Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-28, 13:34
  #1
Medlem
Hey.

Har lite beslutsångest över vad jag ska hitta på i mitt liv.

Känns som jag borde göra någon sorts utredning för att komma fram till vad man är lämplig för.

Dels bara prata av sig lite och få lite uppslag på jobb etc, dels kanske göra någon form av lämplighetstest?

Finns det privata företag som gör detta? Har för mig att jag läst/sett detta nånstans.

Arbetsförmedlingen känns så jävla deppigt att jag inte kommer sätta min fot där förrän jag står på ruinens brant.
Citera
2009-10-28, 13:47
  #2
Medlem
TCOBs avatar
Många bemanningsföretag har tester till de som söker jobb. Tveksamt dock om de vill sätta dig på ett gäng tester bara för att du själv skall komma fram till vad du vill. Vanligtvis används dem för att säkertställa kunskaperna inom ett visst område.
Men om du inte har någon som helst aning så är nog fortfarande ett av de större bemanningsföretagen en god idè. De jobbar mot alla brancher och på alla nivåer.

Men om jag var du skulle jag nog försöka begränsa mig lite.
Citera
2009-10-28, 13:55
  #3
Medlem
Kaustis avatar
Lägg upp en profil här

Vad är du duktig på?
Vad är du mindre duktig på?
Vad tycker du om att göra på fritiden?
Hur viktig är lönen för dig - är det lönen före trivseln eller tvärtom?

Fan vet jag vad man ska fråga, men det där är en början iaf
Citera
2009-10-28, 14:20
  #4
Medlem
Vad är du duktig på?

Jag är duktig på datorer och nätet.

Driver just nu enskild firma med inriktning på webbutveckling.

Har trivts med det helt ok, men det är riktigt jobbigt att få ut en vettig lön. Särskilt i förhållande till jobbet man lägger ner, det mentala trycket osv.

Startade eget iom. att jag har social fobi. Besitter ganska bra social kompetens, men har mer av en sjuklig fobi vilket gjorde att jag sa upp mig från en bra anställning på ett stort företag. Stod helt enkelt inte ut med öppnet kontorslandskap med +100 pers och allt runtomkring.

Har hoppats på att komma på en bra egen idé och tagit konsultuppdrag under tiden. Idéen har dock uteblivit.

Har i allmänhet väldigt enkelt för att lära mig saker... gick ut gymnasiet med bara MVG och VG och då behövde jag i princip aldrig öppna böckerna hemma.

Inbillar mig att jag är ganska bra på logiskt tänkande.

Är ganska bra på språk och att skriva. Inte som i att ordbajsa och beskriva känslan av ett rum på tio sidar utan snarare rapportera sakligt och korrekt. Har alltid haft väldigt lätt för att skriva uppsatser osv.

Har flera gånger funderat på att bli Journalist.... men kommit fram till att stämningen på tidningsredaktioner samt tvånget att intervjua och tränga sig på folk inte passar min natur.

Vad är du mindre duktig på?


Om man bortser från det psykiska handikappet så är det definitivt mer handgripligt arbete. Skulle aldrig kunna bli hantverkare tror jag... tummen mitt i handen. Kan inte skriva eller rita för hand utan att det ser förj*vligt ut.

Vad tycker du om att göra på fritiden?

Pressar mycket böcker och dokumentärer. Kan lätt ligga inne och läsa en hel helg.

Gillar även musik mycket.

Gillar också att gå ut och dricka öl och träffa polare

Hur viktig är lönen för dig - är det lönen före trivseln eller tvärtom?

Trivseln är 1000 gånger viktigare än lönen. Så länge det är en lön som går att betala en hyra, mat och lite sparande på så skiter jag fullständigt i lön och status.

Skulle jag sitta med världens skönaste snubbar och sortera frukt dagarna i ända skulle jag nog kunna vara lycklig ändå tror jag.


Kan tillägga att jag egentligen inte har något större problem att riva av en utbildning om den kan ta mig till ett eventuellt drömjobb.
Citera
2009-10-28, 14:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TCOB
Många bemanningsföretag har tester till de som söker jobb. Tveksamt dock om de vill sätta dig på ett gäng tester bara för att du själv skall komma fram till vad du vill. Vanligtvis används dem för att säkertställa kunskaperna inom ett visst område.
Men om du inte har någon som helst aning så är nog fortfarande ett av de större bemanningsföretagen en god idè. De jobbar mot alla brancher och på alla nivåer.

Men om jag var du skulle jag nog försöka begränsa mig lite.

Det finns inga företag/personer/institutioner som utför denna sortens tjänster utan att nödvändigtvis ha det som mål att tjäna pengar på att rekrytera mig vidare?

Kanske någon som tar betalt av mig för tjänsten typ...
Citera
2009-10-28, 17:10
  #6
Medlem
TCOBs avatar
Tja, dom tjänar ju pengar på det om du betalar dem.
Men har inte arbetsförmedlingen sådana tester? Dvs, de har kanske inte färdighetstester utan snarare tester som visar vad du skulle passa till.

Nej du. Jag tycker du skall fortsätta på egen hand tills idéen dyker upp. Våga.
Citera
2009-10-28, 18:05
  #7
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franzmuller
Det finns inga företag/personer/institutioner som utför denna sortens tjänster utan att nödvändigtvis ha det som mål att tjäna pengar på att rekrytera mig vidare?

Kanske någon som tar betalt av mig för tjänsten typ...

Arbetsförmedlingen har väl alla typer av tjänster. Prata lite med syo, coacher osv där så kan dom nog hjälpa dig fram, ska du prata med coach se till att få en som har en gedigen bakgrund så han verkligen vet vad han pratar om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback