• 1
  • 2
2004-01-17, 20:39
Medlem
Jag skulle vilja lära mig allt som går om det forna sverige, kungar, krig, och samhället.. Nån som har nåt (bra) tips på en bok eller hemsida som handlar om svensk historia?
Citera
2004-01-17, 20:51
Medlem
ryllemans avatar
Jag vill rekommendera Wilhelm Mobergs "Min svenska historia" i två band, "Från Oden till Engelbrekt" och "Från Engelbrekt till och med Dacke".
Citera
2004-01-17, 20:55
Medlem
Se til att läsa flera böcker, få saker är så vinklade som länders historia. Sen kan jag rekommendera att läsa om historien ur någon lurig aspekt. Jag har lärt mig det mesta om historien när jag har läst svensk språkhistoria, och det har varit kul att se på historien därifrån.
Citera
2004-01-17, 21:05
Medlem
wobblas avatar
Tja, börja med Herman Lindqvist's serie Historien om Sverige, 10 böcker. Han är tydligen inte helt accepterad bland "riktiga" historiker och högskolelärare, men han skriver på ett sätt så att man inte blir totalt uttråkad.

Själv har jag aldrig lyckats följa med på några historielektioner då allt är så sövande tråkigt. Men så gav jag mig fan på att i alla fall lära mig något om Sveriges historia och köpte Hermans böcker, och till och med jag tyckte det var intressant att läsa historia...
Citera
2004-01-17, 21:09
Medlem
Eremitens avatar
Alf Henrikson – svensk historia (rekommenderas. Tyvärr innehåller den inga fotoillustrationer, men Henrikson var en enormt lärd och underhållande herre.)

Herman Lindqvist – Historien om Sverige I-X (lättläst)

Bonnier Lexikon – Den svenska historien 1-15 (rikt illustrerade)

Det är de enda moderna böcker jag kommer på just nu. Söker du en bok om en speciell kung, så posta igen.
Citera
2004-01-17, 21:23
Medlem
MonoMans avatar
Jolo

Jag kan rekommendera JOLO, Jan Olof Olsson.
Citera
2004-01-17, 22:08
Medlem
Tackar!

Håller sig Herman till sanningen? Har inte läst nåt av honom...bara hört elaka rykten...

Letar inte efter nån speciell... Bara allmänt intresserad och i behov av nåt att göra...
Citera
2004-01-17, 23:34
Medlem
Gordon Gekkos avatar
"Götarnas Riken" av Mats G. Larsson Förlag:Atlantis
Citera
2004-01-18, 00:07
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Jarlens Sekel av Dick Harrisson Behandlar främst svensk medeltid.
Citera
2004-01-19, 09:36
Medlem
frankensteins avatar
Du kan ju börja med att lägga allt som Herman Lindqvist skrivit åt sidan. Den mannen ägnar sig åt historieförfalskning. Mycket av det som han har skrivit eller sagt saknar belägg eller har bara en källa.
Vill du få en bra, sann helhets syn ska du börja med att läsa " Min svenska historia, berättad för folket" av Wilhelm Moberg. Sedan kan du utgå från den oh söka litteratur om ämnen som du tycker är intressanta.
T ex är Dick Harryssons bok Jarlens Tid, bra om du vill ha medeltid, Peter Englunds tre böcker om den svenska stormakten om du ör intresserad av det, osv.
Citera
2004-01-19, 18:06
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Du kan ju börja med att lägga allt som Herman Lindqvist skrivit åt sidan. Den mannen ägnar sig åt historieförfalskning. Mycket av det som han har skrivit eller sagt saknar belägg eller har bara en källa.
Vill du få en bra, sann helhets syn ska du börja med att läsa " Min svenska historia, berättad för folket" av Wilhelm Moberg. Sedan kan du utgå från den oh söka litteratur om ämnen som du tycker är intressanta.
T ex är Dick Harryssons bok Jarlens Tid, bra om du vill ha medeltid, Peter Englunds tre böcker om den svenska stormakten om du ör intresserad av det, osv.
Du ratar Lindqvist, men drar fram Moberg och Englund. Alla tre har ju kritiserats en del av ”akademiska” historiker/kolleger (berättigad kritik eller avundsjuka?)

Du skriver att mycket som Lindqvist skrivit saknar belägg eller har bara en källa. Så vitt jag vet gäller det för all historieskrivning. Historiska böcker är trots allt subjektivt skrivna (tyvärr), de innehåller inte nödvändigtvis den historiska sanningen till 100%, eftersom alla författare drar till med sina egna gissningar om vad som en gång hände, speciellt när källmaterial saknas eller är ofullständigt.

Ett bra exempel på hur subjektiva historieböcker kan vara får man om man jämför vad en skåning och en upplänning skriver om snapphanetiden och Kristian den Gode (Kristian Tyrann).
Citera
2004-01-19, 18:12
Medlem
frankensteins avatar
[quote=Eremiten]Du ratar Lindqvist, men drar fram Moberg och Englund. Alla tre har ju kritiserats en del av ”akademiska” historiker/kolleger (berättigad kritik eller avundsjuka?) QUOTE]

Nä, du har rätt, skrev fel angående Moberg. Det skulle ha varit "En svensk historia från vikingatid till nutid" av Lars Berggren och Mats Greiff där, vet inte vad jag skrev.. my bad! Däremot gillar jag Englund för hans sätt att föra fram den lilla människan i sina skrifter,, även om de större verken handlar om drottning kristina och karl X,, men, ja, du förstår om du har läst! MEn tack för att du rättade mig, MY BAD!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback