2009-11-02, 13:22
Medlem
Jag fick avslag på försäkringskassan med anledning av att jag hade för "hög inkomst", jasså tänkte jag ska bli JÄVLIGT spännande och se hur de tänker nu.

Jag har haft alfa-kassa i 6 månader första halvåret,
5000 brutto och fått ut 3500,
sommarjobbat och fått ca 14000 brutto ca 20 000,
nu pluggar jag och får 2686 typ per månad,
alltså har jag fått in ca 54 000 detta året.
Varav de pengar jag egentligen tjänat blir ca 36 000...
Jävlar vilken hög inkmost

Man fick inte tjäna över 41 000 per år, BRUTTO, annars skulle det påverka bostadsbidraget

Frågeställning 1: Vilka får ens bodstads bidrag med detta sjuka system?
Pensionärer får ju?
Socialbidragstagare får väl?
Studenter trodde jag fick?

Är detta verkligen möjligt? Är det detta som är "välfärdssverige"?

Hur ser det ut för er som verkligen får bostadsbidrag?
Senast redigerad av Big_Cohones 2009-11-02 kl. 13:25.
Citera
2009-11-02, 13:31
Bannlyst
pensionärer får bostadstillägg och där är inkomstreglerna annorlunda.
Citera
2009-11-02, 13:40
Medlem
rwss avatar
Studenter. Man räknar bara bidragsdelen och inte lånedelen som inkomst (eller om det t.o.m. är 75 % av bidragsdelen?). Alternativt folk som går på soc. eller typ ensamstående mammor (tror att deras formel ändras baserat på antalet barn, men jag är inte säker - när jag ringde dem så vägrade de uppge exakt hur de räknar ut bostadsbidraget...).

Det finns ju utbildningar med mer än 2 förläsningar i veckan där man kanske inte har tid att extrajobba (och sommarjobb är inte alltid lätt att få heller). Så nog finns det folk som får bostadsbidrag.

Fattar att du är upprörd men tanken är nog att folk med så låg inkomst som du inte borde kunna klara sig och att socialen därför skulle stå för hyran. Så funkar det i Sverige!!
Citera
2009-11-02, 13:51
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Cohones
Är detta verkligen möjligt? Är det detta som är "välfärdssverige"?

Finns detta välfärdssverige? Har aldrig fått bostadsbidrag trots att jag antagligen varit berättigad till det vid några tillfällen... Tycker nog igentligen att bostadsbidragen borde slopas helt eller bara betalas till handikapade och sjuka. Fast det kanske det gör nu med de låga inkomst kraven....
Citera
2009-11-02, 17:23
Medlem
Bostadsbidrag för folk under 29 utan barn är främst avsett för studenter.. Hade du haft barn hade du nog fått ett hyfsat bostadsbidrag dock...
Citera
2009-11-02, 18:36
Medlem
DasTisus avatar
http://pbb.forsakringskassan.se/bob/...terIn.do#start

Har du en årsinkomst på 54'000, boendekostnad på 4'000 @40m2 är ensamstående under 29 utan barn får du 700/mån. Till exempel...
Senast redigerad av DasTisu 2009-11-02 kl. 18:40.
Citera
2009-11-02, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasTisu
http://pbb.forsakringskassan.se/bob/...terIn.do#start

Har du en årsinkomst på 54'000, boendekostnad på 4'000 @40m2 är ensamstående under 29 utan barn får du 700/mån. Till exempel...

De verkar inte ta hänsyn till storlek på boende alls. Jag har 10m2 o betalar 2800 i månaden. Är student så vi får se...kommer överklaga iallafall.
Citera
2009-11-02, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Cohones
De verkar inte ta hänsyn till storlek på boende alls. Jag har 10m2 o betalar 2800 i månaden. Är student så vi får se...kommer överklaga iallafall.

Är du inte nöjd så gör det... Nu är ju reglerna så att om man har för hög inkomst under ett år så har man inte rätt till bostadsbidrag... Men det kostar bara ett frimärke och lite tid att begära omprövning (vilket du ska göra innan överklagan.) men jag har svårt o tänka mig att man kommer fram till något annat, inte med mindre än att du måste visa upp en lägre inkomst än du angivit..

Edit :
slog på fks sida..

"Ditt preliminära bostadsbidrag beräknas till

300 kronor per månad
Observera att beräkningen baseras på de uppgifter du själv angett nu. Den är inte exakt utan ger endast en uppfattning av vad du skulle kunna få i preliminärt bostadsbidrag. Inga uppgifter som du lämnar här registreras hos Försäkringskassan.

Om du däremot lämnar en ansökan om preliminärt bostadsbidrag till Försäkringskassan beräknas bidraget på de uppgifter du anger i den. Uppgifterna registreras och du får ett skriftligt beslut om preliminärt bostadsbidrag.

Dessa uppgifter har du angett för den preliminära beräkningen
Du är ensamstående utan barn

Bostadskostnad: 2 800 kronor per månad Bostadsyta: 10 kvadratmeter Din årsinkomst före skatt: 54 000 kronor per år "

på dom uppgifter du lämnat borde du få lite iaf... du får kolla vad du anmält för uppgifter till fk..
Senast redigerad av moggward 2009-11-02 kl. 22:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in