2014-04-16, 08:27
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imherenow
Hej!

Har precis kommit hem från en resa från Dubai. Kommer på att jag har kalvben i frysen. Men dem har legat i frysen nu i ett halvår typ. Skulle jag kunna använda benen? Eller är det bara att kasta?

Mvh fondkokaren

Inga problem.
Citera
2014-04-16, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Inga problem.
Har en stor ost (Gäsene Bonnmoran) på jobbet som tydligen stått framme på bordet sen i fredags. jag kommer inte själv att komma tillbaka till jobbet förren på tisdag. Kommer jag behöva ta med mig en ny fräsch ost eller kommer den andra att vara ätbar och smaka ok?
Citera
2014-04-16, 16:20
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Har en stor ost (Gäsene Bonnmoran) på jobbet som tydligen stått framme på bordet sen i fredags. jag kommer inte själv att komma tillbaka till jobbet förren på tisdag. Kommer jag behöva ta med mig en ny fräsch ost eller kommer den andra att vara ätbar och smaka ok?
I hårdost-väg så finns det 1 gyllene regel som alltid gäller. Inget mögel = går att äta. Om det kommer ha börjat mögla kan vi bara spekulera i, men vissa tycker att det går att skära bort (med 1 cm marginal). Om den går att äta så kommer den smaka rumstempererad.
Citera
2014-04-16, 16:22
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:

Det förstår du säkert själv att en ost som har stått i rumstemperatur i 5 (+6?) dagar inte längre duger. Visserligen är det nog ingen fara dvs ostmögel är inte "farligt". Men även om den inte är möglig, så kommer den vara svettig, hård och gummiaktig och riktig äcklig.

Köp ny, var inte så förbannad snål mot dina kollegor!
Citera
2014-04-19, 11:55
Medlem
Hur länge håller sig öppnad yoghurt i kylskåp?
Citera
2014-04-19, 14:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme

Nån vecka beroende på tempratur i kylskåpet, hur ofta du tar fram den och hur länge den står framme, om det är "gammel tetra" eller den nya med skruvkork. Sen spelar saker som hur välstädat ditt kylskåp är mm.
Citera
2014-04-19, 14:08
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Vad menar du för yoghurt? Naturell turkisk/grekisk yoghurt i hink har jag haft bortåt ett par veckor iaf.
Citera
2014-04-20, 14:06
Medlem
Nossleus avatar
Köpte bacon igår men märkte idag att paketet var öppet! Vågar man äta det ändå? Kan det ha kommit något farligt in i paketet?
Citera
2014-04-20, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossleu
Köpte bacon igår men märkte idag att paketet var öppet! Vågar man äta det ändå? Kan det ha kommit något farligt in i paketet?

NEJ det där ska du inte äta! Vad som kan ha kommit in i paketet är ju alla typer av bakterier mellan himmel och jord, samt diverse annat smått och gott.

Det är verkligen inte värt risken, gå och byt till ett nytt paket.
Citera
2014-04-20, 14:19
Medlem
Nossleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
NEJ det där ska du inte äta! Vad som kan ha kommit in i paketet är ju alla typer av bakterier mellan himmel och jord, samt diverse annat smått och gott.

Det är verkligen inte värt risken, gå och byt till ett nytt paket.
Du har rätt Tror du jag kan få ett nytt paket av ICA?
Citera
2014-04-20, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossleu
Du har rätt Tror du jag kan få ett nytt paket av ICA?

Ja det kommer du att få. Ta med kvittot.
Citera
2014-04-21, 14:32
Citat:

Faktum är att detta med mögel på ost, dvs att den skulle vara förstörd om den börjat mögla, tex lite på en kant är en myt. Skär bara bort själva möglet och ca en cm runt och sedan går det utmärkt att äta igen!

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fr...iga-livsmedel/

//A
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in