Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-01, 04:10
  #1
Medlem
Hej!

Hoppat av min utbildning som jag startade HT09 (redan? jo det stämmer, kändes helt fel) och hittade för sent den utbildningen jag skulle gått istället - nämligen Risk- och krishanteringsprogrammet på Mittuniversitetet.

Då är ju fråga, för jag har för mig att Mittuniversitetet anses som skit hur vettig utbildningen verkar?

Alltid varit intresserad av säkerhet och skulle tycka det var riktigt intressant med risk/konflikthantering. Läste tidigare Statsvetenskap på FHS som ger 2 "unika" inriktningar mot antingen konflikthantering & int. relationer eller säkerhetspolitik. Dock kom jag på att jag ogillade statsvetenskap starkt:P

Tittade däremot på antagningspoängen för HT09 (den startade första gången HT09) och det var (på Mittuniversitetet, alltså Riskutbildningen):

HP 0.10
BG 13.9

Jag skrev nu senast 1.2 eller 1.3 på HP och har ca. 15.8 i BG så jag är väl inte någon Einstein men iom. att intagningen varit så pass låg kan man säga ex. att utbildningen i sin tur är på en väldigt "basic" nivå eller är det bara att inte många har upptäckt den ännu?

Generellt kring just den specifika utbildningen eller kring Mittuniversitetet som universitet och kvalitén på den skolan samt hur den värderas hos framtida arbetsgivare uppskattas!

Finns det några andra utbildningar likt denna i Sverige?
Vet att det finns:
1st KY "Risk Management" i Mölnycke
1st "Riskhantering" eller liknande i Umeå (mer inr. mot bistånd/hjälparbete)
1st mer mot brandsäkerhet av Räddningsverket (vet ej vart)
förutom dessa, då dessa intresserar mig inte av olika anledningar........

MVH - MrJohnDoe
Citera
2009-11-01, 05:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Hej!

Hoppat av min utbildning som jag startade HT09 (redan? jo det stämmer, kändes helt fel) och hittade för sent den utbildningen jag skulle gått istället - nämligen Risk- och krishanteringsprogrammet på Mittuniversitetet.

Då är ju fråga, för jag har för mig att Mittuniversitetet anses som skit hur vettig utbildningen verkar?

Alltid varit intresserad av säkerhet och skulle tycka det var riktigt intressant med risk/konflikthantering. Läste tidigare Statsvetenskap på FHS som ger 2 "unika" inriktningar mot antingen konflikthantering & int. relationer eller säkerhetspolitik. Dock kom jag på att jag ogillade statsvetenskap starkt:P

Tittade däremot på antagningspoängen för HT09 (den startade första gången HT09) och det var (på Mittuniversitetet, alltså Riskutbildningen):

HP 0.10
BG 13.9

Jag skrev nu senast 1.2 eller 1.3 på HP och har ca. 15.8 i BG så jag är väl inte någon Einstein men iom. att intagningen varit så pass låg kan man säga ex. att utbildningen i sin tur är på en väldigt "basic" nivå eller är det bara att inte många har upptäckt den ännu?

Generellt kring just den specifika utbildningen eller kring Mittuniversitetet som universitet och kvalitén på den skolan samt hur den värderas hos framtida arbetsgivare uppskattas!

Finns det några andra utbildningar likt denna i Sverige?
Vet att det finns:
1st KY "Risk Management" i Mölnycke
1st "Riskhantering" eller liknande i Umeå (mer inr. mot bistånd/hjälparbete)
1st mer mot brandsäkerhet av Räddningsverket (vet ej vart)
förutom dessa, då dessa intresserar mig inte av olika anledningar........

MVH - MrJohnDoe

http://www.umu.se/utbildning/program...am/?code=SGIKK - lär ju knappast vara sämre än det de har på Miun! Hittade på google, håll till godo!

När det gäller Miun så är det inte en fråga om huruvida det är en dålig skola, utan om huruvida du märker det (huruvida du är kompis med Henkedemelon, om vi så säger).
Citera
2009-11-01, 09:55
  #3
Medlem
På LTH finns det en master-utbildning inom Risk management and safety engineering (http://www.riskhantering.lth.se/utbi...versikt_risk/). Som ges utav avdelningen för brandteknik (Som har väldigt bra internationellt rykte) dock så krävs det att du har läst 180 p valfri civ ing alt brandingenjör
Citera
2009-11-01, 17:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
http://www.umu.se/utbildning/program...am/?code=SGIKK - lär ju knappast vara sämre än det de har på Miun! Hittade på google, håll till godo!

När det gäller Miun så är det inte en fråga om huruvida det är en dålig skola, utan om huruvida du märker det (huruvida du är kompis med Henkedemelon, om vi så säger).

Tack för ditt svar, det är den "Umeå"-utbildningen jag nämnde i min första post, däremot så märkte jag först nu att det fanns olika inriktningar på den:
- humanitär katastrofhjälp
- förhandling och konfliktlösning
- social och ekonomisk återuppbyggnad

Så den "andra" inriktningen är isåfall intressant, ska kolla lite vidare på den.
Däremot verkar den "generella" approach som Mittuniversitet ger vara mer attraktiv. Dessutom är det 10v praktik på den utbildningen, ska se hur praktik ser ut hos Umeå.

Okej så vissa utbildningar märker man en viss låg kvalitétsnivå på och andra inte? Eller är det så att beroende på vilken sorts "person" man är så märker man det eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av zlatankomplex
På LTH finns det en master-utbildning inom Risk management and safety engineering (http://www.riskhantering.lth.se/utbi...versikt_risk/). Som ges utav avdelningen för brandteknik (Som har väldigt bra internationellt rykte) dock så krävs det att du har läst 180 p valfri civ ing alt brandingenjör

Tack för ditt svar, jag är intresserad av program utan tidigare förkunskapskrav (dvs. som kräver tidigare akademiska meriter) och mer generella inom risk och konflikthantering, inte så intresserad av en utb. nischad mot brandteknik.

Isf. mer militära kriser/konflikter eller kriser/konflikter som grupper/händelser (ex. terrorister/pandemier) sätter på samhället.

Däremot är din åsikt att LTH värderas mer internationellt än MIUN intressant och stämmer nog, jag är intresserad av att arbeta utomlands efter examen så det är en bra poäng.
Citera
2009-11-01, 19:57
  #5
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Tack för ditt svar, det är den "Umeå"-utbildningen jag nämnde i min första post, däremot så märkte jag först nu att det fanns olika inriktningar på den:
- humanitär katastrofhjälp
- förhandling och konfliktlösning
- social och ekonomisk återuppbyggnad

Så den "andra" inriktningen är isåfall intressant, ska kolla lite vidare på den.
Däremot verkar den "generella" approach som Mittuniversitet ger vara mer attraktiv. Dessutom är det 10v praktik på den utbildningen, ska se hur praktik ser ut hos Umeå.

Okej så vissa utbildningar märker man en viss låg kvalitétsnivå på och andra inte? Eller är det så att beroende på vilken sorts "person" man är så märker man det eller inte?



Tack för ditt svar, jag är intresserad av program utan tidigare förkunskapskrav (dvs. som kräver tidigare akademiska meriter) och mer generella inom risk och konflikthantering, inte så intresserad av en utb. nischad mot brandteknik.

Isf. mer militära kriser/konflikter eller kriser/konflikter som grupper/händelser (ex. terrorister/pandemier) sätter på samhället.

Däremot är din åsikt att LTH värderas mer internationellt än MIUN intressant och stämmer nog, jag är intresserad av att arbeta utomlands efter examen så det är en bra poäng.


En bra poäng? Om du har en branding. examen i botten kommer du åtminstone ha en chans på arbetsmarknaden. Vad hade du tänkt söka för jobb med en helt eller halvt okänd examen från ett - no offence - tramsuniversitet?
Citera
2009-11-01, 20:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe

Okej så vissa utbildningar märker man en viss låg kvalitétsnivå på och andra inte? Eller är det så att beroende på vilken sorts "person" man är så märker man det eller inte?

Är man en vanlig arbetarson från svenska glesbygden så märker man nog inte att kvalitén är dålig; har man hela sitt liv haft akademiskt utbildade människor omkring sig, sedan tonåren diskuterat akademiska ämnen osv. så bör man veta väldigt väl på förhand varför man ger sig in på att studera på en dylik skitskola som Miun. Kvalitén jag påträffat på alla mindre universitet är märkbart och skrämmande låg. Det är därför ingen överraskning att man inte får ut några större fördelar genom en sådan utbildning i arbetslivet, förutsatt att den i sig inte bara är en strategisk nödvändighet.

Jag skulle råda dig att börja i andra änden av problemet; kolla in vad det är för jobb du vill ha. När du fastställt det kan du gå vidare och ta reda på vilken som är bästa utbildningen. Verkar mera vattentätt...
Citera
2009-11-01, 20:38
  #7
Medlem
Om man vill satsa på att bli något inom risk och krishantering så tror jag bara att det finns två realistiska vägar. 1) Gå ett tekniskt alt ekonomisk 180 p program och välj sedan att inrikta dig genom antingen riskhantering (LTH) eller någon riskliknande inriktning inom väg och vatten. 2) Skaffa någon form utav militär eller annan praktiskt erfarenhet/utbildning där du kommer i direkt kontakt med risk och krishantering, välj sedan att läsa en fördjupning inom ditt område. På köpenhamns universitet finns det en ny master "master of disaster" som ska vara väldigt bra. Att direkt börja läsa risk och krishantering tror inte jag leder någonvart eftersom det gäller att kunna sticka ut från mängden av samhällsvetare som läser blandade kurser inom området.
Citera
2009-11-01, 21:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
En bra poäng? Om du har en branding. examen i botten kommer du åtminstone ha en chans på arbetsmarknaden. Vad hade du tänkt söka för jobb med en helt eller halvt okänd examen från ett - no offence - tramsuniversitet?

No offence taken, kom just på vad du menade med branding. och trodde du menade någon form av märkesskola eller känd examen (ex. civiling) men kom på att du menade brandingenjör.

Just brandingenjör är inget som intresserar mig.
Vill dessutom inte behöva läsa in en fil. kand för sedan läsa en master utan vill "att det ska räcka med en fil. kand".
Brandskydd ingår säkert inom Risk&Konflikthantering men vill inte ha någon spec. inriktning mot just det.

Det som jag skulle vilja jobba med är väl ex. att jobba som säkerhetschef eller liknande på ett stort företag gärna utomlands eller ett företag som utför riskanalyser på konsultbasis så man får resa mycket utomlands.

Alt. för Europol/SÄPO eller liknande för att analysera risker (terroristhot) eller Smittskyddsinstitutet för att analysera risker för ev. pandemi och hur den skulle sprida sig....Kortfattat även om detta låter barnsligt så inom militären/polisen och liknande. Jobb som ska innebära jobba utomlands eller jobba hos utländska företag.

Förstår att det inte kommer att ske när jag viftar med mitt MIUN's examensbevis men en examen inom Risk&Konflikthantering ger väl ett jobb som man kan avancera sig upp inom eller få erfarenhet inom för att sedan söka till ett jobb likt det jag nämnde?

Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Är man en vanlig arbetarson från svenska glesbygden så märker man nog inte att kvalitén är dålig; har man hela sitt liv haft akademiskt utbildade människor omkring sig, sedan tonåren diskuterat akademiska ämnen osv. så bör man veta väldigt väl på förhand varför man ger sig in på att studera på en dylik skitskola som Miun. Kvalitén jag påträffat på alla mindre universitet är märkbart och skrämmande låg. Det är därför ingen överraskning att man inte får ut några större fördelar genom en sådan utbildning i arbetslivet, förutsatt att den i sig inte bara är en strategisk nödvändighet.

Jag skulle råda dig att börja i andra änden av problemet; kolla in vad det är för jobb du vill ha. När du fastställt det kan du gå vidare och ta reda på vilken som är bästa utbildningen. Verkar mera vattentätt...

