2004-01-21, 13:33
Medlem
Ybbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaizen
jag har själv aldrig varit på något ställe där dom dom gör innehåll till korv. utan bara hört skräckhistorier. men av dom 3 st som jag känner som jobbat på sådan fabrik så äter ingen av dom någon form av korv längre. känner även en kompis vars skolklass hade studiebesök på samma typ av ställe, och efter det slutade ca halva klassen att äta korv. om ni verkligen tror att det är fint kött som mals ner och används i korv så är ni fel ute. och det som inte ens duger till korv blir gelatin.
Jag jobbar i branschen och kan säga att det inte är "fint" kött som mals ner.
Men det är heller inga hjärnor och annan inälvskött som följer med utan skrapkött,div bitar och mrm b.la.Så sett är det inget fel på råvarorna.Det finns däremot mindre tillverkare som man inte har så bra koll på.
Citera
2004-01-21, 13:39
Medlem
Ybbes avatar
Känns som att tråden tappades.....
Åt inte Neanderthalarna eller cro-magnon varandra?Finns det inte teorier om det?
Har även läst någonstans att goterna var kannibaler och härstammar vi inte från dom??
Jag tror inte att människoköttet är direkt skadligt.
Citera
2004-01-21, 20:32
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
jag har själv aldrig varit på något ställe där dom dom gör innehåll till korv. utan bara hört skräckhistorier.

Mmmmm, jag känner en kille som varit på ett ställe där de obducerar utomjordingar. Därför vet jag att de ser ut precis som vi.

Citat:
Ursprungligen postat av Ybbe
Åt inte Neanderthalarna eller cro-magnon varandra?Finns det inte teorier om det?
Har även läst någonstans att goterna var kannibaler och härstammar vi inte från dom??

Man har vid ganska många utgrävningar hittat skrapmärken på människoben som kan tyda på kannibalism. Men det råder, förstås, delade meningar om det.
Citera
2004-01-21, 20:38
Medlem
kaizens avatar
ok att använda ordet skräckhistorier kanske är fel. men genom att lyssna på vad andra har att säga kan man väl bilda sig en uppfattning? tror knappast att alla dina åsikter bygger på personliga erfarenheter.
Citera
2004-01-21, 20:51
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
ok att använda ordet skräckhistorier kanske är fel. men genom att lyssna på vad andra har att säga kan man väl bilda sig en uppfattning? tror knappast att alla dina åsikter bygger på personliga erfarenheter.

När jag uttalar mig med tvärsäkerhet, som du felaktigt gjorde i korvfrågan, så brukar jag göra det av egen erfarenhet. Kommer det från annan källa skall denna vara pålitlig. Därmed inte sagt att jag aldrig har fel. Jag brukar då ha den goda stilen att erkänna detta. Man vill ofta bevisa att den uppfattning man har är riktig, kanske ville du ha bevis för att din uppfattning om korv var riktig och därför lyssnade på historierna? Nu slirar detta iväg, så jag tackar för mig.
Citera
2004-01-22, 11:39
Medlem
kaizens avatar
det jag fått höra om korv har jag till stor del fått höra redan innan jag blev vegetarian eller vegan. och jag ser faktiskt mina kompisar som säkra källor.
Citera
2004-01-22, 12:25
Medlem
Vad är det som är så hemskt med korven då?

Jag ar svårt att se vad det skulle kunna vara som är så hemskt. Mina kriterier på ätligt(dvs det jag kan tänka mig att äta som föda, inte bara för att testa):
-ej giftigt, får ej ge mig direkta skador(alkohol, fett och sånt är ok)
-ser något så när aptitligt ut
-luktar inte illa
-smakar bra

Vad kan problemet vara? om någon gjorde en korv på bara juver, hjärna, tarmar och kofitta skulle jag smaska i mig den utan att tänka mer på det, om det uppfyllde ovanstående krav.
Citera
2004-01-22, 13:19
Medlem
BloodyMarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nads
Det ligger inte ens i våra gener att döda vår egen ras för föda.
Svin dödar ibland dom svaga av sin egen avkomma, men från det är det långt till kannibalism. Att äta andra arter är långt ifrån att äta sin egen.
Svin äter ju även sina artfränder och det är väl ändå samma sak som kannibalism.
Citera
2004-01-22, 21:11
Medlem
Nadss avatar
Våra gener inte grisens.
Dessutom äter väl inte grisen avkommorna, suggan biter bara ihjäl dom.
Klart om dom svälter skulle dom nog äta varandra men det gäller väl alla arter och faller inte under kannibalism eller ?
Citera
2004-01-23, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ybbe
Jag tror inte att människoköttet är direkt skadligt.

Om vi utgår i från människan som den levde för mer än 20000 år sedan i jägar och samlar samhällen tror inte jag att det skulle vara någon hälsofara att vara kannibal sålänge man såg till att endast äta dom som var friska.

Problemet är i dagens samhälle är att:

1) Diverse miljögifter som lagras i människan gör att kanibalism under en längre period är direkt hälsofarligt, se bara på örnarna och kom ihåg att människor utsätts för ännu mera miljögifter i vardagen.

2) Mer människor än någonsin tidigare är otränade och sjuka, vilket gör att köttkvalitén på de allra flesta människor skulle vara väldigt låg, och många skulle vara för sjuka för att överhuvudtaget kunna ätas.

Men hittar du nån spentstig urinvånare från en djup regnskog så är det bara att mumsa på!
Citera
2004-01-23, 07:34
Medlem
Ybbes avatar
Det håller jag med om att gifterna som vi vräker i oss både medvetet och omedvetet inte är så lockande att få i sig men frågan är om det skulle göra vare sig från eller till.

Ang otränade så är väl djuren vi håller lika otränade som människan,däremot massavrättas ju inte människor vid sjukdom.
Citera
2004-01-23, 12:29
Medlem
kaizens avatar
någon som ställer på att föda upp ekologiska människor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in