2009-10-31, 09:54
Medlem
Detta är verkligen ett mysterium för min del. Satt i går kväll och testade ut nya windows 7, lirade lite för att kolla dx10. Efter ett tag så slår bara datorn av sig och gick inte att starta upp. Väntade ett tag och stängde av psu:n men när jag tryckte på psu:n igen och tryckte på start så gick proppen. Nu kan jag inte ens slå på psu:n utan att proppen går. Vafan är fel ?

Låter som psu:n har gått i graven men det är så sjukt konstigt. Den är ju helt ny, Corsair 750w känns helt orimligt att den skulle ha gått sönder den har fungerat klockrent i 3 veckor.

Inget luktade brännt iaf.

Förslag på vad som kan ha hänt ? ev lösning ?

Radeon HD 4870 x 2
Corsair 750 w
Crosshair Mobo
3 sata HDD
4x1 GB sticks 800 corsair ddr2
Amd 5600 athlon dual core
Citera
2009-10-31, 10:14
Medlem
Fbadgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4k.Goodnight
Detta är verkligen ett mysterium för min del. Satt i går kväll och testade ut nya windows 7, lirade lite för att kolla dx10. Efter ett tag så slår bara datorn av sig och gick inte att starta upp. Väntade ett tag och stängde av psu:n men när jag tryckte på psu:n igen och tryckte på start så gick proppen. Nu kan jag inte ens slå på psu:n utan att proppen går. Vafan är fel ?

Låter som psu:n har gått i graven men det är så sjukt konstigt. Den är ju helt ny, Corsair 750w känns helt orimligt att den skulle ha gått sönder den har fungerat klockrent i 3 veckor.

Inget luktade brännt iaf.

Förslag på vad som kan ha hänt ? ev lösning ?

Radeon HD 4870 x 2
Corsair 750 w
Crosshair Mobo
3 sata HDD
4x1 GB sticks 800 corsair ddr2
Amd 5600 athlon dual core

Prova att lägga datorn på en annan "grupp" alltså ett annat uttag och se om det har ngt med just den proppen.

Byt kabel till psu , kolla förlängnings kablar osb
Citera
2009-10-31, 12:06
Medlem
DennisOlofs avatar
4k.Goodnight, öppna datorn och kolla.

Om proppen går (dvs i proppskåpet) så är det något fel med datorn, kraften eller så. Det är kortslutning någon stans.

Om du har möjlighet prova med en annan PSU även om den kanske är klen och inte orkar driva kraftigt grafikkort det räcker i alla fall för att testa om datorn går igång och den fungerar någon minut eller så, då vet du att ditt kraftenhet är trasig.

Det vanliga med kraftenheter är att dom antingen går sönder med tiden eller går sönder i början av sin livstid, dvs som i ditt fall närmaste 4-5 veckorna. Låter som det är den som är trasig.
Citera
2009-10-31, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fbadger
Prova att lägga datorn på en annan "grupp" alltså ett annat uttag och se om det har ngt med just den proppen.

Byt kabel till psu , kolla förlängnings kablar osb

Har testat att koppla upp den till köksgruppen, som bör vara lite starkare. Men samma resultat. Den så fort "0" går på "1" så dör all ström i gruppen.

Har inte hunnit att byta kabel iof ska kolla det också!
Citera
2009-10-31, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
4k.Goodnight, öppna datorn och kolla.

Om proppen går (dvs i proppskåpet) så är det något fel med datorn, kraften eller så. Det är kortslutning någon stans.

Om du har möjlighet prova med en annan PSU även om den kanske är klen och inte orkar driva kraftigt grafikkort det räcker i alla fall för att testa om datorn går igång och den fungerar någon minut eller så, då vet du att ditt kraftenhet är trasig.

Det vanliga med kraftenheter är att dom antingen går sönder med tiden eller går sönder i början av sin livstid, dvs som i ditt fall närmaste 4-5 veckorna. Låter som det är den som är trasig.

Tack för tipset, ska ta ut PSU och koppla den till elutaget och se om samma sak händer, annars får jag väl felsöka varenda del *Suck*
Det konstiga med det hela är att jag köpte en nätdel hos webhallen, samma 750w corsair och den var faktiskt paj. Tydligen så är det extremt sällsynt att de pajjar. Ska jag verkligen ha så otur om jag prickar två i rad!

Tack för alla svar - Uppskattat!
Citera
2009-10-31, 16:39
Medlem
tantrs avatar
Hade exakt samma problem som dig. Proppen gick direkt jag satte på datorn.

Problemet var nätaggregatet!
Citera
2009-11-01, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Hade exakt samma problem som dig. Proppen gick direkt jag satte på datorn.

Problemet var nätaggregatet!

Japp det var nägagget, drog ut den ur burken och kopplade den till ett elutag och elen gick! hoppas inte den har dragit någon annan komponent i graven med sig. Åter att se.

Ska iaf tillbaka och skaffa ett nytt agg idag, får se sen om det funkar.
Cp att en PSU för 1200 kr går sönder efter så kort tid. De borde straff jökas i tvåan.
Citera
2009-11-01, 11:41
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4k.Goodnight
Japp det var nägagget, drog ut den ur burken och kopplade den till ett elutag och elen gick! hoppas inte den har dragit någon annan komponent i graven med sig. Åter att se.

Ska iaf tillbaka och skaffa ett nytt agg idag, får se sen om det funkar.
Cp att en PSU för 1200 kr går sönder efter så kort tid. De borde straff jökas i tvåan.

Även en Ferrari kan gå sönder efter några dagar då inget är 100% stabilt eller hållbart.
Vad var det för nätagg du hade?
Citera
2009-11-01, 13:00
Medlem
mickelinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serber
Vad var det för nätagg du hade?
Öppna korpgluggarna. Det står i första inlägget.
Citera
2009-11-01, 13:07
Medlem
Infinitiv86s avatar
Med tanke på att du har garanti torde du kunna styra upp det.. Corsair är rätt schyssta så ta kontakt med dem förutsatt att du inte strömspikat eller låtit åskan slå ner i det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in