Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-01, 21:52
  #1
Medlem
RedXs avatar
Kort summering av min teori:

Om sossarna vinner valet kommer de att regera med Mona Sahlin som statsminister och två mer eller mindre helt verklighetsfrånvända samarbetspartier. Man kommer att jämföras med en alliansregering som har skött den ekonomiska krisen på ett sätt som till och med de flesta vänsterväljare anser vara bra. Jag har svårt att se vad det socialdemokratiska partiet har att vinna på detta - åtminstone på längre sikt.

En valförlust skulle, å andra sidan, ge partiet ett svepskäl att byta ut den inkvoterade Sahlin till förmån för en partiledare som väljs med kompetens som ett av de viktigare kriterierna. Man kan bryta med vänsterpartiet och förnya partiet - på allvar den här gången.

Alternativet är en totalt misslyckad mandatperiod (där man dessutom lär behöva handskas med Sd, vilket kommer att ställa till det för regeringen) med en näst intill garanterad valförlust 2014.

Vad tror ni om denna teori? Är jag ute och cyklar, eller kan det ligga något i faktumet att både Sverige som land och socialdemokraterna som parti har mest att vinna på en seger för alliansen 2010?
Citera
2009-11-01, 21:57
  #2
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Man kommer att jämföras med en alliansregering som har skött den ekonomiska krisen på ett sätt som till och med de flesta vänsterväljare anser vara bra.
Jag tycker det är helt tvärtom. De vänsterväljare jag har pratat med säger att det har de så dåligt under denna regeringen jämfört med förra och skyller den världsekonomiska kris på Reinfeldt. IMO så tror jag de flesta vänsterväljare tycker att alliansen har skött ekonomin dåligt.
Citera
2009-11-01, 22:04
  #3
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lewis-Black
Jag tycker det är helt tvärtom. De vänsterväljare jag har pratat med säger att det har de så dåligt under denna regeringen jämfört med förra och skyller den världsekonomiska kris på Reinfeldt. IMO så tror jag de flesta vänsterväljare tycker att alliansen har skött ekonomin dåligt.

Jag tror inte att särskilt många vänsterväljare egentligen tror att alliansregeringen ligger bakom finanskrisen. Det är väl bara de allra mest korkade av vänsterväljarna som tror något sådant. Det är skillnad på vad folk säger och vad folk egentligen tycker/tror.
Citera
2009-11-01, 22:09
  #4
Medlem
Leif Ds avatar
Tja, jag var inne på lite samma tankar vid valet 2006. Men valet 2006 förlorade Partiet på att man fortfarande satt med Den Fete som partiordförande, istället för Anna Lindh som var plan 1A. Tyvärr blev ju hon kulturberikad strax innan valet...

Men 2010 ser ut att kunna bli ett nytt läge, och för Mon Sahlin ser det ut att finnas 2 primära alternativ, båda är dåliga:

1: Mjoritetsregering där stor energi kommer att gå åt till att hindra Ohly och Eriksson att ine kasta sand på varandra i regeringssandlådan. + att hela tiden hålla undan för den där otäcka Maria Wetterstrands finter och knep för att själva skaffa sig Makt.

2: Samma som ovan, men i minoritet. Shalin måste du inte bara få sams på mupparna och komunsiterna, utan även jämka in någon form av "borgligt" parti i resp fråga. Dessutom hela tiden bevaka så att hon inte lägger förlsag som SD kan tänkas stödja på något sätt.

Båda alternativen ser jag som rena mardrömmen och skulle för egen del gärna släppa en period till, särskilt om det innebär att Aliansen måste sitta i regeringsställnng med beroende av SD. Hake: Om sossarna blir största parti så har nog Aliansen ingen lust att tjafsa med SD heller, Reinfledt avgår och talmannan måste då ge ledaren av det största pariet (som får antas bli sossarna) att bilda regering. Vare sig hon vill eller inte. Kort sagt: Situationen kan bli knepig.

Joker: Sossarna och moderaterna skiter i allat gammalt groll och bildar en egen, majoritets regering. Måna Muslim säger i TV: Vi måste göra så här för att hålla SD utanför makten. Vi tror att väljarna förstår att det är bäst för dom själva att v struntar i alla vi sa före valet.
Reinfeltdt: Ja, nåt ditåt...
Citera
2009-11-01, 23:49
  #5
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
1: Mjoritetsregering där stor energi kommer att gå åt till att hindra Ohly och Eriksson att ine kasta sand på varandra i regeringssandlådan. + att hela tiden hålla undan för den där otäcka Maria Wetterstrands finter och knep för att själva skaffa sig Makt.

Glöm inte att Eriksson/Wetterstrand inte kan sitta kvar som språkrör efter valet, då de har suttit max antal år man får göra som språkrör i Mp.
Citera
2009-11-01, 23:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waste
Glöm inte att Eriksson/Wetterstrand inte kan sitta kvar som språkrör efter valet, då de har suttit max antal år man får göra som språkrör i Mp.

Nej, men de kan bli ministrar vilket ger precis lika mycket tid i rampljuset och en väldig massa makt.
Citera
2009-11-02, 00:02
  #7
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waste
Glöm inte att Eriksson/Wetterstrand inte kan sitta kvar som språkrör efter valet, då de har suttit max antal år man får göra som språkrör i Mp.

Inget hindrar dock att dom sitter i en regering. Även om dom inte är språkrör.
Citera
2009-11-02, 00:41
  #8
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waste
Glöm inte att Eriksson/Wetterstrand inte kan sitta kvar som språkrör efter valet, då de har suttit max antal år man får göra som språkrör i Mp.
Ja, det är väl en viss max-tid på raken man får sitta som språkrör. Men det är väl inget som hindrar att de kommer tillbaka senare? Lite återvinning så att säga ... i äkta MP-style.

Men innan den dagen kommer så vet man aldrig vilka typer som leder partiet. Jag kan i alla fall knappt namnet på någon annan aktiv miljöpartist än Peter och Maria.
Det ska väl vara den där ”liberala” Kaplan som försöker skapa sig lite utrymme, men sedan känns det svårt.

Fridolin var dock bra på att synas då han var aktiv, och vem vet, han kanske ligger i pipeline att återvinnas.

Tappade lite topic, sorry
__________________
Senast redigerad av Svejk 2009-11-02 kl. 00:43.
Citera
2009-11-02, 11:45
  #9
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lewis-Black
Jag tycker det är helt tvärtom. De vänsterväljare jag har pratat med säger att det har de så dåligt under denna regeringen jämfört med förra och skyller den världsekonomiska kris på Reinfeldt. IMO så tror jag de flesta vänsterväljare tycker att alliansen har skött ekonomin dåligt.


Hur kan den världsekonomiska kris som nu blåser över världen skyllas på Reinfeldt?

Jag är helt övertygad om att de haft det sämre med en S regering vid makten nu.
Citera
2009-11-02, 12:10
  #10
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurvardetnu
Hur kan den världsekonomiska kris som nu blåser över världen skyllas på Reinfeldt?

Jag är helt övertygad om att de haft det sämre med en S regering vid makten nu.

Precis som det är allmänt känt att den förra bankkrisen skapades av moderaterna själva är det allmänt känt att Reinfeldt ligger bakom denna internationell kris för att han sänkte skatten och A-kassan 5%.

*Obs! IRONI*
Citera
2009-11-02, 12:16
  #11
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurvardetnu
Hur kan den världsekonomiska kris som nu blåser över världen skyllas på Reinfeldt?
Det är också det jag brukar fråga dem och då inser de hur banal den tanken är. Men då brukar de försvara sig med att de hade det mycket bättre innan Alliansen styrde(ja, de är arbetslösa).

Citat:
Ursprungligen postat av hurvardetnu
Jag är helt övertygad om att de haft det sämre med en S regering vid makten nu.
Japp, men de vägrar inse det. De tror att högre skatter är lösningen på alla problem när det är tvärtom i en finanskris.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback