Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-02, 23:21
  #1
Medlem
Kåwnans avatar
Varför tas inte detta upp? 25 % av Sveriges ungdomar kan knappt läsa och folk är upprörda över den ungdomsarbetslöshet alliansen skapat samtidigt som de flesta ignorerar krisens effekter.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Artikl...tan-slutbetyg/

"även när man ger eleverna ett par år till har siffran bara kommit upp i 76 procent. Det är alltså en av fyra elever som efter fem år fortfarande inte fått något slutbetyg från gymnasieskolan."

Jävla flum Sverige.
__________________
Senast redigerad av Kåwnan 2009-11-02 kl. 23:33.
Citera
2009-11-02, 23:27
  #2
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kåwnan
Varför tas inte detta upp? 25 % av Sveriges ungdomar knappt kan läsa och folk är upprörda över den ungdomsarbetslöshet alliansen skapat samtidigt som de flesta ignorerar krisens effekter.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Artikl...tan-slutbetyg/

"även när man ger eleverna ett par år till har siffran bara kommit upp i 76 procent. Det är alltså en av fyra elever som efter fem år fortfarande inte fått något slutbetyg från gymnasieskolan."

Jävla flum Sverige.

Jävla flum USA och flum Nya Zeeland också alltså? Enligt artikeln har de ungefär lika många examinerade som vi har. Trots ganska annorlunda, icke-flummiga, utbildningssystem.

Den främsta anledningen till de låga slutbetygen är naturligtvis att det inte gör så stor skillnad om du har G eller saknar betyg i ämnen du inte har "användning" för i ditt framtida arbetsliv, t ex Idrott och Hälsa eller Historia. Incitamenten saknas helt enkelt.
Citera
2009-11-02, 23:30
  #3
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stroh-M.D.
Jävla flum USA och flum Nya Zeeland också alltså? Enligt artikeln har de ungefär lika många examinerade som vi har. Trots ganska annorlunda, icke-flummiga, utbildningssystem.
Fast att vara lika flum som USA är väl inte vad man vill.
Citera
2009-11-02, 23:31
  #4
Medlem
Kåwnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stroh-M.D.
Jävla flum USA och flum Nya Zeeland också alltså? Enligt artikeln har de ungefär lika många examinerade som vi har. Trots ganska annorlunda, icke-flummiga, utbildningssystem.

Den främsta anledningen till de låga slutbetygen är naturligtvis att det inte gör så stor skillnad om du har G eller saknar betyg i ämnen du inte har "användning" för i ditt framtida arbetsliv, t ex Idrott och Hälsa eller Historia. Incitamenten saknas helt enkelt.

Saknar slutbetyg gör man om man inte ens har varit närvarande vid kurserna, ett IG är ett betyg. Det som sägs här är att 25 % i princip skiter helt i ett eller flera ämnen, inte att de får IG i ett eller flera ämnen.

Om du inte tycker det låter oroande så ja... Skönt.

Sedan så kan jag lova dig att alla seriösa, även om de inte bryr sig om idrott eller hälsa satsar fullt ut på dessa då de bidrar till ett högre snitt.
Citera
2009-11-02, 23:33
  #5
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Fast att vara lika flum som USA är väl inte vad man vill.

Fast enligt rådande definition på "flumskola" så kan man knappast kalla USA i post-no-child-left-behind-situationen för flummigt.

Om det finns något land med mer krav på betyg, examinationer, skolor och lärare beroende av elevers prestationer etc. har jag aldrig hört talas om det.
Citera
2009-11-02, 23:37
  #6
Medlem
BeachHunterNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kåwnan
Saknar slutbetyg gör man om man inte ens har varit närvarande vid kurserna, ett IG är ett betyg. Det som sägs här är att 25 % i princip skiter helt i ett eller flera ämnen, inte att de får IG i ett eller flera ämnen.

Om du inte tycker det låter oroande så ja... Skönt.

Sedan så kan jag lova dig att alla seriösa, även om de inte bryr sig om idrott eller hälsa satsar fullt ut på dessa då de bidrar till ett högre snitt.


Javisst, men får man ig i svenska så kanske man väljer bort det ämnet (om det går?) och får således inget.

Skulle vara intresant att få reda på lite statistik, vilka orter som höjer snittet. För ingen i min klass eller någon jag känner var utan betyg..
Citera
2009-11-02, 23:38
  #7
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kåwnan
Saknar slutbetyg gör man om man inte ens har varit närvarande vid kurserna, ett IG är ett betyg. Det som sägs här är att 25 % i princip skiter helt i ett eller flera ämnen, inte att de får IG i ett eller flera ämnen.

Om du inte tycker det låter oroande så ja... Skönt.

Sedan så kan jag lova dig att alla seriösa, även om de inte bryr sig om idrott eller hälsa satsar fullt ut på dessa då de bidrar till ett högre snitt.

Naturligtvis gör de seriösa det. Men det har aldrig varit något problem, problemet är vad vi skall göra med de oseriösa.

Naturligtvis är det inte trevligt, men som jag ser rör det sig mest om bristande incitament (vilket snabbt kan rättas till) snarare än en fundamental brist i utbildningen.

Vad gäller slutbetyg håller jag inte med dig. Det jag förstått är att slutbetyg ges om eleven uppnått 2500 poäng vilket motsvarar godkänt i alla ämnen.

Wikipedia instämmer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Slutbetyg
__________________
Senast redigerad av Stroh-M.D. 2009-11-02 kl. 23:42.
Citera
2009-11-02, 23:44
  #8
Medlem
Kåwnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeachHunterN
Javisst, men får man ig i svenska så kanske man väljer bort det ämnet (om det går?) och får således inget.

Skulle vara intresant att få reda på lite statistik, vilka orter som höjer snittet. För ingen i min klass eller någon jag känner var utan betyg..

På högstadiet går det att välja bort ett betyg, inte på gymnasiet vad jag vet.
Citera
2009-11-02, 23:44
  #9
Medlem
BeachHunterNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stroh-M.D.
Naturligtvis gör de seriösa det. Men det har aldrig varit något problem, problemet är vad vi skall göra med de oseriösa.

Vad gäller slutbetyg håller jag inte med dig. Det jag förstått är att slutbetyg ges om eleven uppnått 2500 poäng vilket motsvarar godkänt i alla ämnen.

Naturligtvis är det inte trevligt, men som jag ser rör det sig mest om bristande incitament (vilket snabbt kan rättas till) snarare än en fundamental brist i utbildningen.

Wikipedia instämmer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Slutbetyg

Nej? Att gå kurser som motsvarar 2500 timmar, räcker. Betygen kvittar.

Jag själv kunde gå runt 2800 på min inriktning, men då skulle jag få gå till halv 4 varje dag så valde bort några ointresanta ämnen. Hade klasskompisar som hade kurser för 2650 timmar men valde bort de som de fick IG på, för hur snyggt är IG i betygen?

Kåwnan, jodå. Man får väl helt enkelt säga att man inte vill ha med kursen/ämnet i betyget.
Citera
2009-11-02, 23:49
  #10
Medlem
Kåwnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stroh-M.D.
Naturligtvis gör de seriösa det. Men det har aldrig varit något problem, problemet är vad vi skall göra med de oseriösa.

Naturligtvis är det inte trevligt, men som jag ser rör det sig mest om bristande incitament (vilket snabbt kan rättas till) snarare än en fundamental brist i utbildningen.

Vad gäller slutbetyg håller jag inte med dig. Det jag förstått är att slutbetyg ges om eleven uppnått 2500 poäng vilket motsvarar godkänt i alla ämnen.

Wikipedia instämmer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Slutbetyg

Hur håller wikipedia med dig?

Säg såhär iallafall, jag kan få ett slutbetyg med alla G och ett IG, däremot får jag inte ett slutbetyg med alla G och ett UB.

Att bli icke godkänd får man bli, men om man inte ger läraren någon grund att forma ens betyg på (man är aldrig på lektionerna) så blir man utan betyg (UB) och således går man ut utan ett slutbetyg.

Så fungerar det vad jag vet, och jag går ju trots allt på gymnasiet
Citera
2009-11-02, 23:50
  #11
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeachHunterN
Nej? Att gå kurser som motsvarar 2500 timmar, räcker. Betygen kvittar.

Jag själv kunde gå runt 2800 på min inriktning, men då skulle jag få gå till halv 4 varje dag så valde bort några ointresanta ämnen. Hade klasskompisar som hade kurser för 2650 timmar men valde bort de som de fick IG på, för hur snyggt är IG i betygen?

Kåwnan, jodå. Man får väl helt enkelt säga att man inte vill ha med kursen/ämnet i betyget.

Jaja, det kanske stämmer. Jag har personligen aldrig haft någon anledning att spekulera i vad som krävs för slutbetyg. Jag "ansade" själv lite i betygen för att pressa upp snittet nog för läkarlinjen så att behöva fundera i vad som händer med ett IG var aldrig aktuellt.

Just Svenska A och B får man inte välja bort så vitt jag vet eftersom de är kärnämnen.
Citera
2009-11-02, 23:51
  #12
Medlem
Kåwnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeachHunterN
Nej? Att gå kurser som motsvarar 2500 timmar, räcker. Betygen kvittar.

Jag själv kunde gå runt 2800 på min inriktning, men då skulle jag få gå till halv 4 varje dag så valde bort några ointresanta ämnen. Hade klasskompisar som hade kurser för 2650 timmar men valde bort de som de fick IG på, för hur snyggt är IG i betygen?

Kåwnan, jodå. Man får väl helt enkelt säga att man inte vill ha med kursen/ämnet i betyget.

Jo om du läser extra får du välja bort

Men om du har betyg för 2500 P kan du inte välja bort något vad jag vet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback