Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-03, 10:21
  #1
Medlem
Sweetiepies avatar
Hittade följande på erixson bloggen http://erixon.com/blogg/2009/10/den-...ill-klamma-at/

Dagens Industri hade igår en ledare med utmärkt överblick över Socialdemokraternas skattepolitik “Det här är den tiondel Sahlin vill klämma åt” (ej online).

Mona Sahlin sa i sitt öppningstal vid S-kongressen att “den rikaste tiondelen” har fått den största andelen av Alliansens skattesänkningar. Det är detta som ligger till grund för partiets mantra om att ”de rika” gynnats. Men som DI skriver:

Citat:
Men vilka är dessa 10 procent, och hur mycket betalar de i skatt? […] Det är riksdagens utredningstjänst som har gjort beräkningarna åt de rödgröna. Från samma material kommer DI:s siffror […]

Den tiondel som har fått 23,6 procent av regeringens skattesänkningar betalar trots sänkningen 33 procent av de samlade inkomstskatterna.

Den tiondel som tjänar minst har fått 2,4 procent av skattesänkningarna, men betalar bara 1 procent av skatten.

Alltså: de tio procent som tjänar mest betalar alltså en avgjort större andel av skatterna än någon annan inkomstgrupp. Även efter Alliansens sänkningar. DI fortsätter:

Citat:
En privatanställd arbetare tjänade i snitt 22.800 kr i månaden i fjol [och] har fått 13,2 procent av skattesänkningarna och betalar nu 9 procent av skatten. Ingen heltidsanställd LO-medlem har fått behålla en så stor del av sin lön när Mona Sahlin och Thomas Östros har suttit i regeringen.

Det är hur mycket olika inkomstgrupper faktiskt betalar, och då har inget förändrats: höginkomsttagarna betalar skyhögt mer i skatt — fortfarande. Detta medan låg- och medelinkomsttagarna fått ut mer av sin lön för arbetet.

Vad tycker ni om Monas sätt att beräkna och förklara det hela? Är den vettig eller lögnaktig?
Citera
2009-11-03, 11:32
  #2
Medlem
ChristianXs avatar
Visst är det lögner om man skall hårddra det. Samma sak med påståendena om att regeringen lånar för att sänka skatten. Då skatteintäkterna har ökat och statens upplåning samtidigt minskat så krävs det ju ingen raketforskare för att inse att så inte är fallet. Det är ju busenkelt att kika in på RGK och SCB och verifiera detta.

Kontentan är ju att ifall skatten inte hade sänkts så hade troligen upplåningen behövt ökas...
Citera
2009-11-03, 11:52
  #3
Medlem
hurvardetnus avatar
Har Mona hållit sej till verkligheten någon gång?

Det hon försöker göra är att vinna billiga poäng på folk som inte tänker längre än vad näsan räcker.

Sedan går det att köra lite vita lögner då och då.

Som detta som ett ex.

http://ekonomismen.blogspot.com/2009...ionarerna.html
Citera
2009-11-03, 13:05
  #4
Medlem
Lögnaktig ? Ja

Vettig ? Ja

Snälla TS, det är politik. Om Mona lyckas förmedla budskapet att de 10 % med de högsta inkomsterna fått mer än hälften av skattesänkningarna så gör hon ett bra jobb. Det spelar ingen roll att det inte är sant.

DI statistik var mycket bra och borde publiceras på fler ställen. Det tråkiga är att de flesta presumtiva Mona-väljare inte klarar av att läsa stapeldiagram.
Citera
2009-11-03, 13:20
  #5
Medlem
HC47s avatar
Har tänkt på detta ett tag. Det som är mest irriterande är att ingen från alliansen tycks slänga upp de verkliga siffrorna i ansiktet på Sahlin.
Citera
2009-11-03, 13:35
  #6
Moderator
Strix m/94s avatar
Nej...

Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Har tänkt på detta ett tag. Det som är mest irriterande är att ingen från alliansen tycks slänga upp de verkliga siffrorna i ansiktet på Sahlin.

...det har slagit mig också. Väntar man tills siffrorna blivit bättre framåt vårkanten och då närmare valet går till storoffensiv? Sannolikt har man ju siffrorna på sin sida.
Citera
2009-11-03, 15:53
  #7
Medlem
LYNWAs avatar
För den som vill läsa mer om Monas lögner kan jag tipsa om denna blogg:
http://monaljuger.wordpress.com/
Citera
2009-11-03, 18:31
  #8
Medlem
RedXs avatar
En av de roligaste proganda/halvlögnerna som sossarna ägnar sig åt är deras tolkning av ungdomsarbetslösheten som nu "ökar kraftigt" som följd av "regeringens politik".

Går man in på scb ser man förvisso att ungdomsarbetslösheten ökar, men att den så sent som i somras var på samma nivå som den var inför valet 2006. Att den minskade kraftigt under den korta tid som alliansen fick regera i högkonjunktur vänds nu emot regeringen, då en återgång till sossarnas nivåer beskrivs som en "katastrof".

Roligt värre, i synnerhet med tanke på att situationen är något annorlunda idag än under sossarnas senaste mandatperiod vid makten.
Citera
2009-11-03, 21:17
  #9
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
En av de roligaste proganda/halvlögnerna som sossarna ägnar sig åt är deras tolkning av ungdomsarbetslösheten som nu "ökar kraftigt" som följd av "regeringens politik".
Vilket också är fallet med den totala arbetslösheten. Den var under flera tillfällen högre under S mandatperioder än vad den är idag. Det var dessutom under högkonjunktur...

Jag tror att Alliansen helt enkelt inte bemöter detta för att inte bränna sitt krut i förväg. Väljarens - och i synnerhet sosseväljarens - minne vad gäller sådant är ju tämligen kort...
Citera
2009-11-03, 23:19
  #10
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag tror att Alliansen helt enkelt inte bemöter detta för att inte bränna sitt krut i förväg. Väljarens - och i synnerhet sosseväljarens - minne vad gäller sådant är ju tämligen kort...
Jag hoppas verkligen att du har rätt. Men jag är rädd för att man är så fullt upptagen med att regera, så att man inte riktigt har tid att ens läsa vad oppositionen gör för utspel, än mindre kontra med fakta.
Citera
2009-11-03, 23:22
  #11
Medlem
LYNWAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Jag hoppas verkligen att du har rätt. Men jag är rädd för att man är så fullt upptagen med att regera, så att man inte riktigt har tid att ens läsa vad oppositionen gör för utspel, än mindre kontra med fakta.


Anledningen så som jag förstått det att det är tyst från främst regeringen är ett EU-ordförandeskapet kräver en hel del. Så efter nyår bör det bli ett allt större fokus på vilka utspel oppositionen gör.
Citera
2009-11-03, 23:54
  #12
Medlem
Pokerkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag tror att Alliansen helt enkelt inte bemöter detta för att inte bränna sitt krut i förväg. Väljarens - och i synnerhet sosseväljarens - minne vad gäller sådant är ju tämligen kort...
Kanske. Men problemet är att om man inte bemöter ett påstående direkt, så utgår allmänheten från att det stämmer. Jag tror inte att det duger att kommentera påståendet flera månader senare. Rent allmänt så tycker jag att alliansen har en urusel PR-avdelning. De har fått så många "öppna mål" senaste året men ändå avstått från att göra något uttalande.

De kan inte räkna med att journalister på eget initiativ ska påpeka fel i Sahlins uttalande åt dem. De kan inte heller räkna med att medelsvensson ska göra egna efterforskningar och t ex jämföra officiella arbetslöshetssiffror de senaste åren. Det kanske möjligen fungerar för välutbildade medelklassväljare i storstad, men den gruppens röster har de ju redan i vilket fall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback