2009-10-28, 23:55
Medlem
Proclaimers avatar
Jag har beslutat mig för att bli en odödlig singer/songwriter inom en ganska snar framtid. Gitarren har jag, rösten har jag, texterna har jag. Men jag står ganska handfallen när det kommer till att pussla ihop det hela till unika låtar.
Det mesta låter likadant och ganska tråkigt.

Något band har jag inte ännu, men om jag skulle behöva lägga till trummor eller elgitarr eller bas nån gång så frågar jag någon som kan, svårare är det inte.

Det jag skulle vilja ha tips på är böcker som kan hjälpa mig med små olika tips och knep på hur man komponerar en iöronfallande truddelutt som folk lägger på minnet. Några tips?
Citera
2009-10-29, 02:58
Medlem
Nu är det väl kanske inte så att kreativitet kommer från några tips och tricks man läst i en bok

Men här kommer ett tips iaf! Skaffa en fickinspelare av nåt slag, eller en mobiltelefon fungerar lika bra. Så ofta du kan så är det bara å sätta igång att nynna eller sjunga olika melodier. Så fort du har en melodi som du gillar så fram med fickinspelaren/mobilen och spela in den. Sen när du har tillgång till en gitarr och en lite mer sofistikerad inspelningsutrustning testar du dig fram med att ackordsätta melodin.

Melodier kan ploppa upp hur och var som helst och folk på bussen kanske undrar vad du håller på med, men skit i dom
Citera
2009-10-29, 08:01
Medlem
BF_Swedens avatar
Lär dig ackordslära. Det du kan göra är att ta ut låtar och se vilka ackord som de är uppbyggda av och vilka ackord som följer på varandra. Beroende på vilket genre som man lyssnar på märker man hur de väljer olika ackordsföljder.

Om man blir lite bevandrad på området så får man mer valmöjligheter när man skriver en låt. Om du börjar låten med ett C-dur till exempel så kan du gå vidare med rätt så många ackord härnäst, men det ackord du väljer att ta efter C bestämmer i viss mån vilket tredje ackordet blir. Om du börjar med C kan du fortsätta med Am, eller G, eller F, men även Dm eller Em eller Am. Det låter även bra med Ab eller Gm. Det viktiga är att om du till exempel väljer att spela C# efter C så passar Dm som tredje ackord men om du väljer Ab som andra ackord efter C så är kanske G eller F ett bättre ackord.

Poängen med mitt resonemang är att när du sitter och försöker hitta på en låt så hjälper det att du vet att vissa ackord låter bättre och vissa sämre beroende på vilka ackord du spelat precis innan. Det gör att du kan fokusera på de ackord som är rimliga i sammanhanget.
Citera
2009-10-29, 11:24
Medlem
Proclaimers avatar
Tack för tipsen! Men det där kan jag redan och har redan tänkt på. Gitarren och dess ackord kan jag hyffsat. Jag är mindre skillad på plock och dylikt men ska lära mig.

Jag har min mobil som för tillfället innehåller ca 200 påbörjade melodier och låtar. Jag har texter som jag försöker anpassa in rytm- och rimmässigt i mina taffliga, halvklara melodier, men det är just det sista pusslandet som är svårt. Dessutom tycker jag det är svårt att svänga ihop något utan en bakomgående rytm, som typ en bas eller trummor. Men jag har nyligen införskaffat cubase, återstår bara att lära sig det.

Hey, jag vet att det här med låtskrivande inte är något man lär sig över en dag, men däremot vet jag att det finns böcker i ämnet och det var det jag frågade efter. Så tips på sådana tack!
Citera
2009-10-29, 12:31
Medlem
Kolla in "How to write perfect songs in less than 10 minutes - while also feeling really good about yourself and being a good citizen" - av Boyzone's förra manager.
Citera
2009-10-29, 14:58
Medlem
Elvanys avatar
Det roliga med musik är ju att det inte finns något speciellt mönster som du måste gå efter. Tonerna är dina att böja hur du vill =)

Spela bara så det låter bra. Är man en duktig sångskrivare så blir det bra...
Man ska inte försöka så mycket. Och som någon nämnde i något inlägg över mig, försök att alltid ha någonting med dig som gör att du kan komma ihåg en melodi som kommer upp i huvudet. Man är aldrig kreativ på beställning

Jag spelar alltid in melodier på min mobil om jag nu inte har ett instrument till hands när det händer.

Lycka till med låtskrivandet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in