Flashback bygger pepparkakshus!
2013-11-17, 16:44
Medlem
le-chefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Towan
Fick hem ett lass kött i fredags som jag la ut på balkongen för att mina föräldrar skulle frysa in idag, söndag

Det har varit upp till 13 grader ute, men kallare på natten. Enligt LMV ska man inte förvara kört i högre temperatur än 6 grader. Är allt kött förstört, eller klarar det sig?

Så länge inte solen har legat på kan du nog vara lugn
Citera
2013-11-17, 17:19
Bannlyst
Nötfärs, frågor

Hejsan

Jag har köpt mycket nötfärs efterssom det var billigt.

Fungerar det att ha färsen i plastpåsar i några dagar?

mvh
Citera
2013-11-17, 17:26
Medlem
Nej det är inte särskilt bra. Vacuumet i förpackningen (om det inte är butiksmald vilket gör iden ändå sämmre) skyddar färsen. Jag skulle inte ha nötfärs mer än i en en-två dagar i kylen efter jag öppnat förpackningen.
Citera
2013-11-17, 17:27
Medlem
christerys avatar
Jag brukar göra platta paket i plastpåsar och frysa in (dubbla påsar). Platta därför att det tar mindre plats och går snabbare att tina åxå.

Avpassa portionerna i påsarna så att du bara får det du behöver för dagen. Är du singel så blir det många små platta påsar och är ni 12 i familjen så går ju 2kg åt på en gång (160g/pers är nog nästan i underkant).

För mig är det 10-15kg älgfärs, men tanken är ju densamma.
Citera
2013-11-17, 17:28
Medlem
Ja, frys in köttfärsen i små portionsförpackningar a 200/400 gram. Hur svårt kan det vara?
Citera
2013-11-17, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Ja, frys in köttfärsen i små portionsförpackningar a 200/400 gram. Hur svårt kan det vara?

i frysen alltså, inte i kylen?
Citera
2013-11-17, 17:38
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cerinda
i frysen alltså, inte i kylen?

Ja i frysen.
Citera
2013-11-17, 17:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cerinda
Hejsan

Jag har köpt mycket nötfärs efterssom det var billigt.

Fungerar det att ha färsen i plastpåsar i några dagar?

mvh
Jag förmodar att du syftar på de där större förpackningarna som man kan köpa på ICA och som är några kronor billigare än sina kusiner i de mindre förpackningarna?

Det bästa är att inte röra färsen för mycket, varken med händerna eller verktygen.

Gör så här:

Bryt förpackningen och ta bort skyddsplasten helt.

Skär med en bestickskniv färsen i 4-6 lika stora rektanglar/kvadrater.

Ta fram lämpliga och helt nya fryspåsar.

Lyft upp varje rektangel/kvadrat med en nydiskad stekspade och lägg den försiktigt i var sin plastpåse.

Platta försiktigt plastpåsen utan att för den delen trycka ihop färsen helt! Den enda man vill vara kvitt är överflödig luft.

Tillslut plastpåsarna och frys alltsammans liggande på en bricka eller liknande så att påsarna inte trycker på varandra.

När färsen är frusen så kan du placera om påsarna och ta ut brickan. Jag brukar ha i min frysbox en låda där jag har alla typer av färs, både rå och tillredd.

~Paul~
Citera
2013-11-17, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag förmodar att du syftar på de där större förpackningarna som man kan köpa på ICA och som är några kronor billigare än sina kusiner i de mindre förpackningarna?

Det bästa är att inte röra färsen för mycket, varken med händerna eller verktygen.

Gör så här:

Bryt förpackningen och ta bort skyddsplasten helt.

Skär med en bestickskniv färsen i 4-6 lika stora rektanglar/kvadrater.

Ta fram lämpliga och helt nya fryspåsar.

Lyft upp varje rektangel/kvadrat med en nydiskad stekspade och lägg den försiktigt i var sin plastpåse.

Platta försiktigt plastpåsen utan att för den delen trycka ihop färsen helt! Den enda man vill vara kvitt är överflödig luft.

Tillslut plastpåsarna och frys alltsammans liggande på en bricka eller liknande så att påsarna inte trycker på varandra.

När färsen är frusen så kan du placera om påsarna och ta ut brickan. Jag brukar ha i min frysbox en låda där jag har alla typer av färs, både rå och tillredd.

~Paul~

Tack så mycket för svar
Citera
2013-11-17, 18:45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
När jag köpt köttfärs i större förpackningar har jag skurit upp lagom stora bitar med en nydiskad kniv, vrängt en plastpåse över handen, lyft upp en bit och sen vrängt tillbaka påsen över köttfärsen för att minimera mängden bakterier och annan skit som kan komma i kontakt med köttfärsen.

Tycker det har fungerat bra, aldrig haft köttfärs som blivit dålig när jag gjort så.
Citera
2013-11-17, 19:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
När jag köpt köttfärs i större förpackningar har jag skurit upp lagom stora bitar med en nydiskad kniv, vrängt en plastpåse över handen, lyft upp en bit och sen vrängt tillbaka påsen över köttfärsen för att minimera mängden bakterier och annan skit som kan komma i kontakt med köttfärsen.

Tycker det har fungerat bra, aldrig haft köttfärs som blivit dålig när jag gjort så.

Kör exakt samma metod
Citera
2013-11-19, 08:06
Bannlyst
Snabb tinade ett par kycklingfiléer i en påse i varmt vatten igår eftermiddag 16 tiden, vart sedan tvungen att sticka på jobb tidigare än beräknat. Var hemma vid midnatt och kom på att filéerna låg i vatten så jag lade dom i kylen.
Kan jag tillaga denna kyckling i eftermiddag eller borde jag slänga dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in