Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-23, 15:35
  #13
Medlem
glimmandes avatar
Tackar hjärtligast för artikeln!

Jan Guillou är en sådan där karaktär som man ej kan vara arg på. Finns ju en del som kanske kan uppfattas som suspekt (kgb-agent, multikultiextremist, suspekt pseudokommunist etc) men hans övriga egenskaper väger upp!

Måste säga att han var väldigt stilig i sin ungdom. Idel manliga drag och väldigt lite av det sena nittonhundratalets fjollerifasoner över honom. Antagligen så valde han ut bilderna noga ty hans kroppställning och ansiktsuttryck är som hämtat ur en Hollywoodfilm från andra världskriget.
Citera
2010-05-23, 21:41
  #14
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
Kanonbra jobbat Laszlo Kovacs!
Ännu ett stycke journalisthistoria som räddats från glömskans hål.
Kudos att du nyttjade KB, där finns mycket gott som väntar. Just de gamla nummren av lektyr, FIB/aktuellt är bra gruvor för dom som orkar leta där Man kan beställa fram till och med 1994, sen är det stopp.



Det mesta i Lektyr 1969 var mjukporr eller skräp som korta westernnoveller, men flera nummer som jag bläddrade i hade verkade även innehålla en del seriös journalistik som inte enbart var skriven för kunna användas för ursäkten "jag läser porrtidningar bara för de intressanta artiklarnas skull". Jag ångrar lite att jag inte tog mig tid att läsa igenom dessa. Skulle gissa att de speglar tidsandan bra då herrtidning var ett av få tillgängliga medium för den tidens unga eller mer alternativa skribenter. Nästan lite som Flashback idag.
Citera
2010-05-23, 21:49
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredBellum
Någon som har en källa på Stieg Larssons vapenutbildande? Låter inte helt... men?
Uppgavs i en tv-dokumentär om honom, därför han skrev det berömda testamentet som inte är bevittnat.
Citera
2010-05-23, 21:51
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Det mesta i Lektyr 1969 var mjukporr eller skräp som korta westernnoveller, men flera nummer som jag bläddrade i hade verkade även innehålla en del seriös journalistik som inte enbart var skriven för kunna användas för ursäkten "jag läser porrtidningar bara för de intressanta artiklarnas skull". Jag ångrar lite att jag inte tog mig tid att läsa igenom dessa. Skulle gissa att de speglar tidsandan bra då herrtidning var ett av få tillgängliga medium för den tidens unga eller mer alternativa skribenter. Nästan lite som Flashback idag.
Man fångar tidsandan väldigt bra i dessa tidningar, har någon som beskriver hur Nasser´s armé fungerade eller snarare inte fungerade under kriget 1967.
Citera
2010-05-23, 21:57
  #17
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Man fångar tidsandan väldigt bra i dessa tidningar, har någon som beskriver hur Nasser´s armé fungerade eller snarare inte fungerade under kriget 1967.
Ah, jag blir nästan sugen på att spendera en dag med gamla herrtidningar på KB nu någon gång i sommar.
Citera
2010-05-23, 22:03
  #18
Medlem
Liberaliss avatar
Två saker får mig att undra väldigt mycket.

1. Hur har han en svensk K-pist?
2. Varför blev det aldrig någon strid, även fast han påstod att israelerna helt klart sett hans förband?
3. Hur kan bilderna vara så otroligt heroiska?
Citera
2010-05-23, 22:35
  #19
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalis
Två saker får mig att undra väldigt mycket.

1. Hur har han en svensk K-pist?
2. Varför blev det aldrig någon strid, även fast han påstod att israelerna helt klart sett hans förband?
3. Hur kan bilderna vara så otroligt heroiska?



Guillou har väl alltid kunnat den ädla konsten av självglorifiering. Hans bok Ondskan fick ju stark kritik för att vara lite väl mycket skarvningar av sanningen. Detta reportage är väl en viktig del av Guillous mytbildning om sig själv. I vilken mån han tog risker, amerikanska frivilliga existerade och så vidare tycker jag vi gott ska sluta gräva i. Ingen ide att förstöra en bra historia.
Citera
2010-05-23, 23:51
  #20
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalis
Två saker får mig att undra väldigt mycket.

1. Hur har han en svensk K-pist?
2. Varför blev det aldrig någon strid, även fast han påstod att israelerna helt klart sett hans förband?
3. Hur kan bilderna vara så otroligt heroiska?

1. Den svenska k-pisten M/45 licenstillverkades i Egypten och var ett standardvapen
i den egyptiska armén. Ett och annat exemplar hamnade säkert hos olika gerillagrupper.

2. De (palestinierna) kanske bara vallade runt idioten lite grann så han fick låtsas vara gerillaman.

3. Därför att polisongmongot inte är och aldrig varit heroisk !
Citera
2010-05-25, 19:15
  #21
Medlem
Han påstår att (obs påstår) att israelerna sköt på bönderna på den arabiska sidan. Däremot var det ju klart att de inte sköt på uniformerade och beväpnade skäggkillar över gränsen. Kanske sköt de inte alls?

Edit: tack för artikeln! Superintressant!
Citera
2010-05-25, 21:33
  #22
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Det mesta i Lektyr 1969 var mjukporr eller skräp som korta westernnoveller, men flera nummer som jag bläddrade i hade verkade även innehålla en del seriös journalistik som inte enbart var skriven för kunna användas för ursäkten "jag läser porrtidningar bara för de intressanta artiklarnas skull". Jag ångrar lite att jag inte tog mig tid att läsa igenom dessa. Skulle gissa att de speglar tidsandan bra då herrtidning var ett av få tillgängliga medium för den tidens unga eller mer alternativa skribenter. Nästan lite som Flashback idag.


själv har jag suttit med årgångarna 80-83 på KB. Det fanns gott om artiklar som hade klara journalistiska ambitioner, många var av det granskande slaget som man ser i dagens tv-dokumentärer. Många intressanta artiklar med teman som diskuteras här idag på FB. det fanns bla en fyllig artikel om "Södermannen", våldtäktsmannen som härjade i början på 80-talet och som det fons en tråd om här på FB. I artikeln fanns det gott om information kring fallet samt bilder. bara ett exempel av många.

Dock noterade jag att vissa tidningar hade fått sidor utrivna, trist med tanke på att det trots allt var KB. samlingar som något pucko vandaliserat.
Citera
2014-01-10, 17:25
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Ha Ha Ha Guillou håller k-pisten som en kärring !
Jävla polisongbög. Har han gjort lumpen? Knappast.
Ähhuummm!! Nu råkar det vara precis så en kpist ska hållas ... Och som vi som gjorde värnplikten fick lära oss
Du tänker kanske: "Man ska hålla i magasinet!?" Men, ser du, plutten - det är fel. Kolla gärna på : http://sv.wikipedia.org/?title=Kulsprutepistol_m/45 så ser du hur man inte ska göra. Och ett påpekande om felet. Och då måste man fråga sig: "Har han gjort lumpen?" och svaret blir: "Kanske".
Nästa fråga är: "Har du gjort lumpen?" och svaret blir: "Antagligen inte". I vilket fall uttalar du dig om sån't du inte förstår dig på
Citera
2014-01-10, 21:20
  #24
Medlem
GoEks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Vi ska ha klart för oss att de palestinier som verkade på den tiden var demokratiska...

"Demokratiska", jag vet inte... men kommunister i dag "hyllar och försvarar demokratin" vilket är helt bisarrt men de lär ju ha sin egen tolkning av "demokrati". Själv minns jag att palestinska terrorister med massor av liv på sitt samvete bar Che Guevara-t-shirts då, så man kan undra hur du kan påstå något sådant. Att JG då var helt vänsterindoktrinerad med revolutionsambitioner och därmed ett rent hot mot staten är nog ingen vild gissning, IB borde återstartas eftersom hans arvtagare blir mer och mer hotfulla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback