup i butiken så ställer man den direkt i kylen när man kommer hem, men den stod ju inte i kylen i butiken.
Citera
2018-04-20, 16:49
  #6905
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cheeswiss
Lukta alltid på maten om ni är osäkra.. Bäst före datum betyder just bäst FÖRE.. Det är lite psykologiskt faktiskt...
Men mat håller längre än man tror om man förvarar det kylt,, Märkligt att när man handlar tex en flaska ketchup i butiken så ställer man den direkt i kylen när man kommer hem, men den stod ju inte i kylen i butiken.

Över 500 000 personer får matförgiftning varje år i Sverige, har de alla fel på luktsinnet? Kan du beskriva hur Norovirus, Salmonella, B. cereus resp C, botulinum luktar?

Enligt FDA så räcker det i många fall med så lite som 10 st bakterieceller för att man skall bli sjuk, kan du känna luften av 10 st bakterieceller?

https://www.fsis.usda.gov/shared/PDF...irecthttp=true
Citera
2018-04-29, 11:22
  #6906
Avstängd
Negerpatrullens avatar
Hur länge håller olika buljonger? Min gick ut 2016 och har legat i kylen sedan dess hela tiden, ska jag köpa ny eller fungerar de fortfarande?

Samma sak med olika kryddor? min chilikrydda gick ut 2017

hur är det när det kommer till hot sås chili då? Den gick ut 2016.

Och sen sista vitlökar, hur länge kan jag ha de i kylen

tacksam om alla frågar kan besvaras!
Citera
2018-05-03, 18:11
  #6907
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerpatrullen
Hur länge håller olika buljonger? Min gick ut 2016 och har legat i kylen sedan dess hela tiden, ska jag köpa ny eller fungerar de fortfarande?

Samma sak med olika kryddor? min chilikrydda gick ut 2017

hur är det när det kommer till hot sås chili då? Den gick ut 2016.

Och sen sista vitlökar, hur länge kan jag ha de i kylen

tacksam om alla frågar kan besvaras!

Buljongen i kylen är inga problem, funkar garanterat.
Kryddorna, inga problem, det som kan hända är att de tappar lite i smak.
Chilisåsen, inga problem där heller om den smakar bra.
Vitlök håller mycket längre i rumstemperatur, den börjar oftast gro i kylskåpet.
Citera
2018-05-03, 18:19
  #6908
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerpatrullen
Hur länge håller olika buljonger? Min gick ut 2016 och har legat i kylen sedan dess hela tiden, ska jag köpa ny eller fungerar de fortfarande?

Samma sak med olika kryddor? min chilikrydda gick ut 2017

hur är det när det kommer till hot sås chili då? Den gick ut 2016.

Och sen sista vitlökar, hur länge kan jag ha de i kylen

tacksam om alla frågar kan besvaras!
Varje klyfta vitlök blir en ny vitlök om man planterar dom (dock är de från butik ofta behandlade så de inte kan gro), så vitlök blir inte för gammal, den kan däremot bli dålig om den ruttnar eller torkar. Vitlök ska förvaras torrt (absolut inte i kylskåp), jag flätar mina (odlar själv) och hänger på väggen.

Kryddor blir inte dåliga, däremot kan de börja förlora i smak.
Citera
2018-05-03, 20:46
  #6909
Medlem
Brukar inte vara blödig med utgångsdatum men någon som har erfarenhet av gammal kokosmjölk? Har ett gäng Aroy-D tetrapack kokosmjölk som gick ut för 2,5 år sedan. Ätbart?
Citera
2018-05-03, 20:55
  #6910
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerpatrullen
Hur länge håller olika buljonger? Min gick ut 2016 och har legat i kylen sedan dess hela tiden, ska jag köpa ny eller fungerar de fortfarande?

Samma sak med olika kryddor? min chilikrydda gick ut 2017

hur är det när det kommer till hot sås chili då? Den gick ut 2016.

Och sen sista vitlökar, hur länge kan jag ha de i kylen

tacksam om alla frågar kan besvaras!

Malda kryddor tappar rätt så fort sin smak men de blir aldrig "farliga", jag brukar köra med hela kryddor och mala själv i den mån det är möjligt.
Provsmakade spiskummin som gick ut 1987 hos min morförälder för ett tag sedan... Smakade mest sand men man kunde fortfarande ana en liten ton av spiskummin.

Chilisåsen lär vara OK om den är vinäger/syra baserad.
Citera
2018-05-03, 20:56
  #6911
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Brukar inte vara blödig med utgångsdatum men någon som har erfarenhet av gammal kokosmjölk? Har ett gäng Aroy-D tetrapack kokosmjölk som gick ut för 2,5 år sedan. Ätbart?

Brukar vara lite vanskligt med just tetra. Jag skulle kasta dem.
Citera
2018-05-05, 13:18
  #6912
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Har en sån där dricksmoothie som typ smakar yoghurt. Glömde både den och en vanlig yoghurt framme i typ 12-14 timmar. Googlat och yoghurt verkar ok. Men smoothie är väl mest mjölk? Mjölk håller ju sämre än yoghurt. Men hittar inget specifikt svar om smoothie.

Är sjukt trött och sugen på den nu så orkar inte köpa en ny. Den har stått i kylen nu i typ 3 timmar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback