Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-27, 21:09
  #1
Medlem
MadickenEs avatar
Efter att ha pluggat och levt utomlands en tid nu som utbytesstudent (England, London) har jag börjat fundera litet över den allmänna uppfattningen här på FB att man som högutbildad (ingenjör) tjänar mycket mer att stanna utomlands än att flytta tillbaks till sverige och jobba/leva. Jag tycker att trots att lönen är mycket högre utomlands är levnadsstandarden mycket högre i sverige. Sånt går inte att köpa för pengar, så man tjänar faktiskt att flytta tillbaka. vad tycker FB?
Citera
2009-10-27, 21:10
  #2
Medlem
hejje_99s avatar
I England ja kanske.
Citera
2009-10-27, 21:19
  #3
Medlem
PocketRockets avatar
Precis, har man valt att bo i Europas eget lilla u-land är det inte konstigt att man längtar hem till Sverige.
Citera
2009-10-27, 22:17
  #4
Medlem
M4F14s avatar
I vilket land är det guld och gröna skogar då? Var finns det allt? Bra lön, skola, vård, låg kriminalitet, frihet och bra arbetsvillkor. Baserat på att man är en vanlig löntagare och inte en unik stjärna.
Citera
2009-10-27, 23:38
  #5
Medlem
Xayas avatar
Du tror inte bara att det är du som har haft dåliga erfarenheter då? Jag bor i England och älskar varje sekund!

Edit: Det ska tilläggas att jag är hemma i Sverige just nu men kommer åka tillbaka i början av December.
Citera
2009-10-27, 23:40
  #6
Medlem
davheis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M4F14
I vilket land är det guld och gröna skogar då? Var finns det allt? Bra lön, skola, vård, låg kriminalitet, frihet och bra arbetsvillkor. Baserat på att man är en vanlig löntagare och inte en unik stjärna.

Nu var ju inte frågan var det finns allt utan huruvida Sverige var bättre än de flesta. Sverige är inte bättre på alla sätt och vis men alla länder har sina svagheter. Lönenivå är bland de mer uppenbara i Sverige utan tvekan. Många länder kan uppnå en bra standard på flertalet av de ovan nämnda sakerna förutsatt att man kan betala för det.
Citera
2009-10-28, 00:29
  #7
Medlem
I länder där man får betalt i Euro blir det en markant skillnad jämfört med SKR.
En bekant jobbar som bilmontör i Belgien och tjänar +40% jämfört med i Sverige, när man tar hänsyn till valutaskillnaden.
Så när han kommer hem på semester tycker han det e billigt här!
Citera
2009-10-28, 03:10
  #8
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PocketRocket
Precis, har man valt att bo i Europas eget lilla u-land är det inte konstigt att man längtar hem till Sverige.


england u-land?
Citera
2009-10-28, 03:37
  #9
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
england u-land?

Jamen typ...ingen värme, kasst vvs-system, heltäckningsmattor överallt, ruffigt, kriminalitet och våld och de fula ungarna äter chips till lunch i skolan!
Citera
2009-10-28, 07:12
  #10
Medlem
apgujeongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadickenE
Jag tycker att trots att lönen är mycket högre utomlands är levnadsstandarden mycket högre i sverige. Sånt går inte att köpa för pengar, så man tjänar faktiskt att flytta tillbaka. vad tycker FB?

Nja... jag vet inte.. Visst, det är väldigt mycket som är bra med Sverige, men med ett någorlunda välbetalt jobb går det att upprätthålla en minst lika bra levnadstandard även i andra länder.

Själv jobbar jag i Asien, så det är klart att jag har andra erfarenheter än de som varit ute i Europa eller USA.

Jag stannar kvar ett tag till!!!
Citera
2009-10-28, 07:33
  #11
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
I länder där man får betalt i Euro blir det en markant skillnad jämfört med SKR.
En bekant jobbar som bilmontör i Belgien och tjänar +40% jämfört med i Sverige, när man tar hänsyn till valutaskillnaden.
Så när han kommer hem på semester tycker han det e billigt här!
Det intressanta är den standard och den köpkraft man har i landet man bor i inte hur billig semestern blir. Om vi inte tar hänsyn till valutaskillnaden utan jämför hans boendestandard och köpkraft hur pass mycket bättre har han det då som bilmontör i Belgien jämfört med en bilmontör i Sverige (om det finns några kvar när detta skrivs)?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback