2009-01-23, 01:41
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Jag tänkte direkt på smaken. Det är möjligt att dom håller längre i kylskåpet. Bra fråga, och svår att svara på. Har man 10 tomater så passar det utmärkt att ha dom i rumstemperatur om du ska äta dem under en vecka. Medan om du har 10 kilo, så kanske det är bättre att ha dom i kylen innan man ska använda dom. Jag har inget bra svar, men dom blir dock godare och mognar om dom förvaras i rumstemperatur, och det är väl på det jag baserade mitt första svar på.

Kanske man kan säga att kylda varor håller sig längre, med eller utan bibehållen kvalitet? Det är väl det som är springpunkten.

Ah, jag förstår, tror vi är rätt överens. Min uppfattning är nog att man stannar upp mognadsprocessen när man har tomaterna i kylen, som sedan börjar igen när man tar ut dem ur densamma. Så var man ska förvara dem är väl främst en fråga om i vilket stadie av mognad tomaten är när man köper den, om de är väldigt mogna så kan man med fördel stoppa, låt säga hälften, i kylen om de inte ska konsumeras de närmsta dagarna. Dessa kan man sedan ta fram i god tid innan man ska äta dem.
Kan de tänkas "tappa" smak undertiden de ligger i kylen?

Lite djupdykning i ämnet, intressant!

Citera
2009-01-23, 10:09
Medlem
klybans avatar
Tomater i kylen ger tomaten en konsistens som inte är så trevlig.
Citera
2009-09-08, 16:21
Medlem
Lagra pastasallad?

Jag undrar i hur många dagar man kan lagra pastasallad (med kyckling och currysås), i kylen? Innan man inte bör äta av det. Jag skulle ju gissa att 2-3 dagar inte är så stort problem men hur är det med en vecka.

Hade tänkt göra stor gryta och ha i kylen att ta när det behövs
Citera
2009-09-08, 16:26
Bannlyst
En vecka är nog på gränsen. Om inte annat så blir ju grönsakerna lite sunkiga efter ett par dagar i kylen.
Citera
2009-09-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molandinho
En vecka är nog på gränsen. Om inte annat så blir ju grönsakerna lite sunkiga efter ett par dagar i kylen.

Ok, men hur är det med att bara lagra kyckling och pastan (alltså att man gör salladen efterhand)?
Citera
2009-09-08, 20:49
Medlem
FordEscis avatar
Tillaga pasta och kyckling, fördela å blanda lagom mängd per påse, och frys sedan in. När du är sugen så plockar du fram en påse med kyckling/pastablandning och blandar med sallad. Annars finns fryst salladskycklign att köpa, så kan du skita i pasta som bara förstör det hela.
Citera
2009-09-08, 21:10
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EssAyy
Jag undrar i hur många dagar man kan lagra pastasallad (med kyckling och currysås), i kylen? Innan man inte bör äta av det. Jag skulle ju gissa att 2-3 dagar inte är så stort problem men hur är det med en vecka.

Hade tänkt göra stor gryta och ha i kylen att ta när det behövs
Hehe, lagrad pastasallad lät förjävla äckligt En produkt som inte vinner på lagring helt enkelt.
Nä, men tillagad kyckling och pasta var för sig håller kanske uppemot en vecka. Samtidigt så måste du ju ändå tillaga currysåsen, så då tjänar du nog ingen tid över huvud taget.

Det börjar kanske bli dags för en klistrad tråd om olika matvarors livslängd?
Citera
2009-11-03, 15:59
Medlem
Hispers avatar
Den stora "kan jag äta det här tråden"

Det förekommer återkommande trådar där man frågar om man kan äta mat vars bäst-före-datum passerat eller att man glömt mat framme över natten etc.

I stället för att ha en tråd för varje typ av mat/ingrediens så vill jag att dessa frågor postas i den här tråden. Alla nya trådar som postas rörande mats tjänlighet etc kommer antingen att låsas eller "mergas" in i den här tråden.

/Mod
Citera
2009-11-03, 16:11
Medlem
Jag har ett paket sohlbergs blodpudding i kylskåpet som gick ut 12 oktober. Har alltid legat i kylen oöppnad. Och ärligt talat ser den likadan ut som då jag köpte den.

Kan man äta denna nu, och om inte annat hur länge kan den vara ätbar ? Ja i ett nyttigt syfte.
Citera
2009-11-03, 16:16
Medlem
Mandic!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Jag har ett paket sohlbergs blodpudding i kylskåpet som gick ut 12 oktober. Har alltid legat i kylen oöppnad. Och ärligt talat ser den likadan ut som då jag köpte den.

Kan man äta denna nu, och om inte annat hur länge kan den vara ätbar ? Ja i ett nyttigt syfte.
Smaka på den..
Citera
2009-11-03, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire

Steg ett borde väl vara att lukta på den. Det känns som att blodpudding ska ge ifrån sig en ej så angenäm doft när den blir oätbar.
Citera
2009-11-03, 16:17
Medlem
Det är väl inte så mycket man behöver tänka på...

Ser varan ut som den gjorde innan den gick ut?

Luktar den, känns den likadant?

Skär/häll, något konstigt/mögel?

Ta ett smakprov, är det tillräckligt gott?

Släng eller ät upp!

Edit: Vi har inte tvång på att svälja grejer i Sverige, så spotta ut det om det inte är gott så blir du inte sjuk om du missat att det är kasst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in