Låter vettigt, jag kommer väl delvis från en akademikerfamilj, vi talar inte direkt om akademiska ämnen men diskuterar omvärlden och alltid kunnat diskutera historia/religon/andra kulturer/aktuella ämnen och mina föräldrar har uppmuntrat språkkunskaper samt har vidgat mitt vokabulär relativt mycket.

Ang. vad jag vill jobba med har du det precis ovanför det du skrev.
Inom militären/polisen som analytiker eller liknande eller hos ett konsultföretag där man får resa utomlands och utvärdera andra företag eller liknande eller arbeta utomlands.

Citat:
Ursprungligen postat av zlatankomplex
Om man vill satsa på att bli något inom risk och krishantering så tror jag bara att det finns två realistiska vägar. 1) Gå ett tekniskt alt ekonomisk 180 p program och välj sedan att inrikta dig genom antingen riskhantering (LTH) eller någon riskliknande inriktning inom väg och vatten. 2) Skaffa någon form utav militär eller annan praktiskt erfarenhet/utbildning där du kommer i direkt kontakt med risk och krishantering, välj sedan att läsa en fördjupning inom ditt område. På köpenhamns universitet finns det en ny master "master of disaster" som ska vara väldigt bra. Att direkt börja läsa risk och krishantering tror inte jag leder någonvart eftersom det gäller att kunna sticka ut från mängden av samhällsvetare som läser blandade kurser inom området.

Jag avskyr ekonomi/mattematik och "teknik" med det sagt vad jag tror du menar som teknik dvs. byggteknik, hållbarhetslära inom byggnader för att där kunna "räkna på risk" om den klarar jordbävningar etc.

Vill som sagt kunna läsa "bara" ett fil. kand program eller liknande och inte behöva läsa fil. kand + master eller liknande.

Alt 2 verkar mer lämpligt för mig, jag har tänkt på militären men trots att jag älskade lumpen så ser jag inte mig själv som officerstypen som tar upp ett tält och springer 3mil och instruerar värnpliktiga. Om det fanns en mer "civil" utbildning inom FM med just risk/konflikter alt. inom anti-terrorism eller liknande skulle jag gärna ta en sådan.
Citera
2009-11-01, 21:44
  #9
Avstängd
Kalambolles avatar
Har letat febrilt efter en utbildning där man kan få arbete som säkerhetschef eller liknande och som du nämner att utföra analyser kring möjliga hot och hur man skulle kunna motverka dessa osv. Har inte kunnat hitta något, och den utbildningen du länkar till på Mittuniversitet låter intressant, men hur intressant är den bland företagare, myndigheter etc. som man skulle vill arbeta inom?

Märkligt att det inte finns ett mer utbredd urval av högskoleutbildningar inom området.
Citera
2009-11-01, 22:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Har letat febrilt efter en utbildning där man kan få arbete som säkerhetschef eller liknande och som du nämner att utföra analyser kring möjliga hot och hur man skulle kunna motverka dessa osv. Har inte kunnat hitta något, och den utbildningen du länkar till på Mittuniversitet låter intressant, men hur intressant är den bland företagare, myndigheter etc. som man skulle vill arbeta inom?

Märkligt att det inte finns ett mer utbredd urval av högskoleutbildningar inom området.

Mittuniversitetet:
http://www.miun.se/Mittuniversitetet...gProgramId=585

Risk Management, KY, Mölnycke:
http://www.molnlyckeakademierna.se/r...isk-management

Umeå, Internationell Kris och Konflikthantering:
http://www.pol.umu.se/IKK/

Skydd mot olyckor, Räddningsverket (mer mot brand etc. tror jag):
http://www.msbmyndigheten.se/ui/temp...epslanguage=SV

Sen har du en KY-utbildning till säkerhetschef med inr. värde/logistik i Umeå eller Sollefteå eller liknande, sök på KY-myndigheten eller YH-myndigheten så hittar du nog den.

Det är nog alla intressanta utbildningar jag hittat ang. ämnet i Sverige, fyll gärna på om du hittar mer.

Du har Statsvetenskap på Försvarshögskolan med inr. i B resp. C i antingen Säkerhetspolitik eller Kris (eller konflikt, glömt vad) hantering och Int. Samverkan.

jag gick på den utbildningen men hoppade av då jag ville läsa mer koncentrerat inom Risk/Krishantering och ogillade statsvetenskap.
Citera
2009-11-02, 01:56
  #11
Avstängd
Kalambolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Mittuniversitetet:
http://www.miun.se/Mittuniversitetet...gProgramId=585

Risk Management, KY, Mölnycke:
http://www.molnlyckeakademierna.se/r...isk-management

Umeå, Internationell Kris och Konflikthantering:
http://www.pol.umu.se/IKK/

Skydd mot olyckor, Räddningsverket (mer mot brand etc. tror jag):
http://www.msbmyndigheten.se/ui/temp...epslanguage=SV

Sen har du en KY-utbildning till säkerhetschef med inr. värde/logistik i Umeå eller Sollefteå eller liknande, sök på KY-myndigheten eller YH-myndigheten så hittar du nog den.

Det är nog alla intressanta utbildningar jag hittat ang. ämnet i Sverige, fyll gärna på om du hittar mer.

Du har Statsvetenskap på Försvarshögskolan med inr. i B resp. C i antingen Säkerhetspolitik eller Kris (eller konflikt, glömt vad) hantering och Int. Samverkan.

jag gick på den utbildningen men hoppade av då jag ville läsa mer koncentrerat inom Risk/Krishantering och ogillade statsvetenskap.

Haha va, har också läst statsvetenskap men hoppade av, av samma anledning.

KY-utbildningar låter inte särskilt intressant, då jag helst vill ta en examen på högskola/universitet.
Citera
2009-11-02, 02:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Haha va, har också läst statsvetenskap men hoppade av, av samma anledning.

KY-utbildningar låter inte särskilt intressant, då jag helst vill ta en examen på högskola/universitet.

Haha fan världen är liten Vart läste du?

Håll mig uppdaterad om du hittar några intressanta utbildningar då vi verkar söka samma sak, posta gärna i tråden här när du hittat ngn.

Jo jag är lite av samma åsikt själv men om KY-utbildningen är mer relevant inom ämnet eller vad man ska säga samt ger mer praktik och "riktig kunskap" som man kan använda inom yrkeslivet är jag "på det" så att säga.

I MIUN så verkar det vara en "Sociologi" approach mot Kris/Konflikthantering för att jmfra med ex. vid FHS där jag läste där det är, ja jag vet inte vad, antagligen mer mot en Statsvetenskapligt nischad syn på Kris/Konflikthantering.

Vore intressant att se hur det "varierar" beroende på vilken "skola" de som undervisar kris/konflikthantering tar sig an (sociologi/psykologi/statsvetenskap osv.)......

Lutar som sagt också åt en utb. på högskola/universitetetnivå men vill ha praktik och inte bara teori (10v praktik på MIUN jag vet) men om den skolan är grymt dålig och okänd kanske KY är bättre?

Btw glömde en länk:

Högskolan Väst - Human Factors 180hp
http://www.hv.se/extra/pod/?action=p...h=true&lang=sv

Verkar dock vara helt ointressant med massor av randomkurser som blir 180hp med något löst snack om att "olika ämnesområden är en av programmets styrkor. I utbildningen får du en god teoretisk grund för att förstå och kunna analysera risk- och säkerhetsproblem och är därigenom förberedd för många olika yrkesroller."

Inte så intressant för mig

EDIT:

Ang. MIUN's program fanns det lite fakta på YouTube eller snarare där programansvarig intervjuar en person på Länsstyrelsen samt 1 Polis inom Risk och krishantering (finns mer video's klicka på "Uppladdningar", 4st relevanta videos och 2st om universitetet eller liknande):
http://www.youtube.com/user/miunpunktse

EDIT IGEN:

En kort tråd om Skydd Mot Olyckor:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1039951
__________________
Senast redigerad av MrJohnDoe 2009-11-02 kl. 03:18.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback