2013-08-05, 05:17
Medlem
Valio yoghurt med utgångsdatum 31:e, öppnades den 29:e och har bara använt ungefär en dl.
Går den att äta ur idag tro? eller det är kanske kört med mejeri-produkter?
Citera
2013-08-05, 06:38
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
En förpackning kokt patronskinka hade letat sig in i ett dolt fack i ryggsäcken och det var först ganska precis sex timmar senare som jag började undra var den hade tagit vägen tills jag kollade väskan noggrannare och fann den. Har lagt den i kylen nu, är den ok att äta?

Den är ju både oöppnad och har förmodligen varit lite isolerad tack vare det faktumet att den legat inne i en ryggsäck mellan strax innan 22 till strax efter 04.

Citat:
Ursprungligen postat av ChickThirsty88
Valio yoghurt med utgångsdatum 31:e, öppnades den 29:e och har bara använt ungefär en dl.
Går den att äta ur idag tro? eller det är kanske kört med mejeri-produkter?

Skulle tro det, mat blir inte så fort otjänlig - lite funderande kring att vi är i rötmånad men det är inte så känsliga produkter. Varken skinka eller yoghurt så jag skulle som vanligt lukta och sen smaka om det verkar OK.
Citera
2013-08-05, 06:57
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Skulle tro det, mat blir inte så fort otjänlig - lite funderande kring att vi är i rötmånad men det är inte så känsliga produkter. Varken skinka eller yoghurt så jag skulle som vanligt lukta och sen smaka om det verkar OK.

Det står att den är förpackad i en skyddande atmosfär. Men jag har läst runt på internet och rekommendationerna från diverse myndigheter verkar vara runt två timmar. Hade förpackningen varit öppnad eller stått i solen hade jag kastat direkt men nu känns det som att jag blir tvungen att hugga in.

Man har ätit saker som stått framme väldigt länge på olika tillställningar utan att bli sjuk och de flesta ungar i många länder får ju med sig mackor till skolan varje dag och dessa förvaras förmodligen oftast i rumstemperatur i en herrans massa timmar. Om den skulle vara dålig, vad har jag att vänta mig? Att jag ligger utslagen i tre dagar och spyr upp allt jag äter eller att jag blir konstig i magen i några timmar? Har nog aldrig blivit matförgiftad förut trots att maten jag tillagar ofta står framme många timmar i portionsförpackningar innan jag ställer in dem i kylen eller frysen.
Citera
2013-08-05, 07:59
Medlem
Är inte denna tråd en stor trolltråd. Lukta och smaka om maten är bra, svårare än så är det inte.
Citera
2013-08-05, 08:40
Medlem
thesyss avatar
Köpt en hel kyckling med sista förbrukningsdag igår. Har legat i kylen hela tiden. Går den att äta eller är det bara att slänga?
Citera
2013-08-05, 09:46
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Att jag ligger utslagen i tre dagar och spyr upp allt jag äter eller att jag blir konstig i magen i några timmar? Har nog aldrig blivit matförgiftad förut trots att maten jag tillagar ofta står framme många timmar i portionsförpackningar innan jag ställer in dem i kylen eller frysen.

Mja, det är väl personligt. Jag får en montesumas hämnd med lite spyor ca 24h sen var det färdigt, händer lite då och då utomlands så jag är lite luttrad då jag äter allt dom äter.
Citera
2013-08-05, 12:15
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesys
Köpt en hel kyckling med sista förbrukningsdag igår. Har legat i kylen hela tiden. Går den att äta eller är det bara att slänga?
Se till att laga till den nu och att den blir ordentligt genomstekt/kokt
Citera
2013-08-05, 21:16
Medlem
dunderdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SharksDotSe
Bara att kasta skulle jag gissa på. varor med "sista förbrukningsdag" är saker som inte får säljas ens till nedsatt pris efter detta datum då det anses vara för dåligt! Är det dock "bäst före" så brukar det gå att äta flera dagar efter!

Eftersom det gäller kyckling skulle jag vara väldigt försiktig!
Jag åt den ändå, fick lite rännskita men det gick över efter en sittning! Värt det!
Citera
2013-08-06, 23:27
Medlem
fjiskens avatar
Rökt kalkon, gick ut den 3e, dock legat oöppnad i kyl fram tills imorse.
Citera
2013-08-09, 09:13
Medlem
JagHarHaftEnOpels avatar
Rostbiff i frys, gick ut för några månader sedan.
Citera
2013-08-09, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarHaftEnOpel
Såvida den inte blev fryst långt efter bäst före-datum så är det bara att käka på. Några månader i frysen är inte mycket för rostbiff.
Citera
2013-08-09, 10:17
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarHaftEnOpel

Är den skivad kan den nog fått rejäla frysbrännor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in